Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Apel do marszałka Całbeckiego: Trzeba znaleźć środki na kolej przez bydgoskie lotnisko

Dodano: 08.03.2023 | 11:00

Na zdjęciu: Czy pociągi zatrzymujące się na przystanku Bydgoszcz Błonie kiedyś pojadą na lotnisko?

Fot. Szymon Makowski

Pomysł budowy linii kolejowej z Trzcińca przez bydgoskie lotnisko i park przemysłowy do Solca Kujawskiego od lat znajdował się w strategicznych planach województwa kujawsko-pomorskiego. Lokalne władze nie przybliżyły się jednak o krok do jej realizacji. Radny województwa Michał Krzemkowski zaapelował do marszałka Piotra Całbeckiego o znalezienie środków na tę inwestycję.

Wizja trasy kolejowej, łączącej linie kolejowe nr 131 i 18, to pomysł pojawiający się w debacie publicznej od wielu lat. Umieszczony w dokumentach strategicznych województwa (a także w opracowaniach Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy) pomysł zakłada, że linia rozpocznie się w Trzcińcu (jako odnoga trasy Bydgoszcz – Inowrocław) i zostanie poprowadzona przy Porcie Lotniczym Bydgoszcz, następnie przez Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, a potem włączyć się w linię Bydgoszcz – Toruń w rejonie Solca Kujawskiego.

Bydgoscy społecznicy chcieli nadać znaczenia pomysłowi, forsując jego wpisanie do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK. – To będzie game changer dla układu województwa kujawsko-pomorskiego – podkreślało stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz. Zaletami budowy nowej trasy miało być zwiększenie dostępności bydgoskiego lotniska dla mieszkańców regionu, impuls dla rozwoju komunikacji miejskiej (także tramwajowej) w rejon lotniska i atrakcyjnych terenów inwestycyjnych wzdłuż alei Jana Pawła II i zwiększenie zysków dla samego portu lotniczego, który stałby się węzłem komunikacyjnym trzech różnych typów transportu.

Korzyścią z budowy łącznicy ma być też poprawa czasu podróży dla pociągów jadących z północy na południe kraju, które przy obecnym układzie torowym Bydgoskiego Węzła Kolejowego są zmuszone do kilkunastominutowych postojów na dworcu Bydgoszcz Główna w celu zmiany lokomotywy czy przejścia maszynistów do drugiej kabiny elektrycznego zespołu trakcyjnego. Nowy szlak miał też ułatwić ruch pociągów towarowych, które mają obsługiwać port multimodalny w Emilianowie.

Postulaty bydgoskich społeczników nie zostały jednak przyjęte przez spółkę CPK. – Linia Solec Kujawski – Trzciniec ma charakter lokalny, a potencjalne inwestycje na tego typu liniach leżą poza zakresem kompetencji CPK – podkreśliła instytucja odpowiedzialna za realizację projektu gigantycznego lotniska, jak i układu komunikacyjnego łączącego go z innymi częściami Polski.

CZYTAJ WIĘCEJ: Bydgoskie uwagi do programu kolejowego CPK na bocznym torze. Znamy treść raportu po konsultacjach

Do tematu linii kolejowej przez lotnisko powraca bydgoski radny województwa Michał Krzemkowski. Przedstawiciel PiS apeluje do marszałka Piotra Całbeckiego o podjęcie działań, mających na celu rozpoczęcie tej inwestycji.

Była ona wpisana zarówno do poprzedniej Strategii Rozwoju Województwa, jak też wpisana jest do obecnej, jako jeden z projektów kluczowych dla rozwoju województwa. Dlatego niezrozumiałym jest rezygnacja z tego przedsięwzięcia w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020, a także brak działań marszałka i zarządu województwa, w celu poszukiwania innych źródeł finansowania tej inwestycji – pisze Krzemkowski w piśmie do Całbeckiego.

Radny przekonuje, że linia Trzciniec – Solec będzie służyć mieszkańcom województwa, szczególnie okolic Bydgoszczy i Torunia. – Dlatego inicjatywa ze strony władz województwa ma charakter kluczowy i od niej zależeć może powodzenie tego przedsięwzięcia. To właśnie za sprawą bierności zarządu województwa i podjęcia decyzji o przesunięciu tej inwestycji na lata 2021-2027, w perspektywie finansowej 2014-2020 zarządca linii kolejowych w Polsce, spółka państwowa PKP PLK nie przystąpiła do sporządzenia dokumentacji dla projektu budowy tej linii – zaznacza.

Krzemkowski: Apeluję do marszałka o przeznaczenie środków na linię Trzciniec – Solec

Przedstawiciel PiS alarmuje, że inwestycja nie została uwzględniona w budżecie nowego programu operacyjnego, a zapis w Strategii Rozwoju Województwa pozostaje martwy w kolejnej edycji tego kluczowego dla rozwoju województwa dokumentu strategicznego. – Jak informują władze spółki PKP PLK projekt został uwzględniony w dokumencie strategicznym „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku” w grupie projektów regionalnych, lecz przy braku zapewnionego finansowania, projekt nie będzie mógł być zrealizowany – podkreśla.

– Apeluję do Pana, by już dziś podjął Pan działania, mające na celu zmianę programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza i przeznaczenie środków na tę inwestycję

– pisze Krzemkowski. Wskazuje, że środki unijne mogą posłużyć do realizacji trasy jako liniowego projektu kolejowego o znaczeniu regionalnym, istotnego dla polityki transportowej województwa. – Jest to bez wątpienia inwestycja bardzo kosztowna, ale jej ekonomiczna i społeczna zasadność są niewątpliwe z uwagi na rozwój Portu Lotniczego, który po okresie pandemii odbudowuje swoją siatkę połączeń, a także permanentny rozwój Bydgoskiego Parku Przemysłowo–Technologicznego, który jest miejscem pracy dla kilku tysięcy ludzi – argumentuje.

Według bydgoskiego radnego, przyszłe perspektywy zapotrzebowania na kolejowy transport pasażerski wynikają ze starań, m.in. samorządu województwa, o to by Bydgoszcz została uznana za węzeł logistyczny transeuropejskiej sieci TEN-T, a także planowanej budowy w sąsiedztwie BPPT Terminala Intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo. Przypomnijmy, że petycja w sprawie uznania Bydgoszczy jako węzeł bazowy sieci TEN-T została uznana przez komisję petycji Parlamentu Europejskiego uznała za otwartą.

Argumentów jest wręcz wystarczająco dużo. Rzecz w tym, żeby tego tematu nie przespać w obecnej perspektywie finansowej i okresie obowiązywania niedawno uchwalonej Strategii Rozwoju Województwa – puentuje swój apel Krzemkowski.