Bydgoszcz
18C
Niebo częściowo zachmurzone
87% wilgotność
Wiatr: 4km/h E
H 19 • L 16
18C
Sob
11C
Nd
12C
Pon
12C
Wt
15C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeJak ma wyglądać Wielka Pętla Fordonu? Rady osiedla i społecznicy zbierają oczekiwania mieszkańców [WIZUALIZACJE]
wielka pętla fordonu
24.05.2020 | 20:32

Jak ma wyglądać Wielka Pętla Fordonu? Rady osiedla i społecznicy zbierają oczekiwania mieszkańców [WIZUALIZACJE]

Na zdjęciu: I etap pętli ma objąć odcinek przy Górze Szybowników.

Fot. Rada Osiedla Nowy Fordon

Rada Osiedla Nowy Fordon zaprezentowała zarys koncepcji I etapu Wielkiej Pętli Fordonu – ponad 20-kilometrowej trasy rekreacyjnej dla biegaczy, rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów. Teraz, za pośrednictwem mediów społecznościowych, zachęca ona do dyskusji nad jej kształtem, tak by ostateczny projekt odpowiadał oczekiwaniom mieszkańców.

Projekt Wielkiej Pętli Fordonu był jednym z pomysłów, które pojawiały się wśród fordońskich społeczników od wielu lat. W 2019 roku połączone siły wszystkich fordońskich rad osiedli: Nowy Fordon, Stary Fordon, Tatrzańskie i Tereny Nadwiślańskie, a także m.in. mieszkańcy skupieni wokół projektu Mariampol.pl oraz dyrektorzy fordońskich szkół wsparli zgłoszony do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego projekt ponadosiedlowy, zakładający budowę I etapu wielkiej pętli.

W założeniach Wielka Pętla Fordonu to docelowo trasa o długości ok. 21 kilometrów okalająca Fordon, podzielona na części: podgórską, akademicką, nadwiślańską i mariampolską, a także uwzględniającą wariant górski, przebiegający przez obszar tzw. Górek Fordońskich. Trasa ma mieć na całej długości 4 metry szerokości, z czego 2 metry mają być przeznaczone dla pieszych, biegaczy – w tym niepełnosprawnych, a pozostałe 2 metry – dla rowerzystów. Trasa ma być utwardzona według obowiązujących standardów dla pieszych i rowerzystów. Głównymi cechami pętli mają być: komfort i bezpieczeństwo (trasa ma być w całości oświetlona – proponuje się postawienie lamp co 50 m), dostosowanie dla osób w każdej kategorii wiekowej i dostosowanie dla osób niepełnosprawnych. Stąd też, według społeczników, co około 200 metrów przy WPF powinna znajdować się ławka z oparciem, a co kilkaset metrów – „stacyjka”, czyli zadaszone miejsce z ławkami, koszem na śmieci, stojakiem dla rowerów i przestrzenią dla wózka inwalidzkiego.

Poniżej można zobaczyć mapę planowanego przebiegu Wielkiej Pętli Fordonu.

I etap wielkiej pętli zdobył blisko cztery tysiące głosów w ubiegłorocznej edycji BBO i został przeznaczony do realizacji. Zgodnie z pomysłem fordońskich sił społecznych, odcinek pierwszy zaczyna się przy Dolinie Śmierci i biegnie w kierunku budującego się basenu przy ul. Kromera. Koniec pierwszego odcinka określą względy ekonomiczne. Koszt przeznaczony na realizację pierwszego odcinka to 1,7 miliona złotych. Przebieg drugiego odcinka pozostaje przedmiotem dyskusji. Proponuje się, aby był to odcinek od Doliny Śmierci w kierunku zachodnim.

W założeniach autorów pomysłu, Wielka Pętla Fordonu ma spełniać oczekiwania mieszkańców – dlatego też zdecydowali się oni opublikować wstępne wizualizacje pętli, by zachęcić mieszkańców do dyskusji nad jej kształtem. Zebrane uwagi mają zostać przekazane do urzędu miasta, który ogłosi przetarg na projekt i budowę I etapu. Do wyrażania swoich opinii na temat pętli zachęca przewodniczący Rady Osiedla Nowy Fordon Jan Kwiatoń.

Obok wielu zrealizowanych zadań Budżet Obywatelski jest również inspiracją do snucia marzeń, do tworzenia pomysłów, dyskusji i łączenia się we wspólnym dążeniu do ich realizacji. Stało się jasne, że my mieszkańcy możemy wiele. Działając wspólnie i w porozumieniu doprowadziliśmy do realizacji zadań, które swoją wielkością przewyższają możliwości Budżetu Obywatelskiego – budowa basenu przy Kromera czy remont stadionu na Piwnika Ponurego. Były to akcje koncertowe, które stanowią o sile Fordonu i które pozwalają z optymizmem kreślić scenariusze realizacji podobnych przedsięwzięć.

Cokolwiek by nie napisać o Wielkiej Pętli Fordonu to jest na pewno synteza wielu pomysłów, której kształt na razie jest wiadomym jedynie w zarysach. Idea poprowadzenia trasy okalającej naszą dzielnicę rozpaliła umysły społeczników. Określono jej podstawowe cele, kształt i przebieg. Zaproponowano też aby pierwszy odcinek powstał w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski – Projekty Ponadosiedlowe. Od pomysłu do przemysłu i to głosowanie wygraliśmy w cuglach. Od wbicia łopaty, które zaplanowano na przyszły rok dzieli nas czas, w którym określić trzeba by parametry trasy. Nasze oczekiwania bowiem winny być główną przesłanką dla projektanta jako, że trasa służyć ma nam i nas cieszyć.

Społeczny Komitet Budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaproponował poniższe rozwiązania prosząc o uwagi, pomysły i dyskusję. Warto jeszcze dodać, że członkom Komitetu udało się przejechać całą trasę po jej zakładanym przebiegu. Inaczej mówiąc zamknęli pętlę. Przebieg trasy uwidoczniony w załączniku jest założeniem. To, czy uda się to zrealizować zgodnie z naszymi sugestiami zależy od wielu czynników. Nasze rozwiązania i propozycje weryfikowane będą przez odpowiednie wydziały urzędu miasta. Wierzymy, że sprzyjająca realizacji tego przedsięwzięcia atmosfera będzie przyczynkiem do efektywnego współdziałania i trwać będzie aż do… zamknięcia pętli – pisze Kwiatoń.

Uwagi mieszkańców co do pierwszego i kolejnych etapów Wielkiej Pętli będą zbierane przez Radę Osiedla między innymi za pośrednictwem strony Fordon na co dzień.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści