Co z odbudową połączeń w ramach Kolei Plus? Przyszłość wniosków z Kujaw i Pomorza poznamy pod koniec listopada
Dodano: 08.11.2020 | 18:40Na zdjęciu: Pod koniec listopada dowiemy się, czy którykolwiek z czterech wniosków złożonych do programu Kolej Plus przez samorządy z Kujaw i Pomorza trafi do drugiego etapu prac.
Fot. Szymon Makowski
PKP PLK zapowiadają, że wkrótce poznamy listę wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus. Przypomnijmy, że o rządowe dofinansowanie ubiegają się cztery projekty, złożone przez samorządy z województwa kujawsko-pomorskiego.
Celem prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale stan infrastruktury wymaga modernizacji. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Zakłada on modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
Realizacja inwestycji w ramach programu ma potrwać do 2028 roku. Środki na ten cel mają wynieść 5,6 miliarda złotych. – Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei – zapewnia spółka.

Zobacz również:
Kolej Plus na Kujawach i Pomorzu: Samorządy złożyły cztery wnioski
W ramach Kolei Plus, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego złożył cztery wnioski. Pierwszy, przygotowany przez przygotowany przez Urząd Miasta Koronowo dotyczy propozycji przebiegu nowej linii komunikacyjnej Bydgoszcz Gł. – Koronowo – Więcbork – Sępolno Krajeńskie – Chojnice – (Kościerzyna). Drugi, przygotowany przez Urząd Miasta Chełmna to połączenie kolejowe miasta Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno – Unisław Pomorski. Trzeci wniosek dotyczy rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Żnin – Bydgoszcz, a czwarty – rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Żnin – Inowrocław. Te dwa projekty przygotował urząd miejski w Żninie.
Jak poinformowały kilka dni temu PKP PLK, realizacja programu była omawiana 3 listopada na posiedzeniu Komisji ds. Infrastruktury, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej. – W posiedzeniu uczestniczyli odpowiedzialni za transport wicemarszałkowie, dyrektorzy departamentów oraz przedstawiciele urzędów marszałkowskich wszystkich województw – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych. Jak relacjonuje, podczas posiedzenia prezes spółki Ireneusz Merchel przedstawił podstawowe założenia i warunki programu Kolej Plus, a także przebieg I etapu naboru wniosków.
– Przekazane zostały informacje nt. harmonogramu procedowania złożonych wniosków oraz podsumowania wniosków złożonych w ramach naboru. Pozwalają one samorządom na dobre przygotowanie się do realizacji kolejnych etapów programu – dodaje Siemieniec. Jak powiedział prezes Merchel, niebawem PKP PLK ma podać listę wniosków, które zostaną przekazane do drugiego etapu prac.
– Kończymy szczegółową ocenę formalną każdego ze wszystkich 96 nadesłanych wniosków. Były rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu, który ogłosimy z końcem listopada, przeszły propozycje, które spełniają postawione w programie kryteria. Na kolejnym etapie rolą samorządów będzie przygotowanie koncepcji dla zgłoszonych inwestycji. Duże zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważna jest realizacja programu Kolej Plus – powiedział szef PKP PLK.
Lista wniosków – jak przekazały Polskie Linie Kolejowe – zostanie ogłoszona 27 listopada. Obecnie nadesłane zgłoszenia są oceniane pod względem formalnym i na tej podstawie kwalifikowane do kolejnego etapu. W nim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu.
- Bydgoska atrakcja zniszczona przez siły natury. Trwa zbiórka na odbudowę Leszego - 20 kwietnia 2025
- Ostatnie godziny konsultacji regulaminu BBO. Weź udział - 20 kwietnia 2025
- Policjanci zatrzymali złodzieja relikwii - 19 kwietnia 2025