Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoszcz Fordon do przebudowy. Wiemy, ile może kosztować

Dodano: 02.10.2023 | 19:37

Na zdjęciu: Przystanek Bydgoszcz Fordon znów ma mieć funkcję stacji.

Fot. Kinga Ściesińska

Około 50 milionów złotych będzie kosztować przebudowa przystanku kolejowego Bydgoszcz Fordon wraz z odtworzeniem mijanki i budową dodatkowego przystanku bliżej mostu Fordońskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu; poza pracami w Fordonie spółka zamierza również przenieść miejsce wsiadania podróżnych w Dąbrowie Chełmińskiej.

26 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód. To duży krok w stronę przywrócenia dawnej funkcjonalności przystanku, który przez lata był stacją. Wspomniana mijanka ma pozwolić na mijanie się pociągów jadących w kierunku Chełmży, co pozwoli na lepsze ułożenie rozkładów jazdy, a może i na wyczekiwane zwiększenie liczby kursów.

Modernizacja zakłada metamorfozę przystanku Bydgoszcz Fordon. Obecny peron w kierunku Bydgoszcz Wschód zostanie przeniesiony za wiadukt nad ulicą Brzechwy i będzie usytuowany przy ostatnim, północnym torze układu. Mijanka będzie rozpoczynać się w rejonie ulicy Magazynowej; powstanie też nowy tor odstawczy. Naprawiona zostanie też konstrukcja wiaduktu nad ulicą Brzechwy.


PRZECZYTAJ TAKŻE: Trwa Metropolia za pół ceny! Sprawdź listę zniżek w Fordonie


W ramach inwestycji PKP PLK planują też rewolucję – budowę nowego przystanku roboczo nazwanego Bydgoszcz Stary Fordon. Ma on powstać w pobliżu wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej i mostu Fordońskiego – to za nim będzie kończyć się mijanka, a do przystanku Bydgoszcz Fordon pociągi będą jeździć po dwóch torach. Rozwiązanie to powinno jednak zakładać dojście w stronę Starego Fordonu, by pasażerowie mogli zwiedzić m.in. odnowiony Rynek czy nabrzeża.

Przebudowa przystanku Bydgoszcz Fordon. Znamy oferty potencjalnych wykonawców

25 września Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację fordońskiego przystanku. Chęć realizacji zamówienia zgłosiło aż 13 podmiotów, co świadczy o poszukiwaniu jakichkolwiek zamówień w branży kolejowej. Najtańszą ofertę przedstawiła spółka Gór-Tor ze Stupska koło Mławy (49,1 milionów złotych brutto); nieco więcej oczekuje ZRK Dom z Poznania (50,9 mln). Pozostałe propozycje przekraczają 55, a nawet 60 milionów złotych. Ile zamierza wydać PKP PLK? Na sfinansowanie zamówienia przeznaczono 57,1 miliona złotych brutto – to oznacza, że w budżecie mieszczą się jeszcze oferty firm Torhamer i PPMT.

Nie tylko Fordon. W planach także „przenosiny” przystanku Dąbrowa Chełmińska

Także 25 września PLK poinformowały o kolejnej inwestycji na linii nr 209 – zmiany lokalizacji przystanku w Dąbrowie Chełmińskiej. Obecny znajduje się daleko od centrum miejscowości, dlatego kolejarze planują budowę nowej infrastruktury nieopodal przejazdu w ciągu ulicy Leśnej.

Usytuowanie przystanku bliżej centrum wsi zapewni lepszy dostęp do kolei. Nowa infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnione zostanie wygodne dojście, a z wysokiej konstrukcji peronu wsiadanie do pociągów będzie łatwiejsze. Nawierzchnia peronu będzie antypoślizgowa ze ścieżkami naprowadzającymi z wypukłą fakturą, przygotowanymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostaną wiata, ławki, gabloty na informacje dla pasażerów i rozkłady jazdy oraz oznakowanie. Perony oświetlą lampy z energooszczędnymi oprawami LED – zapowiada PLK.

Obecnie trwa przetarg na wykonanie przystanku w trybie „projektuj i buduj”. Inwestycja zostanie sfinansowana z rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Oferty złożone w postępowaniu mamy poznać jutro (3.10), lecz termin może ulec zmianie. Zakończenie inwestycji planowane jest w II kwartale 2025 roku. Przypomnijmy, że w ramach programu zmodernizowano już jeden przystanek na trasie do Chełmży, a konkretnie w Grzybnie.