Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Finiszuje budowa chodnika przy Andersa. Jak drogowcy poradzili sobie z kolizją z drzewami?

Dodano: 08.12.2020 | 21:03

Na zdjęciu: Nowy chodnik przy ulicy Andersa napotkał na kolizję z drzewami. W widocznym powyżej wypadku drogowcy zlecili ominięcie drzewa, ale w dwóch pozostałych zostaną one ścięte.

Fot. ZDMiKP

Trwa realizacja pominiętego podczas budowy linii tramwajowej do Fordonu, a niezwykle oczekiwanego przez mieszkańców ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Andersa, pomiędzy ulicami Gieryna i Geodetów. O jego budowę walczyli okoliczni mieszkańcy, fordońscy społecznicy i radni miasta. W tym tygodniu, jeśli pozwolą na to warunki atmosferyczne, chodnik zyska asfaltową nawierzchnię i zostanie oddany do użytku. Drogowcy wyjaśniają także, dlaczego na trasie pojawiły się łuki i jak poradzili sobie z kolizją z drzewami.

Wybudowany w ramach realizacji linii tramwajowej do Fordonu odcinek ulicy Andersa – pomiędzy ulicą Gieryna a Geodetów – nie posiadał chodnika. Projektanci inwestycji nie wsłuchali się w uwagi społeczne dotyczące realizacji ciągu pieszego. Warto dodać, że w uchwalonym w marcu 2016 roku (lecz projektowanym znacznie wcześniej – jeszcze przed ukończeniem budowy linii do Łoskonia) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przewidziano na terenach dotąd niezagospodarowanych przede wszystkim rozwój funkcji mieszkaniowej – jedno i wielorodzinnej. Pomimo że już po otwarciu linii przy nowym odcinku Andersa wybudowano dwa budynki mieszkalne (kompleks For You dewelopera Ebud-Dom), ZDMiKP nie kwapił się do naprawienia błędu.

Finiszuje budowa chodnika przy Andersa. Jak drogowcy poradzili sobie z kolizją z drzewami?

Zobacz również:

Zaczęła się budowa chodnika przy Andersa

Po wielokrotnych apelach, pismach i interpelacjach radnych miejskich tej jesieni drogowcy zlecili budowę brakującego fragmentu ciągu. Inwestycja jest jednak realizowana etapami. Jak podkreślał bowiem zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz że budowa 800 metrów ciągu pieszego „z uwagi na jego duży zakres”, musi być realizowana fragmentami.

Realizacja długo oczekiwanego chodnika rozpoczęła się w październiku. – Pierwszy odcinek realizowany w tym roku będzie miał długość ok. 200 metrów. W kolejnych latach planujemy realizować kolejne odcinki na tej trasie – informował Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Nawierzchnia ciągu, który będzie przeznaczony zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów będzie wykonana z asfaltu – podobnie jak odcinek od Gieryna w kierunku pętli Niepodległości. W pierwszych dniach listopada można było jednak zauważyć, że na dalszych odcinkach planowanego chodnika (od wysokości bloku Bora-Komorowskiego 63 do kompleksu For You) prowadzone są roboty przygotowawcze. – W związku jednak z tym, że pozostało nam jeszcze trochę środków finansowych, chcemy wykonać jeszcze cześć prac i przygotować już teren do dalszych robót, zaplanowanych na przyszły rok – informuje nas rzecznik drogowców.

Na wykonanych w ubiegłym tygodniu zdjęciach z postępów prac, które udostępniono na fanpage ZDMiKP można jednak zauważyć, że chodnik w pewnym momencie został poprowadzony łukiem i omija rosnącą przy Andersa sosnę. Jak to rozwiązanie uzasadniają drogowcy? – W tym roku zagospodarowaliśmy więcej środków finansowych na chodnik przy Andersa, dzięki czemu mogliśmy wykonać więcej prac niż wcześniej zakładaliśmy. Spowodowało to jednak, że na drodze inwestycji pojawiły się niezaplanowane kolizje z trzema drzewami – podkreśla rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński. I dodaje, że obejście, widoczne na zdjęciu ilustrującym artykuł pozostanie na stałe. – Chcemy uchronić te drzewa – zapewnia Okoński.

Niestety, jak podkreśla rzecznik prasowy bydgoskich drogowców, pozostałych dwóch kolizji z drzewami nie uda się uniknąć. – W związku z powyższym wystąpiliśmy o wymagane zgody na wycinkę dwóch drzew (po jednym w każdym miejscu). W tych 2 miejscach przez miesiąc będą tymczasowe rozwiązania. Po uzyskaniu zgody na wycinkę, dwóch małych drzew, wytniemy je i ułożymy w tych miejscach nawierzchnię. Na pozostałych odcinkach będzie już ona gotowa – zapewnia rzecznik. Owe tymczasowe rozwiązania prezentujemy na poniższym zdjęciu.

received_688760495332943

Prace przy budowie I etapu ciągu pieszo-rowerowego przy Andersa powoli dobiegają końca. W trwającym tygodniu (przy poprawie pogody) chodnik ma zyskać nawierzchnię asfaltową. Koszt inwestycji to około 100 tysięcy złotych. Kolejne etapy ciągu w kierunku ulicy Geodetów mają być oddawane „sukcesywnie” w najbliższych latach – przy okazji warto jednak przypomnieć, że sama ulica Geodetów także nie posiada chodnika. Szybka realizacja kolejnych fragmentów bądź zwiększenie ich zakresu wydaje się niezbędne, gdyż przy Andersa planowane są kolejne inwestycje: Fordońska Spółdzielnia Mieszkaniowa rozpoczęła budowę kompleksu 46 budynków jednorodzinnych w siedmiu segmentach szeregowych, a pomiędzy szeregowcami a budynkami For You chce postawić budynki wielorodzinne o trzech lub czterech kondygnacjach. To oznacza, że budowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów jest niezbędna, ponieważ w najbliższych latach okolica zyska kolejnych mieszkańców.

Błażej Bembnista