Bydgoszcz
22C
Słonecznie
54% wilgotność
Wiatr: 6km/h SW
H 24 • L 21
20C
Pon
21C
Wt
20C
Sr
18C
Czw
20C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaKolejne gruntówki będą utwardzone ażurami. Prace na Miedzyniu, Osowej Górze i w Fordonie
OSIEDLE ESKULAPA BYDGOSZCZ
18.06.2021 | 09:38

Kolejne gruntówki będą utwardzone ażurami. Prace na Miedzyniu, Osowej Górze i w Fordonie

Na zdjęciu: Od 2018 roku drogi gruntowe są utwardzane także przy użyciu płyt ażurowych.

Fot. BB

Widok, 2 Października czy Wierzbowa – to ulice, na których ma pojawić się nawierzchnia z płyt ażurowych. Bydgoscy drogowcy ogłosili, gdzie zostanie wykorzystana tańsza metoda utwardzania dróg gruntowych.

Zaległości w utwardzaniu gruntówek od kilku lat są nadrabiane tańszą metodą – czyli utwardzaniem dróg płytami ażurowymi. ZDMiKP przekonywało, że koszt metra kwadratowego płyty ażurowej szacowany jest na około 200 złotych, dzięki czemu więcej mieszkańców mogło zyskać dostęp do twardej nawierzchni. Tego typu zadania są realizowane na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Jeżeli chodzi o technologię ich powstawania, płyty są zawsze stabilizowane opornikami betonowymi a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana jest kostką betonową. Przed ułożeniem płyt przygotowywana jest 20-centymetrowa podbudowa. Inwestycje nie obejmują jednak budowy kanalizacji deszczowej, oświetlenia, dróg dla rowerów czy chodników.


CZYTAJ TAKŻE: Bilans utwardzania dróg gruntowych


Do tej pory na zlecenie ZDMiKP ażurami wyłożono kilkanaście ulic – jak wyliczyli drogowcy, tę metodę zastosowano łącznie na 6 kilometrach dróg. W tym roku planowane są kolejne tego typu zadania – nawierzchnie utwardzone ażurami pojawią się między innymi na Miedzyniu, Czyżkówku, Osowej Górze i Fordonie.

Łącznie wytypowanych do budowy zostało dziewięć odcinków ulic. Na ten cel zabezpieczyliśmy ponad dwa miliony złotych – informuje zarząd dróg.

Lista ulic do realizacji:
ul. Widok – sięgacz (tzn. ulica bez przejazdu)
ul. Wierzbowa – od ul. Maciaszka do nr 49
ul. Zawodzie – od ul. Świętopełka do ul. Karsińskiej
ul. Sztormowa – sięgacz
ul. Szamarzewskiego do ul. Błotnej
ul. Baranowskiego – od Smukalskiej do nr 71
ul. Średzka – od ul. Czerwonego Krzyża do ul. J. Ostroroga
ul. 2 Października – Lądowa – Kameralna (ul. Lądowa w zakresie od ul. 2 Października do ul. Kameralnej)
ul. Widok – od ul. Leszczyna do ul. Kłosowej (prace uzależnione od postępu robót gazowych)

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
stefanek
stefanek
1 miesiąc temu

I wciąż nie wiadomo jakimi kryteriami posługuje się ZDMiKP przy wyborze tych ulic… kolega koledze załatwił. Podobnie jak pozwolenie na budowę, warunki zabudowy, korzystne zapisy w nowo tworzonym planie miejscowym, zaniechanie nałożenia opłat adiacenckich i rent planistycznych… Bydgoszcz to miasto wielkiego geszeftu.

Mariusz
Mariusz
1 miesiąc temu

Wiadomo. Jest oficjalny ranking. Inna sprawa, że wzór jest tak skomplikowany i zawiły, że w żaden sposób nie oddaje potrzeb mieszkańców. I tak mamy tu oprócz długości drogi i liczby mieszkańców, takie cuda jak Maksymalny wskaźnik gęstości zaludnienia z wszystkich analizowanych ulic gmax [mieszk./m], Wartość kryterium gęstości zaludnienia dla danej (i-tej) ulicy K1 [%], analizowaną gruntową ulicą lokalną ulicy układu podstawowego z inną drogą lokalną o nawierzchni utwardzonej K2b , Wskaźnik długości ulic gruntowych do sumy długości ulic lokalnych na k3i-tym osiedlu. I uwaga tajemnicze 3 czynniki: Waga kryterium K1 WK1, Waga kryterium K2 WK2, Waga kryterium K3 WK3 Czy… Czytaj więcej »

stefanek
stefanek
1 miesiąc temu

@Mariusz
Jak wiadomo, jak nie wiadomo? To co napisałeś dotyczy wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych w Bydgoszczy i nie dotyczy powyżej opisanego utwardzania płytami ażurowymi. Zresztą ten wieloletni program utwardzania dróg gruntowych też jest jednym wielkim wałkiem. Do rankingu dla ulic z czołowych pozycji przyjmowano zaniżone parametry względem ich długości, przez co główne kryterium – gęstość zaludnienia, były zawyżane. A w realizacji okazuje się, że nierzadko robią ponad 100% więcej. Ale to sprawa dla odpowiednich służb.

Powiązane treści