Trzy bydgoskie kładki idą do remontu. Wśród nich – przeprawa Esperanto przy Torbydzie
Dodano: 16.08.2022 | 10:08Na zdjęciu: ZDMiKP szuka wykonawcy prac na trzech kładkach. Największy zakres prac przewidziano na popularnej kładce Esperanto.
Fot. ZDMiKP
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na wykonanie remontu trzech kładek dla pieszych i rowerzystów: przeprawy Esperanto przy Torbydzie, przeprawy w Opławcu oraz kładki nad Kanałem Bydgoskim, przy V śluzie. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze w tym roku.
Ogłoszone 11 sierpnia postępowanie obejmuje wykonanie prac na trzech kładkach. Pierwszą z nich jest przeprawa nad Starym Kanałem Bydgoskim – w ciągu ulicy Czarna Droga, przy śluzie nr V. Ponad siedmiometrowa konstrukcja oparta jest na ścianach ceglanych śluzy nr V Starego Kanału Bydgoskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Obecna przeprawa powstała w 1991 roku. W ramach remontu przewidziano rozbiórkę dotychczasowych elementów kładki. Po zakończeniu przebudowy, zyska ona nowe, stylowe balustrady oraz nową nawierzchnię.
– Prace uzgadniane są z miejskim konserwatorem zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze jako zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem – zaznacza Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Kolejny akt wandalizmu na Ławeczce Rejewskiego. Była kopana przez grupę nastolatków
Drogowcy zapowiadają także usunięcie schodów z kładki przez Brdę, położonej w rejonie ulicy Opławiec. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane: następnie nadbudowany zostanie nasyp, po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik. W miejscu usuniętych schodów wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne.
Kładka Esperanto przejdzie remont kapitalny
Największym z zadań w ramach ogłoszonego przed długim weekendem przetargu będzie przebudowa przeprawy Esperanto, położonej nad Brdą w rejonie lodowiska Torbyd. Drogowcy przewidują wymianę desek na pomoście oraz modernizację konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną także nowe schody (będą one dodatkowo wyposażone w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą, by ułatwić ich pokonywanie osobom słabowidzącym) i oświetlenie.
Wykonawca dokona też korektę naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur. – Tak duży zakres prac będzie wiązał się z zamknięciem kładki i poprowadzeniem ruchu pieszego pobliskim mostem Pomorskim – zapowiada Okoński.
Kładka Esperanto powstała w 1979 roku. Jej otwarcie nastąpiło 22 lipca, w dzień dawnego święta państwowego. Wybudowało ją Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka”. Przeprawę zaprojektował bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania, kładka Esperanto uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Kładka Esperanto to obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want. Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, mniej więcej w miejscu obecnej kładki funkcjonowała przeprawa promowa.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacja bulwarów nad Brdą: Ratusz ogłosił kolejny przetarg na odcinek w rejonie kładki Esperanto
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024