Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolejny krok ku terminalowi przeładunkowemu w Emilianowie. BPPT i PKP przystąpią do spółki

Dodano: 05.01.2021 | 14:47

Na zdjęciu: Terminal przeładunkowy powstanie w rejonie stacji Bydgoszcz Emilianowo.

Fot. KOWR

Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i Polskie Koleje Państwowe przystępują do spółki założonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, której celem będzie budowa terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Pod koniec grudnia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek o zgodę na utworzenie spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Inwestycja wpłynie na rozwój bydgoskiego przemysłu.

Budowa węzła multimodalnego w Emilianowie, obsługującego porty w Gdańsku i Gdyni to jedna z inwestycji kluczowych dla rozwoju Bydgoszczy. Starania o ulokowanie jej opisywaliśmy wielokrotnie na łamach MetropoliaBydgoska.PL. Ważnym krokiem, przybliżającym start jej realizacji było podpisanie we wrześniu 2019 roku porozumienia pomiędzy Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, PKP S.A, gmina Nowa Wieś Wielka, Wojewodą Kujawsko-Pomorskim, zarządem Portu Morskiego w Gdyni, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz PKP Cargo S.A. Jednym z jego zapisów było powołanie spółki celowej i określenia jej zakresu działań.

„Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo” został utworzony na przełomie czerwca i lipca 2020 roku – 28 lipca spółka została wpisana wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Ma ona na celu przygotowanie inwestycji oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji. Kapitał założycielski przedsiębiorstwa wynosi dwa miliony złotych i zostanie przeznaczony na sporządzenie m.in.:

  • map do celów projektowych,
  • operatu dendrologicznego i operatu wodno-prawnego,
  • raportu oddziaływania na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • programu funkcjonalno-użytkowego oraz kosztorysu inwestorskiego,
  • dokumentacji przedprojektowej i dokumentacji projektowej.

Zgodnie z ustaleniami, do spółki celowej powołanej przez KOWR przystąpią PKP S.A. oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. 30 grudnia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek o koncentracje w formie utworzenia przez BPPT, PKP oraz KOWR wspólnego przedsiębiorcy na bazie zawiązanej przez KOWR spółki celowej Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Po otrzymaniu zgody Prezesa UOKiK na koncentrację, zarówno BPPT, jak i PKP będą mogły przystąpić do spółki. Pierwszy etap wydania decyzji o koncentracji może zakończyć się w przeciągu miesiąca – jeśli jednak mamy do czynienia ze szczególnie skomplikowaną koncentracją postępowanie może zostać wydłużone o cztery miesiące.

Terminal intermodalny w Emilianowie zajmie powierzchnię około pięciu hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk-Trójmiasto i planowanej trasy S10. Jego realizacja jest planowana w formie tzw. suchego portu, stanowiącego zaplecze dla portu zbożowego w Gdyni. Jego budowa poprawi na celu poprawę logistykę transportu – skróci czasu oczekiwania na załadunek/przeładunek oraz zwiększy zdolność przeładunkową polskich portów morskich poprzez pełnienie roli zewnętrznej bramy dla portów Trójmiasta. Terminal będzie dawał możliwość przeładunku i zamiany środków transportu towarów, w szczególności towarów rolno-spożywczych. Będzie to również duże wzmocnienie potencjału Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, sąsiadującego z suchym portem.

– Strategicznym celem Bydgoszczy i BPPT jest stworzenie hubu logistycznego oraz budowanie łańcuchów dostaw towarów na kierunku wschód – zachód i północ – południe obrębie aglomeracji bydgoskiej, co przełoży się bezpośrednio na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego oraz wyższe dochody w regionie

– podkreśla prezes BPPT Andrzej Półgrabski. I dodaje, że powstanie platformy multimodalnej jest warunkiem koniecznym, stawianym przez dużych inwestorów z branży przemysłowej, którzy są zainteresowani budową fabryk w BPPT m.in. w związku z rozpoczęciem procesu przenoszenia części produkcji z rynków azjatyckich do Europy. – Utworzenie terminala przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestowania poprzez możliwość wykorzystania transportu intermodalnego krajowego i międzynarodowego. Stworzy to dodatkowe szanse rozwojowe dla bydgoskich przedsiębiorców – nie ukrywa prezes BPPT. Inwestycja ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy – na jej realizację potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej.