Bydgoszcz
13C
Niebo częściowo zachmurzone
82% wilgotność
Wiatr: 3km/h NE
H 14 • L 13
16C
Czw
14C
Pt
15C
Sob
16C
Nd
14C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaKolej Plus na Kujawach i Pomorzu: Samorządy złożyły cztery wnioski
Dworzec Kolejowy Szubin - SF (4)
28.08.2020 | 12:39

Kolej Plus na Kujawach i Pomorzu: Samorządy złożyły cztery wnioski

Na zdjęciu: Jednym z wniosków złożonych w programie Kolej Plus jest odbudowa połączenia z Szubina do Żnina.

Fot. Szymon Fiałkowski

Samorządy z Kujaw i Pomorza złożyły cztery wnioski w ramach programu Kolej Plus. Wśród nich jest budowa linii kolejowej z Bydgoszczy przez Koronowo, Więcbork, Sępolno Krajeńskie do Chojnic, a także odbudowa tras ze Żnina do Bydgoszczy oraz Inowrocławia.

Celem prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale stan infrastruktury wymaga modernizacji. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Zakłada on modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Zobacz również:

Minusy Kolei Plus

W środę, 26 sierpnia minął termin składania wniosków do programu Kolej Plus. Jak informowaliśmy niedawno, dla wielu samorządów barierą ograniczającą możliwość złożenia wniosku w ramach inicjatywy PKP PLK była konieczność zapewnienia 15% środków na budowę linii kolejowej ma zniechęcać część samorządów do składania wniosków w ramach rządowego programu. Dotyczy to także gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz. – Z pewnością każda z gmin zainteresowana jest usprawnianiem komunikacji (w tym kolei) ułatwiającej przemieszczenie się mieszkańców. Jednak konieczność partycypowania w 15% w programie Kolej Plus budzi ogromne obawy samorządów, czyniąc ten program nieatrakcyjnym – tłumaczył Łukasz Krupa, dyrektor biura Metropolii Bydgoszcz. Stąd też Stowarzyszenie – z powodu braku możliwości partycypacji finansowej w tego typu projektach – nie wystąpiło z wnioskiem/

Program Kolej Plus może być atrakcyjny, przede wszystkim realny i skuteczny wyłącznie w przypadku zaangażowania finansowego samorządu województwa – wyjaśniał Krupa. Zapytaliśmy zatem urząd marszałkowski o to, czy zamierza zaangażować się finansowo w realizacje projektów w ramach Kolei Plus i czy samorządy na terenie województwa złożyły do niego propozycje inwestycji. Jak odpowiada Tomasz Moraczewski – dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (a także prezes bydgoskiego lotniska) 1 czerwca urząd wystosował pismo do wszystkich jednostek samorządu województwa z naszego regionu, z informacją o naborze oraz prośbą o przedstawienie propozycji udziału w projekcie.

Urząd Marszałkowski wysłał informacje o naborze do 164 jednostek z całego regionu. Otrzymał odpowiedzi od czterech samorządów i przygotowano 4 wnioski aplikacyjne. Pierwszy wniosek dotyczy propozycji przebiegu nowej linii komunikacyjnej Bydgoszcz Gł. – Koronowo – Więcbork – Sępolno Krajeńskie – Chojnice – (Kościerzyna) przygotowany przez Urząd Miasta Koronowa. Drugi to połączenie kolejowe miasta Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno – Unisław Pomorski przygotowany przez Urząd Miasta Chełmna. Trzeci wniosek dotyczy rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Żnin – Bydgoszcz, przygotowany przez Urząd Miasta Żnin. Czwarty – rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Żnin – Inowrocław, przygotowany przez Urząd Miasta Żnin – wymienia Moraczewski.

Zgłoszone przez samorząd projekty teraz będą ocenione pod względem formalnym i kwalifikowane do II etapu. W nim wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy (od otrzymania informacji o wynikach oceny formalnej i zakwalifikowaniu się projektu do etapu II) na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu.


CZYTAJ TAKŻE: Bydgoskie uwagi do programu kolejowego CPK na bocznym torze


Projekty w ramach Kolei Plus mają być realizowane do 2028 roku. PKP PLK zakłada, że dzięki inwestycjom przewoźnicy uruchomią na odbudowanych szlakach co najmniej cztery połączenia pasażerskie na dobę. Wartość programu szacuje się na 6,5 miliarda złotych – z tej puli ma być finansowane aż 85% kosztów każdej inwestycji. Pozostałe 15% ma stanowić wspomniany wkład własny samorządów.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści