Co zrobić, gdy prezent nie działa? [RADCA w PIĄTEK]
Dodano: 25.12.2020 | 22:37Na zdjęciu: Prezent znaleziony pod choinką może nie działać. Co wtedy?
Fot. FreePik
Trwa okres świąteczno-noworoczny, a więc – czas prezentów. Czasami jednak zdarza się, że to, co znajdziemy pod choinką, nie trafia w nasze gusta albo jest niesprawne. Co wtedy zrobić? Pytamy radcę prawnego Przemysława Piątka.
W tym roku niestety nie możemy liczyć na hucznego sylwestra, więc portier nie wyda komuś innemu naszego płaszcza. Ograniczona jest też możliwość podróżowania, więc nie musimy obawiać się o standard naszego pokoju czy o jakość wyżywienia.
Możemy jednak poświęcić sobie wzajemnie czas i obdarować się prezentami. Jeśli jednak otrzymana przez nas rzecz nie działa – nie świeci się, nie biega lub po prostu nie robi czegoś, co powinna robić, należy zgłosić sprzedawcy wadę z tytułu rękojmi lub wystąpić do producenta z roszczeniem w ramach gwarancji. W zależności, którą formę uznamy za bardziej efektywną, należy jasno sformułować swoje żądanie i jego adresata.
Jakie mamy roszczenia wobec sprzedawcy?
1. Naprawa
2. Wymiana towaru
3. Obniżenie ceny
4. Gdy wada jest istotna – zwrot pieniędzy.
Te roszczenia przysługują nam z tytułu rękojmi. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do nich w terminie 14 dni, nasze żądanie uważa się za uwzględnione. Przepis mówi, że jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Ważne! przy reklamacji towaru, zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny.
Teraz inna sytuacja. Prezent działa, ale nie jest w naszym guście. Jeśli św. Mikołaj kupił nam prezent przez internet tuż przed świętami, to nie ma większego problemu, jeśli prezent otrzymaliśmy w terminie 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem przez św. Mikołaja, gdyż możemy odesłać nasz prezent, a za zwrócone pieniądze kupić sobie coś innego, co będzie spełniało nasze oczekiwania czy też odpowiadało naszym gustom.
W gorszej sytuacji znajdziemy się, jeśli prezent został nabyty w sklepie stacjonarnym. Wtedy wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy, gdyż nie ma on obowiązku przyjęcia zwrotu towaru. Przyjęcie zwrotu jest wyłącznie dobrą woli sprzedawcy. Często w sklepach widnieje informacja, że towar można zwrócić w określonym terminie, jeśli nie ma zdjętych metek.
W razie pytań czy też wątpliwości napisz do mnie maila na adres: prawnik@metropoliabydgoska.pl.
Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
» www.radcapiatek.pl
- Komentarz do uchwały Sądu Najwyższego III CZP 40/22 [RADCA w PIĄTEK] - 29 kwietnia 2022
- Ustalenie nieważności, stwierdzenie nieważności i inne wyroki frankowe [RADCA w PIĄTEK] - 22 kwietnia 2022
- Zabezpieczenie roszczenia na czas trwania sprawy frankowej – nowe uwagi [RADCA w PIĄTEK] - 15 kwietnia 2022