Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kanał Bydgoski znów łączy mieszkańców. Koncepcja jego odnowy musi być całościowa

Dodano: 31.01.2023 | 13:27

Na zdjęciu: Tak przed laty wyglądały urokliwe planty nad Kanałem Bydgoskim. Teraz tworzy się szansa na to, by znów tętnił życiem.

Fot. Muzeum Kanału Bydgoskiego

Mija prawie 250 lat od budowy Kanału Bydgoskiego. To prawdziwa perła Bydgoszczy i miejsce, które w ostatnich latach znów jest w modzie. Nad drogą wodną powstają nowe atrakcje i znów rozbrzmiewa muzyka, a to wszystko dzięki mieszkańcom i społecznikom. Nadzieją na dalsze ożywienie terenów nad kanałem jest obiecana przez urząd miasta całościowa koncepcja jego rewitalizacji. Warto, by ten kluczowy w walce o środki dokument był faktycznie całościowy i uwzględniał także Nowy Kanał, czyli połączenie z rzeką Brdą.

W 1773 roku rozpoczęto budowę drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą. Dziś wiemy, że miała ona olbrzymie znaczenie dla rozwoju miasta i jego zachodniej części. Dziś, po prawie 250 latach Kanał Bydgoski z ważnego szlaku handlowego stał się atrakcją turystyczną i miejscem tak poszukiwanego relaksu i wypoczynku. Wciąż jest jednak wizytówką miasta, która wymaga jednak kompleksowej rewitalizacji i wydobycia pełni potencjału.

Oczko w głowie mieszkańców

4593 – tyle głosów oddano na rewitalizację Kanału Bydgoskiego w konsultacjach ws. kolejności miejskich inwestycji. Tym samym zadanie zajęło trzecie miejsce w plebiscycie, wyprzedzając m.in. przebudowę stadionu Polonii. 2673 – to natomiast liczba głosów, oddanych w ubiegłorocznej edycji BBO na kolejny projekt ponadosiedlowy związany z Kanałem Bydgoskim.

To właśnie budżet obywatelski daje obecnie największe możliwości na realizację zadań, związanych z 250-letnim szlakiem wodnym. I to nie tylko inwestycyjnych: od trzech lat społecznicy z Miedzynia i Prądów proszą mieszkańców o głosy na koncerty w ramach cyklu „Kanał Kultura”, a także na „Potańcówki nad Kanałem Bydgoskim”. Proszą skutecznie: w niedawnym głosowaniu projekt społeczny „Kanał Kultura” otrzymał ponad 1400 głosów (najwięcej w tej kategorii); dzięki bydgoszczanom nad Kanałem drugi rok z rzędu zagoszczą również potańcówki.


SPRAWDŹ: Muzyka połączyła oba brzegi Kanału Bydgoskiego. Zobacz, jak wyglądają wydarzenia z cyklu Kanał Kultura [ZDJĘCIA]


Popularność projektów związanych z Kanałem Bydgoskim sprawia, że w ostatnich latach ich lista zrobiła się długa. Obecnie na realizację czeka budowa bieżni lekkoatletycznej na Okolu, II etap ścieżki na Flisach, rewitalizacja nabrzeży przy Spacerowej na Miedzyniu (a także nasadzenia drzew), „tyrolka” na Wilczaku oraz projekty ponadosiedlowe, obejmujące m.in. teren przy V i VI śluzie. Stąd też potrzebna jest koordynacja i współpraca społeczników. 18 stycznia w Muzeum Kanału Bydgoskiego odbyło się spotkanie wszystkich zarządów i rad osiedli, zlokalizowanych nad Kanałem Bydgoskim.

Chcemy usprawnić prace, by projekty na siebie nie nachodziły i w jaki sposób będą one realizowane. To pierwsze spotkanie miało uporządkować relację i zapoczątkować szerszą współpracę między radami osiedla. Wszyscy byli za tym, by współdziałać – podkreśla Tomasz Izajasz, kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego. I dodaje, że obecnie Kanał – jak przed laty – staje się spoiwem łączącym mieszkańców Bydgoszczy, miejscem spotkań społeczników i tematem ich zaangażowania.

W XIX wieku istniało Towarzystwo Upiększania Miasta, które szczególnie dbało o Kanał Bydgoski: realizowało przy nim np. nasadzenia. Kanał łączył społeczników; mam nadzieję, że teraz do tego wracamy – zaznacza Izajasz.

Warto zaznaczyć, że w grudniu podpisano umowę na realizację projektu ponadosiedlowego, obejmującego realizację ścieżek zarówno po stronie Miedzynia, jak i Flisów – więcej na ten temat znajdziecie TUTAJ.

Koncepcja odnowy Kanału Bydgoskiego musi być całościowa

W latach 2009-10 firma In&Out w ramach unijnego programu Reuris stworzyła koncepcję zagospodarowania parku nad Starym Kanałem – pilotażowo udało się zrealizować jedynie wspomniany fragment pomiędzy Wrocławską a rondem Grunwaldzkim. Jak jednak zauważa Izajasz, wizja sprzed 13 lat nie obejmowała terenów wzdłuż ulic Mińskiej i Spacerowej, a tym bardziej nowego odcinka kanału, oddanego do użytku w 1915 roku. Łączy on stary kanał z Brdą i przebiega obok Czyżkówka i Flisów.

Od kilku lat „nadkanałowe” rady osiedla i społecznicy zaczęli zaznaczać konieczność powrotu do idei całościowej koncepcji odnowy urokliwych przyrodniczo terenów: z inicjatywy Rady Osiedla Miedzyń-Prądy zorganizowano m.in. konkurs dla studentów obecnej Politechniki Bydgoskiej, który przyniósł ciekawe pomysły na stworzenie miejsc spotkań i wypoczynku dla mieszkańców.

Starania zaangażowanych bydgoszczan przyniosły efekt: jak informowaliśmy w listopadzie, w tym roku miasto planuje ogłoszenie przetargu na całościową koncepcje zagospodarowania obszaru nad Kanałem Bydgoskim. W odpowiedzi na interpelację radnego Wojciecha Bulandy zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel dodał jednak, że koncepcja obejmie odcinki od śluzy IV do VI (czyli od Bronikowskiego do Wrocławskiej) oraz od przystani przy klubie Gwiazda do granicy miasta.

Zdaniem społeczników, koncepcja dotycząca Kanału Bydgoskiego musi być stricte całościowa – czyli objąć także „nowy” Kanał i urokliwe tereny przy śluzie Czyżkówko, będącej miejscem akcji jednego z odcinków serialu „Czterej Pancerni i Pies” oraz odcinek na Flisach, który będzie miejscem wypoczynku dla mieszkańców powstającego kompleksu Arkada-Invest Nowe Flisy.

Izajasz zaznacza, że koncepcja będzie dyskutowana zarówno z radami osiedla, jak i społecznikami. Jednym z postulatów będzie jej rozszerzenie o wspomniany odcinek nowego kanału. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wizja ma być gotowa w IV kwartale tego roku. Byłby to idealny prezent na zbliżającą się 250. rocznica budowy Kanału Bydgoskiego. Kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego zdradza, że wraz z radami osiedli planuje kilka wydarzeń związanych z jubileuszem drogi wodnej.

Warto też dodać, że w czerwcu 2024 roku w Bydgoszczy odbędzie się World Canals Conference – wydarzenie organizowane przez Inland Waterways International, które przyciąga specjalistów od dróg wodnych z całego świata. Czy poza koncepcją odnowy obu części Kanału Bydgoskiego przyniesie ona też nawiązanie działań w celu odbudowy odcinka między rondem Grunwaldzkim a ulicą Focha? Bydgoscy społecznicy mówią o tym od lat, lecz droga, którą przeszły już władze holenderskiego Utrechtu nie znalazła dotąd odzwierciedlenia – ani w przygotowanym przez Miejską Pracownię Urbanistyczną nowym studium zagospodarowania miasta, ani w Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Potencjał na ekowizytówkę. Kanał Bydgoski potrzebuje strumienia funduszy

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Wlodek
Wlodek
1 rok temu

Brawo, warto to zrobić. A odbudowa najbardziej mi się podoba:)