Fugi na bulwarach nad Brdą rodzą pytania o jakość prac. „Inwestycja wciąż jest przed odbiorami”
Dodano: 27.04.2023 | 14:41Na zdjęciu: Jeśli Kormost nie poprawi fugowania kostki między rzeką a ciągiem pieszym, na odcinku w rejonie mostu Bernardyńskiego - jak na odcinku przy dworcu autobusowym - umocnienie może zacząć wypadać.
Fot. Szymon Fiałkowski
Jakość wykonania krótkiego odcinka nabrzeża Brdy w rejonie szpitala zakaźnego budzi zaniepokojenie mieszkańców. Na naszych łamach opisywaliśmy usunięte już kuriozalne schodki obok mostu Bernardyńskiego czy jakość fug wokół kostki brukowej umacniającej brzeg rzeki. O wątpliwości wokół prac realizowanych przez Kormost dopytywał radny Szymon Róg. – Bulwary cały czas są przed odbiorami technicznymi – tak odpowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel.
Dobiega końca rewitalizacja nabrzeża Brdy od mostu Bernardyńskiego do ulicy Uroczej. To pierwsza od kilku lat tego typu inwestycja miasta: w przeprowadzonym dwa lata temu „plebiscycie inwestycyjnym” mieszkańcy uznali, że to właśnie bulwary powinny być priorytetem urzędu, na czele którego stoi Rafał Bruski. Zaplanowana już wcześniej przebudowa odcinka przy „zakaźnym” rozpoczęła się w połowie ubiegłego roku. Wykonawca – bydgoski Kormost – ma jednak opóźnienie: prace utrudnił… niestabilny grunt i kłopoty z dostarczeniem materiałów. Na wniosek Kormostu ratusz zgodził się na wydłużenie czasu robót do końca kwietnia tego roku.
Na MetropoliaBydgoska.PL dwukrotnie opisywaliśmy zgłaszane przez mieszkańców wątpliwości dotyczące rewitalizacji bulwarów. Bydgoszcz w Budowie, a następnie społecznik z Bydgoszcz G10 i Rady Osiedla Bartodzieje Adam Dziura nagłośnili kwestię trzech schodków, które pojawiły się przy zejściu nad bulwar od strony ulicy Świętego Floriana. Po piśmie Dziury do ratusza zostały one usunięte.
To jednak nie koniec błędów: Na forum Skyscrapercity.com jeden z użytkowników zwracających uwagę na jakość prac poruszył temat jakości prac związanej z kostką, położoną między rzeką a ciągiem pieszym i rowerowym. Internauci już wcześniej skarżyli się, że to rozwiązanie nie sprawdziło się na poprzednich odcinkach nabrzeża. – Prace na bulwarach nie są zakończone. Wykonawca, na obecnym etapie, przygotowuje się do odbiorów i realizuje bieżące uwagi inspektorów. Jedną z nich jest poprawienie spoinowania kostki kamiennej – podkreśliła w odpowiedzi na nasze pytanie rzeczniczka prezydenta miasta Marta Stachowiak.
Róg pyta o bulwary, Sztybel odpowiada
Temat jakości prac na nabrzeżu Brdy poruszył na środowej sesji rady miasta Szymon Róg. – Mam artykuł Metropolii Bydgoskiej sprzed dwóch tygodni, w których poruszono kwestię schodków przy bulwarach i głazów przy drodze dla rowerów – one zostały usunięte. Jest też kwestia spoinowania kostki kamiennej, które jest wymywane przez wodę. Czy coś w tej materii też zostanie poprawione? – dopytywał radny PiS.
– Śledzę wszystkie artykuły pasjonatów inwestycji i ich monitorowania – zaczął odpowiedź zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel. Podkreślił on, że bulwary nad Brdą wciąż są przed odbiorami. – Jeśli chodzi o fugę w spoinach: z tego, co wiem to jest to zupełnie inny materiał w podbudowie od tego stosowanego na nabrzeżach przy dworcu PKS. Z tego powodu podmywanie nie jest zagrożeniem – aczkolwiek przypominam, że mówimy o nabrzeżach, o rzeczach, gdzie materiały pracują; również pod wpływem wody – uzupełnił.
Potem Sztybel ponownie zwrócił uwagę, że inwestycja wciąż jest przed odbiorami. Podał też przykład drogi S5, „gdzie po ośmiu latach realizacji mógłbym znaleźć miejsca, gdzie takie fragmenty się znajdują”. Czy po odbiorach sytuacja się poprawi?
PS We wtorek, 25 kwietnia w wątku „Zagospodarowanie bulwarów nad Brdą” pojawił się opis sytuacji związanej z spoinowaniem. Cytujemy: Po wczorajszym deszczu właśnie opaska betonowa położona na styku kostki i progu nabrzeża zaczęła pękać i spływać. Panom budowniczym nie chciało się docinać kostek – aby to połączyć walnęli betonową opaskę przez całą długość bulwaru. Opaska właśnie się rozłazi na większości odcinka. Myślę że do zimy większość odpadnie a po zimie już jej w ogóle nie będzie.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Co słychać na budowie nowych mostów Kazimierza Wielkiego? [ZDJĘCIA]