[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kładka na Wyżynach zniknie. Większość uczestników konsultacji była za budową nowej, ZDMiKP chce jednak przejść naziemnych

Dodano: 29.06.2022 | 22:21

Na zdjęciu: 40-letnia kładka na Wyżynach zostanie rozebrana. Mieszkańcy w konsultacjach wskazali, że zastąpi ją przejście naziemne.

Fot. Szymon Fiałkowski

Znamy wyniki konsultacji społecznych w sprawie kładki nad Wojska Polskiego. Większość ich uczestników opowiedziała się za budową nowej przeprawy, ale ZDMiKP – mając na uwadze koszty budowy konstrukcji i kryteria społeczny – rekomendują jednak realizację przejść dla pieszych w poziomie jezdni.

Wiosną tego roku gorącym tematem – zwłaszcza na Wyżynach – były konsultacje społeczne w sprawie przyszłości kładki nad ulicą Wojska Polskiego. W obliczu pogarszającego się stanu technicznego czterdziestoletniej konstrukcji, drogowcy zdecydowali o przygotowaniu koncepcji przebudowy ulicy w obrębie przeprawy, a potem o poddaniu dwóch wariantów pod ocenę mieszkańców. Oba zakładają rozbiórkę istniejącej od początku lat 80. XX wieku przeprawy. Wariant I – to likwidacja kładki i wyznaczenie przejść naziemnych przez jezdnię ulicy Wojska Polskiego i torowisko tramwajowe, wyposażonych w sygnalizację powiązaną z systemem ITS. Wariant II to budowa nowej kładki wraz z realizacją wind przy każdych schodach czy pochylni na obu krańcach konstrukcji.

Konsultacje i przedstawione warianty wzbudziły spore emocje. W dyskusjach dotyczących przyszłości dojścia do przystanków tramwajowych ścierały się opinie dwóch grup – kierowców i pieszych. Pierwsi byli za pozostawieniem kładki i zachowaniem płynności ruchu, a piesi optowali rzecz jasna za wyznaczeniem przejść naziemnych. Jak podkreślali przedstawiciele Społecznego Rzecznika Pieszych (obecnie Bydgoski Ruch Miejski) i innych organizacji, nowoczesne miasta – wbrew argumentom osób, które chcą pozostawienia przejścia nadziemnego – likwidują kładki czy przejścia podziemne, które są barierą dla osób niepełnosprawnych.


CZYTAJ WIĘCEJ: Społeczny głos za przejściem naziemnym zamiast kładki na Wyżynach. „Ono wyrównuje szanse” [WIDEO, ZDJĘCIA]


Społeczników wspierał radny PiS Paweł Bokiej, który wyjaśniał, że kładka jest problemem społecznym dla starszych mieszkańców Wyżyn, ale też rodzin z dziećmi. – Czas skończyć z patrzeniem tylko przez pryzmat własnej wygody, a zacząć robić tak, by miasto było przyjazne wszystkim mieszkańcom. Przejście naziemne nie faworyzuje żadnej z grup, tylko wyrównuje szanse – spuentował radny.

W kwietniowych konsultacjach wzięło udział niemal 2700 mieszkańców Bydgoszczy. Na środowej (29 czerwca) sesji rady miasta poznaliśmy ich wyniki. W głosowaniu 985 osób opowiedziało się za przejściem naziemnym (37% głosów), natomiast 1648 osób – za budową nowej kładki (63% głosów) – 63 głosy były bez wskazania żadnego wariantu. Prezentujący wyniki zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust dodał jednak, że siedem bydgoskich organizacji społecznych, które złożyły pisma w ramach konsultacji jednomyślnie preferowały wariant pierwszy. Przeprowadzono także analizę wielokryterialną obu wariantów – biorąc pod uwagę inne kryteria (m.in. koszty realizacji przejścia i kładki, ich utrzymanie czy czas pokonywania przejść), drogowcy rekomendują jednak, by zrealizować wariant pierwszy, czyli przejścia dla pieszych z sygnalizacją. – Szacowany koszt budowy nowej kładki to 10 milionów złotych, a przejścia – 1,5 milionów złotych – dodał Gust.

