Bydgoszcz
2C
Niebo częściowo zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 3km/h NW
H 3 • L 2
8C
Wt
8C
Sr
6C
Czw
4C
Pt
9C
Sob
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaCzy na Wojska Polskiego powstanie przejście – alternatywa dla kładki? Szansą jest przebudowa północnego wiaduktu
01.04.2021 | 12:17

Czy na Wojska Polskiego powstanie przejście – alternatywa dla kładki? Szansą jest przebudowa północnego wiaduktu

Na zdjęciu: W tym roku północny wiadukt Wojska Polskiego zostanie zamknięty na czas remontu. Zdaniem Społecznego Rzecznika Pieszych jest to dobra okoliczność na utworzenie przejścia dla pieszych, które umożliwi dojście do przystanku tramwajowego Kładka bez konieczności jej pokonywania.

Fot. Szymon Fiałkowski

Czy na ulicy Wojska Polskiego, w rejonie kładki powstanie przejście dla pieszych? O realizacje postulatu ułatwienia pokonania ruchliwej ulicy osobom starszym i niepełnosprawnym apeluje stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych, które przedstawiło propozycje lokalizacji przejścia Mirosławowi Kozłowiczowi, zastępcy prezydenta miasta i przewodniczącemu Zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Społecznicy chcą wykorzystać fakt, że w najbliższym czasie rozpocznie się przebudowa północnego wiaduktu w ciągu ulicy i ulokować przejście w pobliżu przeprawy.

Istniejąca od lat kładka dla pieszych na Wyżynach, łącząca przystanki autobusowe położone po obu stronach Wojska Polskiego oraz umożliwiająca dojście na przystanki tramwajowe między jezdniami jest coraz większym problemem dla wielu starszych bydgoszczan. Jej pokonanie wymaga sporo wysiłku, a poza dojściem do środków komunikacji zapewnia ona także możliwość przemieszczania się pomiędzy północną i południową częścią Wyżyn. Stan techniczny przeprawy z roku na rok się pogarsza – ponadto nie jest ona dostępna dla niepełnosprawnych.

Kwestia kładki pojawiła się także podczas zmian w siatce komunikacyjnej związanych z oddaniem linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej. ZDMiKP zachował bowiem wcześniejszą trasę linii 53 –  wcześniej drogowcy zakładali, że zostanie ona skierowana ulicami Magnuszewską, Glinki, i Ujejskiego a potem wróci na stałą trasę w stronę Błonia. Jak argumentował zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski, argumentem za zachowaniem obecnej trasy 53 były wnioski, dotyczące pozostawienia obsługi autobusowej dla przystanku Wojska Polskiego/Kładka. Wiązały się one przede wszystkim z problemami dotyczącymi pokonywania konstrukcji przez osoby starsze i o ograniczonej mobilności.




Alternatywą wobec kładki jest stworzenie naziemnego przejścia dla pieszych. Jak argumentują postulujący o to od dłuższego czasu społecznicy, takie rozwiązanie ułatwiłoby dojście na przystanki oraz drugą stronę ulicy Wojska Polskiego. Nowy pomysł na wykonanie przejścia w poziomie jezdni przedstawiło stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych. W piśmie do zastępcy prezydenta i przewodniczącego zespołu ds. bezpieczeństwa drogowego Mirosława Kozłowicza przedstawiło ono propozycję wykonania dodatkowego przejścia dla pieszych z przejazdem rowerowym przez ulicę Wojska Polskiego w pobliżu przystanku „Kładka”. Zgodnie z pomysłem organizacji, miałoby ono powstać z wykorzystaniem przejścia i przejazdu przez ulicę Zdobywców Wału Pomorskiego. Poniżej ilustracja propozycji.

wojska polskiego bydgoszcz

Stowarzyszenie nie ukrywa, że pomysł ulokowania przejścia wiąże się ze zbliżającą się przebudową północnego wiaduktu Wojska Polskiego, podczas której nastąpi zamknięcie znajdującego się tam chodnika i drogi rowerowej. – Podczas przebudowy ruch samochodowy zostanie utrzymany (dwukierunkowo południowym wiaduktem), zaś dla pieszych i rowerzystów zamknięcie wiaduktu oznaczałoby zamknięcie drogi i konieczność znacznego wydłużenia trasy – do kładki niedostępnej dla osób niepełnosprawnych lub aż do skrzyżowania z ulicą Magnuszewską w przypadku wózków i rowerów (łącznie ok. 1,2 km) – wylicza Paweł Górny, przewodniczący Społecznego Rzecznika Pieszych.

