Bydgoszcz
13C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 8km/h WSW
H 14 • L 12
13C
Czw
15C
Pt
15C
Sob
15C
Nd
15C
Pon
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaPowiat BydgoskiInwestycjeKiedy droga z Trzcińca zaprowadzi kierowców do ronda turbinowego? Przetarg już niebawem
rondo turbinowe droga na trzciniec bb
31.08.2018 | 19:34

Kiedy droga z Trzcińca zaprowadzi kierowców do ronda turbinowego? Przetarg już niebawem

Na zdjęciu: Na zlecenie powiatu w ostatnich miesiącach firma Kobylarnia wybudowała drogę dojazdową do zaprojektowanego ronda od strony Trzcińca.

Fot. BB

Od kilku lat trwają przygotowania do budowy ronda turbinowego na drodze wojewódzkiej nr 223. Rozwiązanie rodem z Holandii ma powstać na skrzyżowaniu ulicy Szubińskiej z aleją Ofiar Hitleryzmu i drogą powiatową prowadzącą w kierunku Trzcińca, która zyskała już nową odnogę w kierunku drogi wojewódzkiej. Na razie prowadzi ona donikąd…

Przypomnijmy: W 2015 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich zebrał niezbędną dokumentacje i złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, obejmującej przebudowę skrzyżowania w ciągu DW 223. Dalsze procedury przygotowawcze wyhamowały na kilkanaście miesięcy – powodem tego był brak zapewnionego finansowania. Poza ZDW, środki na ten cel musiały przeznaczyć takie podmioty jak gmina Białe Błota (która sprawuje piecze na aleją Ofiar Hitleryzmu) i starostwo powiatowe (zarządzające drogą do Trzcińca).


CZYTAJ WIĘCEJ: Pod Bydgoszczą powstanie rondo turbinowe


Kiedy już w budżetach odpowiednich jednostek wydzielono pieniądze na realizacje inwestycji, rozpoczęto przygotowania do budowy – wokół obecnego skrzyżowania Szubińskiej z Ofiar Hitleryzmu wycięto drzewa. Na początku tego roku firma Kobylarnia zaczęła przebudowę drogi powiatowej w kierunku Trzcińca. Jej wlot musiał zostać przesunięty o kilkaset metrów, by mógł być połączony z przyszłym rondem turbinowym. Wykonawca przez kilka miesięcy wybudował niewielki odcinek drogi powiatowej. Kilkanaście dni temu prace zostały zakończone. Wokół nowego przebiegu trasy pojawiły się drogowskazy, a na jezdni wymalowano oznakowanie poziome.

Na ten moment nowy przebieg drogi z Trzcińca prowadzi donikąd, podobnie jak nowy wlot ulicy Duńskiej – drogi, która jest przedłużeniem al. Ofiar Hitleryzmu w kierunku południowej części Białych Błot. Zaniepokojenie tym stanem rzeczy wyrazili mieszkańcy Miedzynia – na fanpage Miedzyń i Prądy pojawił się post, obrazujący dotychczasowe prace wykonane przez Kobylarnię. – Białe linie ostatnio machnęli, fantastyczny wjazd w … drzewa, urwana ulica w kierunku Szosy Szubińskiej. Po prostu zdumiewające (pisownia oryginalna) – tak skomentowali ten fakt społecznicy z Miedzynia. I poprosili MetropoliaBydgoska.PL o zainteresowanie się, kiedy planowane jest rozpoczęcie realizacji ronda turbinowego. Ta inwestycja jest bardzo ważna dla mieszkańców tej części Bydgoszczy – al. Ofiar Hitleryzmu codziennie poruszają się setki miedzynian, skracających sobie w ten sposób drogę do centrum miasta.

Zarząd Dróg Wojewódzkich podkreśla, że przygotowania do budowy nowego skrzyżowania wciąż trwają. – Na zlecenie powiatu powstała w ostatnich miesiącach droga dojazdowa do zaprojektowanego ronda od strony Trzcińca. Na zlecenie ZDW oraz gminy Białe Błota powstanie natomiast rondo i nowy dojazd od strony Miedzynia. Obecnie finalizowane są sprawy związane z przetargiem – zakomunikował rzecznik prasowy ZDW Michał Sitarek.

Jak poinformował MetropoliaBydgoska.PL dyrektor wydziału dróg powiatowych Roman Stanisławski, prace nad rondem turbinowym i remontem al. Ofiar Hitleryzmu rozpoczną się w przyszłym roku. – Według wiedzy posiadanej na dziś Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy planuje rozpoczęcie robót na wiosnę 2019 roku. W przypadku drogi gminnej (Al. Ofiar Hitleryzmu) ze strony Urzędu Gminy Białe Błota jest deklaracja budowy w roku 2019 – przekazał dyrektor. Zarząd Dróg Wojewódzkich konkretyzuje te plany – Zależy nam na jednym wspólnym postępowaniu z gminą. Zakładamy, że przetarg ogłosimy w najbliższych tygodniach, prawdopodobnie do końca września – uzupełnia Sitarek.

Czym jest rondo turbinowe?

Jest to rodzaj ronda, na którym nie przecinają się szlaki pasów: wewnętrznego i zewnętrznego. Kierowca już przed wjazdem na nie musi – dzięki umiejscowionym przed rondem znakom – zdecydować, w którą odnogę skrzyżowania chce wjechać. Pierwsze tego typu rondo powstało pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na terenie Holandii. Schemat organizacji ruchu prezentuje grafika poniżej (źródło: Wikipedia / wolna licencja).

rondo_turbinowe_schemat


Powiązane treści