Gdyby nie to, że ta kładka tam jest, to czy byśmy rozmawiali o realizacji nowej? To raczej kwestia sentymentu – przekonywał radny Bokiej, który jak wskazywaliśmy powyżej opowiadał się za przejściem. Jego przypuszczenia potwierdził dyrektor Gust. – Analiza wielokryterialna, jaką przeprowadziliśmy, jest wymagana przy staraniu się o dofinansowanie unijne – uzupełnił zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.

Powinno cię zainteresować: Kładka na Wyżynach od początku budziła emocje. Co pisano o niej 40 lat temu?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gustaw
Gustaw
4 miesięcy temu

I na co Bruskiemu były potrzebne te konsultacje? Teraz albo roztrwoni 10 baniek albo zrobi coś niezgodnie z ich wynikiem.

Kamila
Kamila
4 miesięcy temu

Po co te konsultacje jak i tak zrobią po swojemu, konsultacje też kosztowały napewno nie mało. Nie trzeba być inżynierem żeby wiedzieć, że namalowanie pasów będzie tańsze od budowy kładki.

Karol
Karol
4 miesięcy temu

Brak słów. Żałosne.
Po to są konsultacje, żeby je uwzględniać. Żądam budowy kładki.

To mieszkańcy mają decydować a nie jacyś radni, bezradni czy dyrektorzy ZDMKiP!

Arasik
Arasik
4 miesięcy temu

Skurwysyny i tak robią co chcą. Osobiście obalę każdy kurwa słup jaki tam powstanie z oświetleniem kierującym ruchem. ZDMiKP banda niedouczonych kurwa leni i nierobów, byle się nie narobić odjebać swoje i chuj niech się martwią. Polska kurwa rzygać się chce.

Adam
Adam
4 miesięcy temu

Władze tego miasta nie nadają się do rządzenia tak dużym ośrodkiem miejskim. Nie macie wizji jak ma wygladac Bydgoszcz za 20-30lat. Dla Was rzady w Koronowie czy Szubinie były by wyzwaniem.

Drago der Drago
Drago der Drago
4 miesięcy temu

Niestety, jestem już tak stary, że pamiętam, dlaczego ową kładkę zbudowano – bo było wiele wypadków z udziałem dzieci, ergo, nie sądzę, że ruch się zmniejszył i kierowcy jeżdżą wolniej, pomijając fakt, że dopiero kończą wiadukt i znowu będą ryć prawie w tym samym miejscu. Ale skoro wadza wie lepiej, co jest potrzebne, to po kij konsultacje?

Rysio
Rysio
4 miesięcy temu

Z tego co pamiętam bruski wygrał w 1 turze z ogromną różnica głosów. Bydgoszcza nie powinien rządzić PoPiS. A raczej ktos kto kocha te miasto ma wizję. Ale motłoch nie pojdzie zaglosowac na innego bo w tv tylko pierdola o tych idiotach z popisu Ruch będzie tylko większy za 10 lat rondo Kujawskie będzie full zakorkowane. Ludność przeprowadza się do miast i bliskich okolic. Nasi politycy robią remonty na teraźniejszy czas a co jeśli ruch wzrośnie? Bydgoszcz to nr 8 pod względem liczby ludności powinno tu być już na tą chwilę kilka rond bezkolizyjnych tunele tramwajowe 10km bulwarów stadion zuzlowy… Czytaj więcej »

Wojtek
Wojtek
4 miesięcy temu

Ten radny trochę taki dyskretnie mądry

Rafał
Rafał
4 miesięcy temu

Kładka to większy spokój rodziców mniejszych dzieci, które mieszkając z jednej strony wyżyn wędrują do szkoły na drugą stronę! Jak wysiądzie sygnalizacja świetlna to rodzice palpitacji serca dostaną!

colo
colo
4 miesięcy temu

Ja akurat jestem za przejściem naziemnym. Dzisiaj 80% ludzi starszych nie korzysta z infrastruktury miasta po drugiej stronie ulicy! Nie są w stanie przejść po schodach latem a zimą to już w ogóle!
Nie każdy jest młody i sprawny ale każdy ma szansę być starszym i niesprawnym.
Dziwi mnie jednak fakt zignorowania konsultacji. Jest sens brania w nich udziału skoro i tak są one ignorowane?!