Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowe światła na Jagiellońskiej mają rozwiązać problem niebezpiecznego przystanku

Dodano: 07.08.2024 | 13:52

Na zdjęciu: To bodajże najwęższy przystanek tramwajowy w Bydgoszczy - Jagiellońska/Łużycka.

Fot. Szymon Fiałkowski

Przystanek tramwajowy Jagiellońska/Łużycka to prawdopodobnie najwęższe tego typu miejsce w Bydgoszczy. W roku szkolnym oczekują na nim uczniowie pobliskiego „Elektronika” czy studenci CM UMK. Lokalizacja między ruchliwymi jezdniami uniemożliwia postawienie wiaty; samo przejście dla pieszych towarzyszące przystankowi trzeba było wyposażyć w elementy uspokojenia ruchu, gdyż dochodziło tam do potrąceń. Kiedy sytuacja na Jagiellońskiej zmieni się na lepsze?

Przy wąskich peronach przystanku Jagiellońska/Łużycka zatrzymuje się sześć regularnych linii tramwajowych. Ruch na nim jest widoczny zwłaszcza w roku szkolnym: obsługuje on bowiem uczniów pobliskiego Zespołu Szkół Elektronicznych czy położonej nieco dalej „budowlanki”, studentów Collegium Medicum czy młodzież uczęszczającą na treningi wioślarskie czy na Torbyd.

Mimo regularnych kontroli policji i zamontowania urządzeń uspokajających ruch, przejście przy przystanku jest uznawane za niebezpieczne. Kierowcy nie dostosowują się do przepisów, przejeżdżając przed pieszymi wkraczającymi na przejście – widoczność utrudniają natomiast bariery przystankowe. Od lat pojawiają się głosy za przeniesieniem, likwidacją czy powiększeniem przystanku.

W lutym na bydgoskich grupach facebookowych przewijało się zdjęcie, przedstawiające zatłoczony przystanek przy Łużyckiej po zakończeniu lekcji w pobliskich szkołach. Wówczas rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa pasażerów, do której powrócił radny Szymon Róg. – W odpowiedzi na tę dyskusję czytaliśmy w prasie komentarz rzecznika ZDMiKP o trwającym opracowywaniu dyslokacji, co oczywiście nie będzie łatwym zadaniem – napisał radny, prosząc o informacje w sprawie analizy.


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Zmiany na skrzyżowaniu Fordońska/Sochaczewska i kładka nad torami. Znamy wykonawcę


W odpowiedzi na interpelację, którą napisał zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz wynika, że opracowana została wstępna koncepcja przebudowy ul. Jagiellońskiej w rejonie przystanku tramwajowego, która będzie przedstawiona na najbliższym posiedzeniu Zespołu do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy.

Zakłada ona wykonanie szeregu zadań np. zamiany kolejności przystanków tramwajowych (tak aby przystanek tramwajowy zlokalizowany był za przejściem dla pieszych), budowy sygnalizacji świetlnej regulującej ruch drogowy (nowe przejścia dla pieszych prowadzące przez dwa pasy na jezdni jednokierunkowej muszą być wyposażone w takie rozwiązanie), budowy przejazdu rowerowego (tak, aby skoordynować tę inwestycję z prowadzoną równocześnie rewitalizacją bulwarów Brdy). Ponadto, tak obszerny zakres działań wymusiłby dodatkowo korektę przyległych jezdni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, co wpływa znacząco na planowane koszty przyszłościowej realizacji – wymienia Kozłowicz.

Kiedy ma nastąpić przebudowa? Wiceprezydent nie ukrywa, że tak znaczny zakres robót będzie można w przyszłości wykonać wraz z remontem torowiska tramwajowego na ul. Jagiellońskiej. Ta inwestycja jest potrzebna na wczoraj, gdyż tory na Jagiellońskiej są w fatalnym stanie. Niestety obecnie brakuje najszybszego objazdu trasy wzdłuż ulicy pomiędzy rondem Jagiellonów a Fordońskim, czyli połączenia przez Babią Wieś. Czy do czasu rozwiązania problemu z „dziurą w ziemi” na Jagiellońskiej nie dojdzie do katastrofy w ruchu lądowym?