Społecznicy w piśmie do Kozłowicza zaznaczają, że „zebra” przy ulicy Zdobywców Wału Pomorskiego może powstać próbnie na czas przebudowy, dla zapewnienia alternatywnego dojścia do ważnych punktów w okolicy, w szczególności szpitala Biziela. – Dodatkowo od proponowanego przejścia można wykonać alternatywne dojście naziemne do przystanków tramwajowych „Kładka” – czytamy w piśmie stowarzyszenia. Jak dodaje Górny, powyższe propozycje zostały zasygnalizowane w trakcie prac Zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak też zyskały poparcie Rady Osiedla Wyżyny, Związku Emerytów i Rencistów – Koło Wyżyny i Kapuściska oraz Spółdzielni Mieszkaniowej Budowlani. Przedstawiciele tych podmiotów oczekują zapewnienia okolicznym mieszkańcom wygodnego i bezpiecznego poruszania się po osiedlu – również w czasie remontu wiaduktu.

Zobacz również:

Kto wybuduje nowy wiadukt w ciągu Wojska Polskiego?

Kolejnym argumentem za utworzeniem przejścia pomiędzy wiaduktami a kładką jest fakt, że obecnie istnieje już przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez Zdobywców Wału Pomorskiego, które jest zlokalizowane ok. 100 m za skrzyżowaniem Wojska Polskiego/Nowowiejskiego. Dokładnie naprzeciwko tego przejścia, po drugiej stronie ulicy, istnieje natomiast półwysep zwężający w tym miejscu Wojska Polskiego do dwóch pasów.

W związku z powyższym we wskazanym miejscu może powstać bezpieczne nowe przejście przez ulicę Wojska Polskiego oraz torowisko tramwajowe, wraz z przejazdem rowerowym – do wykonania byłyby dwa przejścia przez obie jezdnie Wojska Polskiego (tylko przez dwa pasy ruchu, na prostym odcinku drogi) oraz przez tory. Proponowane przejście wypada dokładnie w odległości 400 m od przejść przy Ujejskiego i przy Magnuszewskiej, co jest zgodne z przepisami dla danej klasy drogi – argumentuje przewodniczący stowarzyszenia. I dodaje, że podczas remontu północnego wiaduktu, przejście przez Zdobywców Wału i dalej wiodący chodnik zostaną pozbawione żadnego alternatywnego dojścia i dojazdu, podobnie jak przejście biegnące pod wiaduktami.

Wykonanie proponowanego przejścia byłoby możliwe wraz z przebudową wiaduktu, w ramach zmienionej organizacji ruchu. Dwukierunkowy ruch na południowym wiadukcie będzie skutkował mniejszymi prędkościami pojazdów, a zatem kierowcom będzie znacznie łatwiej będzie przyzwyczaić się do nowego rozwiązania – podkreśla Górny. Istotnym elementem nowego przejścia powinny także być dojścia do istniejących przystanków tramwajowych pod kładką. zapewniając alternatywny dostęp dla osób niepełnosprawnych. Społeczny Rzecznik Pieszych przedstawia też bardzo istotny argument – jest to rozwiązanie zarówno najtańsze, jak i najszybsze do wprowadzania jako alternatywa dla kładki niedostępnej dla niepełnosprawnych, rodziców z wózkami, rowerzystów czy też osób z większym bagażem, jak i seniorów.

W piśmie organizacja przedstawia też polski przykład podobnego rozwiązania – zastosowanie dojścia naziemnego wzdłuż torowiska jako dodatkowe dojście do przystanku (obok podziemnego) jest wykorzystane np. we Wrocławiu, na Placu Dominikańskim. Górny przypomina, że jest one zgodne ze standardem zapewnienia możliwości „podwójnego dojścia na przystanek” (wg katalogu dobrych praktyk projektowania przestrzeni pieszej, obowiązującym w Bydgoszczy na mocy zarządzenia prezydenta nr 539/2018).

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jacek
Jacek
11 dni temu

Wątpię żeby dotarło.

Rafał
Rafał
11 dni temu

Bez przesady … Jak ktoś nie może, są autobusy starsi jeżdżą za darmo niepełnosprawni mają zniżki, chwilę wcześniej jest przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu z Magnuszewską, leniwy naród i ich problemy.

Arek
Arek
5 dni temu

poronione pomysły z tymi przejściami, jak reszta inwestycji w Bydgoszczy np. bezsensowny przystanek wiedeński na focha 🙂

Lok_Pat
Lok_Pat
3 dni temu

S(t)połeczny rzecznik pieszych to chyba jakaś piąta kolumna. Może otrzymał już honorowe obywatelstwo Torunia?? Z jednej strony mówi, że dba o pieszych, proponując jednocześnie korki w mieście i tony spalin w bonusie. Nie wiem czy to celowe działanie czy tylko przypadek. Samochód ruszając emituje najwięcej spalin, a przejście co 200 m na głównych ulicach nie uczyni ruchu płynnym. Chyba, że liczy na ITS?? To może się zatrudnić w ZDMiKP bo chyba tylko tam uważają, że to rozwiązanie działa w Bydgoszczy…

Powiązane treści