Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Drogi dla rowerów w Bydgoszczy. Jakie mają powstać w najbliższym czasie?

Dodano: 16.01.2021 | 18:09

Na zdjęciu: W minionych latach o infrastrukturę dla rowerów wzbogaciło się rondo Grunwaldzkie i jego okolice.

Fot. Klaudia Karczmarek

115 kilometrów dróg dla rowerów znajduje się obecnie na terenie Bydgoszczy. Drogowcy deklarują, że trwają prace nad powstaniem kolejnych dziewięciu.

Jak wynika z zestawienia zaprezentowanego przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, nowa infrastruktura powstaje lub ma powstać w dziewięciu miejscach. Ten podział jest istotny, gdyż poszczególne inwestycje znajdują się na różnym etapie zaawansowania. W budowie są między innymi drogi rowerowe na ulicy Kujawskiej oraz na rondach: Kujawskim i Bernardyńskim. Ich łączna długość to około 1,5 kilometra. – Ta inwestycja ma szczególnie duże znaczenie. Nowe drogi rowerowe uzupełnią infrastrukturę rowerową łącząc ul. Wojska Polskiego z ul. Solskiego. Połączony zostanie także odcinek drogi rowerowej na ul. Kujawskiej z ulicami Starego Miasta. W ten sposób osiedla górnego tarasu zyskają bezpieczne rowerowe połączenie z centrum – wylicza Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

Najdłuższe zaplanowane odcinki infrastruktury dla jednośladów znajdują się jednak dopiero w przedbiegach. Przed Świętami Bożego Narodzenia podpisano umowę na realizację – w trybie „zaprojektuj i buduj” – DDR-ów na ulicy Jeździeckiej. Trasa ma mieć docelowo ponad dwa kilometry, a miasto współfinansuje tę inwestycję z gminą Osielsko. Z kolei najdłuższa, bo blisko 3-kilometrowa droga, ma powstać na ulicy Smukalskiej (na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami: Błądzimską i Rajską) i być częścią dużej inwestycji drogowej w tym miejscu. W jej przypadku nadal trwa przetarg mający wyłonić wykonawcę. Najnowszy termin otwarcia ofert to 26 stycznia. Sama modernizacja ul. Smukalskiej może potrwać jednak nawet 2,5 roku.

Pozostałe wymieniane przez drogowców zadania są już znacznie mniej spektakularne. Na ulicy Kolbego droga rowerowa (o długości 800 metrów) powstaje w ramach budowy buspasa. Na Osowej Górze DDR ma powstać również na ulicy Zalew w sąsiedztwie schroniska dla zwierząt. Nieco ponad pół kilometra nowych ścieżek ma powstać przy okazji rozbudowy ulicy Kazimierza Wielkiego oraz budowy dojazdu do ul. Biwakowej w Janowie. Przy czym za tę ostatnią inwestycję odpowiedzialny jest powiat bydgoski. W planach bydgoskich drogowców jest jeszcze 200-metrowy odcinek DDR na ulicy Promenada w Starym Fordonie i powstanie ścieżki w ramach remontu północnego wiaduktu na ul. Wojska Polskiego.

Do zestawienia ZDMiKP nie są wliczone inwestycje, na które w tym roku wykonana ma zostać dopiero dokumentacja techniczna. Należy do nich: budowa ciągu rowerowego z Bartodziejów do Śródmieścia, nowej drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Fordońskiej (docelowo – na odcinku od wiaduktów Warszawskich do ulicy Magazynowej wraz z kładką nad torami kolejowymi na wysokości ulicy Sochaczewskiej czy infrastruktury na Kapuściskach (wzdłuż ul. Wojska Polskiego – od Szarych Szeregów do Chemicznej).

W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego realizowana jest z kolei trasa na terenie Fordonu. Projekt zgłoszony przez mieszkańców pod nazwą Wielka Pętla Fordonu ma w pierwszym etapie objąć osiedla Bohaterów i Szybowników.