Bydgoszcz
1C
93% wilgotność
Wiatr: 2km/h SE
H 1 • L 1
2C
Pon
0C
Wt
1C
Sr
5C
Czw
1C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczMiastoCzy stan bydgoskich śluz utrudnia żeglugę? Poseł pyta, ministerstwo odpowiada
śluza bydgoszcz
24.10.2021 | 18:59

Czy stan bydgoskich śluz utrudnia żeglugę? Poseł pyta, ministerstwo odpowiada

Na zdjęciu: Śluza Miejska w Bydgoszczy.

Fot. BB/archiwum

Śluzy nad Kanałem Bydgoskim i rzeką Brdą były w ostatnich latach poddawane pracom remontowym, co wpłynęło na ich wyłączenie z użytkowania. Jak wyglądała sytuacja w tym roku? O tę kwestię dopytał poseł Paweł Olszewski. Co wynika z odpowiedzi na jego interpelację, udzielonej przez sekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury Marka Gróbarczyka?

Stan Kanału Bydgoskiego – a zwłaszcza jego najstarszego odcinka – był tematem naszego raportu, opublikowanego w lutym tego roku. Wskazaliśmy w nim, że jednym z problemów urokliwego zakątka miasta jest stan zabytkowych śluz IV i V. Ratusz podkreśla, że „obiekty hydrotechniczne na Starym Kanale remontowane były w latach 90. XX wieku”. Jak dowiedzieliśmy się od rzecznika RZGW Poznań, przez zastawki we wrotach śluz odbywa się regulowanie przepływu wody przez stary kanał – pierwotnie służyły one do napełniania lub opróżniania komór śluz. – Działania te zleca i prowadzi urząd miasta – podkreśla rzecznik RZGW Poznań. Ratusz, w obliczu kiepskiego stanu śluz, chce jednak starać się o dotacje na prace konserwatorskie. W tym celu zlecona została ekspertyza stanu technicznego zabytków hydrotechniki.




Pod koniec sierpnia poseł Platformy Obywatelskiej Paweł Olszewski złożył interpelację, w której dopytywał o stan śluz nie tylko na Kanale Bydgoskim, ale również na Brdzie. – Według publikacji prasowych w ostatnim czasie bydgoszczanie i turyści, chcący skorzystać z możliwości zwiedzania miasta z perspektywy wody np. korzystając z kajaków, muszą liczyć się z utrudnieniami na śluzach na rzece Brdzie i Kanale Bydgoskim, które znajdują się w administracji odpowiednio Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy – napisał parlamentarzysta. I zapytał ministra infrastruktury, czy śluzy były w dobrym stanie technicznym, kiedy śluzy były remontowane i czy w okresie od 1 czerwca 2021 roku do dnia udzielenia odpowiedzi, odnotowano odmowy w stosunku do wszelkich podmiotów chcących przeprawić się za pomocą obiektów hydrotechnicznych na rzece Brdzie i Kanale Bydgoskim.

Odpowiedź na interpelację została opublikowana w zeszły piątek, 22 października. Sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, a wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk stwierdził, że według stanu na 1 czerwca, śluzy na rzece Brdzie, administrowane przez RZGW w Gdańsku oraz śluzy na Kanale Bydgoskim zarządzane przez RZGW w Bydgoszczy były sprawne technicznie, umożliwiając transportowe i turystyczne wykorzystanie szlaków żeglownych, zapewniając bezpieczną żeglugę.

Zobacz również:

Co dzieje się na budowie Nowego Portu?

Gróbarczyk wyliczył też prace na obiektach hydrotechnicznych znajdujące się na rzece Brdzie. Jak podał, RZGW na przełomie marca i kwietnia – przed otwarciem drogi wodnej – naprawił awarię wrót klapowych głowy górnej śluzy Czersko Polskie. – Na początku lipca wykonano również przegląd elektrycznego układu sterowania wrót i wymieniono uszkodzone styczniki w śluzie Miejskiej. Prace te nie kolidowały z przeprowadzaniem śluzowań – zapewnił sekretarz w ministerstwie infrastruktury.

Poważniejsza awaria miała miejsce w pierwszej połowie sierpnia. – Konieczne było również usunięcie uszkodzonego mechanizmu i naciągu łańcucha wyciągowego wrót klapowych głowy górnej śluzy Miejskiej. Awaria uniemożliwiła manewrowanie wrotami klapowymi, w związku z czym nie odbywały się śluzowania, o czym poinformowano użytkowników drogi wodnej – dodaje Gróbarczyk. Śluza była nieczynna w dniach 9-17 sierpnia. – Jednocześnie śluza Miejska wyposażona jest w przenoskę dla kajaków, która umożliwia pokonywanie różnicy poziomów wody niezależnie od pracy śluzy – uzupełnił sekretarz. W tym roku nie prowadzono natomiast żadnych prac na śluzach położonych na Kanale Bydgoskim.

Co z liczbą odmów dla użytkowników drogi wodnej? Odpowiedzialny za sprawy związane z gospodarką wodną w resorcie infrastruktury odpowiedział Olszewskiemu że Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” nie prowadzi rejestru zawierającego liczbę jednostek pływających, które nie zostały prześluzowane. – Korzystanie ze śluz w okresie ich otwarcia umożliwione jest każdemu zainteresowanemu użytkownikowi dróg wodnych, stąd np. w okresie od 1 czerwca do 15 wrześnie 2021 nie odnotowano odmowy śluzowania na Kanale Bydgoskim – poinformował Gróbarczyk.

Według byłego ministra gospodarki wodnej, problemem w żegludze po Brdzie jest zamknięcie odcinka rzeki Brdy w rejonie zamkniętego mostu Uniwersyteckiego. – Wody Polskie zwracały się w tej sprawie do prezydenta Bydgoszczy, mając na uwadze duże znaczenie położenia tej drogi wodnej w ciągu połączenia Wisła-Odra, stanowiącego odcinek międzynarodowej drogi wodnej E70. Szlak żeglowny jest intensywnie wykorzystywany przez kluby sportowe, podmioty żeglugowe oraz licznych turystów zarówno z Bydgoszczy jak i dalszych regionów Polski – podkreślił. I zaalarmował, że długotrwałe zamknięcie drogi wodnej może mieć „negatywny wpływ na ruch jednostek pływających w granicach miasta, ale także stanowi barierę dla użytkowników chcących przepłynąć pomiędzy dolną Wisłą i Kanałem Bydgoskim oraz planujących korzystanie z dalszych odcinków”.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści