Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Koniec budowy S5, umowy na S10. GDDKiA Bydgoszcz podsumowuje rok 2022

Dodano: 02.01.2023 | 12:32

Na zdjęciu: S5 w rejonie Rynarzewa.

Fot. GDDKIA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – oddział Bydgoszcz – podsumowała 2022 rok. Najważniejszymi wydarzeniami było oddanie do ruchu 45 km drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz – Świecie oraz podpisanie trzech umów na projekt i budowę trzech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. 

Po siedmiu latach od rozstrzygnięcia przetargów i zmianie wykonawcy, w 2022 roku zakończono budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S5, łączących Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach. Po rozwiązaniu umów z Impresą Pizzarotti, prace – już z nowymi wykonawcami – wznowiono wiosną 2020 roku. Tuż przed końcem roku, na 45 kilometrach drogi ekspresowej wprowadzono stałą organizację ruchu – dzięki temu kierowcy mogą jechać już 120 km/h.

S5 Bydgoszcz – Świecie powstała w znacznej mierze po śladzie starej DK5. – Na odcinku powstałej ponad dwie dekady temu obwodnicy Świecia, inwestycja polegała na przebudowie węzłów i dobudowaniu drugiego pasa. Z kolei na odcinku Aleksandrowo – Kusowo droga została poprowadzona nowym śladem, dzięki czemu ominęła od wschodu okolice Alei Dębowej w Borównie – informuje GDDKiA. Po otwarciu S5, Aleja Dębowa oraz dawna „piątka” na odcinku Kruszyn Krajeński – Rynarzewo zgodnie z prawem stały się drogami wojewódzkimi.

Dodatkowo, na oddanym do użytku jesienią 2021 roku dziesięciokilometrowym odcinku S5 od węzła Bydgoszcz Błonie do węzła Szubin Północ do ruchu w maju 2022 roku oddano do użytku zjazdy na węźle Rynarzewo. Budowa siedmiu odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 128 kilometrów kosztowała łącznie 3,4 miliarda złotych, z czego 1,8 miliarda pokryło dofinansowanie unijne.

S5 Grudziądz – Ostróda . Trwają przygotowania

Trwają prace przygotowawcze nad przedłużeniem w przyszłości drogi ekspresowej S5 z Grudziądza do Ostródy – a dokładniej do miejscowości Wirwajdy, gdzie 20 grudnia 2022 roku udostępniono kolejne pięć kilometrów S5. Po budowie odcinka z Nowych Marz do Wirwajdy, autostrada A1 zyska połączenie z drogą ekspresową S7.

Na jakim etapie są prace nad S5 Grudziądz – Ostróda? Jak informuje GDDKiA, w październiku 2021 roku podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji. – Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej dla przyszłej drogi. Aktualnie trwają prace nad wariantami jej przebiegu, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a w styczniu 2023 roku planowane są informacyjne spotkania z mieszkańcami gmin przez które poprowadzone są warianty drogi – informuje dyrekcja.

Przygotowania do budowy S5 Grudziądz – Ostróda potrwają aż pięć lat i pochłoną ponad 30 milionów złotych. Generalna Dyrekcja podkreśla, że inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

S10. Trzy umowy na odcinek Bydgoszcz – Toruń. Czwarta już wkrótce?

2022 rok przyniósł dobre informacje dla oczekujących na realizację S10 Bydgoszcz – Toruń. GDDKiA podpisała trzy umowy na projekt i budowę trasy, która zastąpi jednojezdniową drogę, na której niemal codziennie dochodzi do kolizji czy wypadków. Odcinek pomiędzy węzłem Stryszek i Emilianowo (wraz z rozbudową DK 25 od Stryszka od Brzozy) zrealizuje firma Intercor. Koszt tego etapu ekspresówki to ponad 410 milionów złotych.

Odcinek Emilianowo – Solec Kujawski wybuduje PolAqua (umowa opiewa na kwotę 240 milionów złotych), a Solec – Toruń Zachód konsorcjum składające się z podbydgoskiej Kobylarni i Mirbudu (koszt prac to ponad 420 milionów złotych). Najdłużej trwała procedura wyboru wykonawcy odcinka między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe [SZCZEGÓŁY ZNAJDZIESZ TUTAJ] – ostatecznie wykonawcą wybrano konsorcjum Rubau Polska/Poltores. Jak przekazuje GDDKiA, prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończył standardową kontrolę uprzednią.

Po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, nastąpi podpisanie umowy – zapewniają drogowcy. Będzie ona opiewała na 340 milionów złotych, jednak z uwagi na wzrost cen materiałów budowlanych kwoty wszystkich kontraktów będą waloryzowane.  Teraz wykonawcy odcinków muszą opracować projekty budowlane i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID); następnie rozpoczną się prace budowlane. – Drogą S10 Bydgoszcz – Toruń pojedziemy planowo w roku 2026 – obiecuje GDDKiA.

S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. Kiedy budowa ekspresówki w stronę Piły i Szczecina?

Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie prac przygotowawczych. 29 listopada 2022 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Otwiera to drogę do dalszych przygotowań i realizacji w systemie projektuj i buduj. GDDKiA deklaruje, że S10 Bydgoszcz – Wyrzysk ma powstać w latach 2026-2028.


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: S10 Bydgoszcz – Wyrzysk: Jest decyzja środowiskowa. Budowa ma się zacząć za kilka lat


S10 będzie też powstawać we wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego. Od Torunia do Włocławka będzie ona miała wspólny przebieg z (poszerzoną o trzeci pas w obu kierunkach) autostradą A1. Następnie – od węzła Włocławek Północ – S10 będzie przechodzić przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga pobiegnie na wschód i zakończy swój przebieg na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo (S50). Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W sierpniu GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum TPF (lider) i Databout (partner) na kwotę 22 milionów złotych na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych dla S10 na odcinku Włocławek – Warszawa (wraz z fragmentem S50) W zależności od ostatecznie wybranego wariantu, będzie to około 100 km nowego ekspresowego połączenia drogowego między dwoma województwami.

W regionie powstanie sześć ze stu rządowych obwodnic. Budowy mają zakończyć się do 2030 roku

W regionie powstanie także sześć obwodnic w ramach rządowego programu budowy stu obwodnic na lata 2020-2030. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego (DK62), Kowalewa Pomorskiego (DK15), Strzelna (DK15/25), Nowej Wsi Wielkiej (DK25), Kruszwicy (DK62) i Lipna (DK67). Będzie to łącznie 40 km nowych dróg.

W 2021 roku podpisaliśmy wszystkie umowy z wykonawcami na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Jesienią odbyły się spotkania informacyjne w gminach, w trakcie których omówiono opracowane warianty przebiegu obwodnic. Ich realizacja – w systemie projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-2029 – deklaruje GDDKiA.


CZYTAJ WIĘCEJ: Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej. Jaki będzie jej przebieg?


Osobnymi inwestycjami są obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu DK25. Znajdują się one na etapie prac geologicznych. – Wykonawca wybrany w pierwszym przetargu wykonał część z nich, ale ogłosił upadłość, w związku z czym rozpoczęliśmy przetarg na kontynuację prac. Otwarcie ofert nastąpi jeszcze w styczniu 2023 roku – podkreśla dyrekcja. Badania podłoża przyszłych obwodnic to ostatni krok przed planowanym na IV kwartał 2023 roku ogłoszeniem przetargu na realizację w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Obwodnice Sępólna i Kamienia powstaną w latach 2025-2028.

Jakie prace w 2022 roku wykonała GDDKiA na drogach krajowych w województwie kujawsko-pomorskim?

Oprócz budowy dróg ekspresowych, w mijającym roku GDDKiA przeprowadziła szereg inwestycji na sieci dróg krajowych, które obejmowały remonty, rozbudowy oraz nowe odcinki ciągów pieszo-rowerowych. Wśród nich były m.in. rozbudowa układu skrzyżowań na DK 15 i DK 25 w Strzelnie czy rozbudowa DK 25 w Niechorzu. Rozpoczęto też przebudowę DK 15 w Kwieciszewie, rozbudowę DK 62 na odcinku Strzelno – Kobylniki czy rozbudowę DK 91 między Terespolem a Stolnem.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: 49 nowych autobusów w Bydgoszczy. Wielkie zmiany na 11 liniach

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Daro
Daro
1 rok temu

Szkoda, że prace na S10 Bydgoszcz – Wyrzysk wystartują dopiero w 2026 r. Dla odcinka Szczecin – Piła przetarg już w tym (2023) roku. Bydgoszcz jak zawsze opóźniona. Najgorsze połączenia drogowe i kolejowe z wszystkich miast wojewódzkich. Brak planów drogi ekspresowej dla DK25 podczas gdy na południu będzie S25. Bydgoszcz i jej mieszkańcy traktowani są jako peryferia!!!!

Pistol
Pistol
1 rok temu

Dobrze, że wogóle coś się dzieje w naszym województwie. W porównaniu do innych regionów to jednak za mało i za późno. Część kraju na zachód od Wisły i na północ od A2 to region z najrzadszą siecią dróg kategorii A i S. Linie kolejowe też słabe, nie mówiąc o braku lotnisk. Wszędzie daleko, po słabych i wąskich deogach lub starych nierównych torach z małą ilością przestarzałych i wolnych pociągów. To tzw wykluczenie komunikacyjne, do którego zalicza się spora część woj. kujawsko-pomorskiego. Niestety „PROWINCJA” .

Mirek
Mirek
1 rok temu

Odtrąbione zakończenie. Medale rozdane. Premie wypłacone. A tak nieśmiało zapytam czy MOP -y Kołaczkowo są z innej bajki? Przecież tam trawa rośnie i żywej duszy nie widać !!

Witek
Witek
1 rok temu

A co z drogą wojewódzką 254, przecież jadąc z Bydgoszczy do Mogilna można dostać wstrząsu mózgu? Cała trasa wyboista, koleista i poklejona, brak poboczy i chodników. Nie ma 1 kilometra równej nawierzchni! Miała być modernizacja już w 2020r. ale do tej pory nic się nie zadziało…