Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Co z drogami w Fordonie? Przedstawiciele mieszkańców spotkali się z ZDMiKP

Dodano: 16.11.2022 | 14:04

Na zdjęciu: W spotkaniu udział wzięli m.in. szef bydgoskich drogowców Wojciech Nalazek czy zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.

Fot. BB

Przebudowa ulicy Geodetów, Kromera i Wyzwolenia, a także sprawy związane z Wielką Pętlą Fordonu czy organizacją ruchu na ulicach osiedlowych – to tematy wczorajszego spotkania mieszkańców Fordonu z zastępcą prezydenta Mirosławem Kozłowiczem i drogowcami.

Spotkanie to efekt dyskusji, które od dłuższego czasu toczą się na fanpage i grupie Fordon na co dzień, ale też zaangażowania mieszkańców w sprawy dotyczące ich najbliższej okolicy. Propozycja przedyskutowania tematów padła już we wrześniu – do spotkania ostatecznie doszło we wtorek, 15 listopada w siedzibie Rady Osiedla Nowy Fordon. Przybyła na nie spora delegacja drogowców, na czele z ich zwierzchnikiem – zastępcą prezydenta Bydgoszczy Mirosławem Kozłowiczem. Mieszkańców wspierali radni osiedlowi – przewodniczący RO Nowy Fordon Jan Kwiatoń i zastępca przewodniczącego RO Tatrzańskie Zbigniew Szczęsny.

Przedstawiciele mieszkańców zaprezentowali problemy związane z infrastrukturą drogową na terenie Fordonu, zwłaszcza w jego północnej części. Jednym z ważniejszych tematów był opisywany przez nas stan ulicy Geodetów (oraz brak infrastruktury dla pieszych) – jak zadeklarował dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek, w planach na 2023 rok zostanie uwzględnione prace nad ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż ulicy. Istnieje spora szansa na jego realizację, zwłaszcza że w BBO zgłoszono tożsame projekty: ponadosiedlowy nr 1 i osiedlowy nr 25. Mogą one „zazębić” się z pracami ZDMiKP.

Podczas spotkania strona społeczna podkreśliła, że sporym problemem dla mieszkańców Fordonu jest przebieg drogi wojewódzkiej nr 256, prowadzący obecnie w znacznej części przez ulicę Wyzwolenia – znajdującą się w bliskim sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej, nie posiadającej odwodnienia oraz na odcinku od Pelplińskiej do granic miasta – także chodnika. Szansą na naprawę tych wieloletnich zaniedbań będzie planowana inwestycja rowerowa wzdłuż ulicy Sudeckiej (także jednej z najbardziej niebezpiecznych tras w Fordonie), która obejmie również budowę dróg dla rowerów wzdłuż Wyzwolenia.

Budowa zapowiadanej od kilku lat trasy dla rowerzystów, która połączy Fordon z istniejącym już ciągiem w Jarużynie, ma nastąpić najpóźniej w 2025 roku. Obecnie rozpoczynają się prace nad koncepcją – fordoniacy liczą, że realizacja drogi dla rowerów wzdłuż ulicy z natężeniem ruchu sięgającym 10 tysięcy pojazdów na dobę nastąpi najszybciej, jak to będzie możliwe.

Nie zabrakło też tematu przebudowy Kromera. Tu wiceprezydent Kozłowicz dodał, że być może jeszcze w listopadzie zostaną ogłoszone wyniki naboru wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w ramach którego zgłoszono m.in. ulicę Kromera. Jeśli rząd przyzna dofinansowanie, zostaną zlecone prace nad budową odcinka ulicy na wysokości SP 67.

Emocje wśród mieszkańców budzi zmiana organizacji ruchu m.in. na ulicy Cechowej – wprowadzono tam skrzyżowania równorzędne i wymalowano linie warunkowego zatrzymania. ZDMiKP podkreśla, że dokonuje takich zmian na ulicach lokalnych, gdzie prędkość maksymalna powinna wynosić do 30 km/h – powoduje to uspokojenie ruchu i zmniejszenie zdarzeń drogowych. W najbliższej przyszłości takie zmiany mogą zajść na ulicy Fieldorfa-Nila: z uwagi na duże natężenie ruchu i sąsiedztwo aż trzech szkół, ZDMiKP przeanalizuje możliwość modyfikacji organizacji ruchu (obecnie ul. Nila jest drogą z pierwszeństwem.

Sporo miejsca na spotkaniu poświęcono projektowi Wielkiej Pętli Fordonu. Mimo problemów z realizacją, dzięki zapałowi społeczników do BBO wciąż zgłaszane są kolejne etapy WPF. ZDMiKP przejął zadania w rejonie osiedla Tatrzańskiego. Projektowanie rozpocznie się w przyszłym roku, już teraz wiadomo jednak, że kształt planowanych odcinków będzie jeszcze podlegał doprecyzowaniu.

Inne zadanie pieszo-rowerowe z BBO, czyli ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Andersa od Kasztelańskiej do Bajki jest już bliżej realizacji. W ponownym przetargu wpłynęły oferty w przetargu na odcinek z BBO  – tym razem nie przewyższają one zbytnio budżetu, zatem istnieje szansa na jego realizację w najbliższych miesiącach. Warto dodać, że w trwającym głosowaniu zgłoszono projekt budowy kolejnego odcinka: od przystanku Bajka do Kleeberga. Wykorzystując dostępne środki finansowe, ZDMiKP zlecił też remont ciągu pieszo-rowerowego między Pelplińską a Derdowskiego: płytki zastąpi asfalt.

CZYTAJ TAKŻE: W sobotę społeczny spacer badawczy w Fordonie związany z planami MPU. Weź udział!

Błażej Bembnista