Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Linia nr 10 po 19:00 i „lepsze” rozkłady. W marcu zmiany w komunikacji

Dodano: 22.02.2024 | 11:53

Na zdjęciu: Na Górnym Tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.

Fot. Alicja Chrobak

W marcu ZDMiKP wprowadzi zmiany w komunikacji miejskiej. Linia 10 będzie jeździła w dni powszednie także po godzinie 19:00, a tramwaje jadące do Fordonu i na górny taras mają kursować w godzinach szczytu równych odstępach. Ponadto, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmiany zostaną wprowadzone w życie wraz zakończeniem prac na moście Pomorskim.

Pracownicy ZDMIKP w ciągu ostatnich dwóch miesięcy wreszcie wsłuchali się w głos motorniczych i pasażerów i dokonali dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Na jej podstawie przygotowywane są nowe rozkłady jazdy. Jak informuje urząd miasta, wybrano priorytetowe kierunki, na których tramwaje w godzinach szczytu powinny kursować w równych odstępach:

  • Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Fordon – Jagiellońska – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów – Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
  • Węzeł Szarych Szeregów – Kujawska – Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów – Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
  • Garbary – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)

Wsłuchujemy się w opinie pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego. Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany z planowanym na marzec zakończeniem naprawy na moście Pomorskim – dodaje.

Skąd pieniądze na zmiany? Ratusz zabezpieczył dodatkowe środki w budżecie na 2024 roku na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).

Rozkłady do wymiany. Tramwaj do Fordonu ma kursować co 5 minut

ZDMiKP deklaruje, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów to nawet 11 minut). Jak zaskakująco stwierdził ratusz, był to jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach. – Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3, 5 i 10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut – czytamy w komunikacie prasowym ZDMiKP.

Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów, dlatego na Górnym Tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów. Pytanie, czy „koordynacja” obejmuje też weekendowe kursy – to właśnie w dni wolne tramwaje np. z Kapuścisk jeździły najpierw sześć minut po sobie, a potem pasażerowie czekali na następne kursy prawie 20 minut.


PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowy McDonald’s w Bydgoszczy! Znamy lokalizację


Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:

  • linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9 -11 min w szczycie)
  • linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9 -11 min w szczycie)
  • linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie)

Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy. Mogą wystąpić w związku z tym minimalne korekty w przyjętych założeniach – informują urzędnicy. Czy „koordynacja” pozwoli usunąć wszystkie „babole” popełnione przez ZDMiKP w ostatnich miesiącach? Rozkłady mają być analizowane m.in. przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, ale powinny zostać też sprawdzone przez pracowników MZK.

„Dziesiątka” w końcu będzie kursować wieczorami

W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim. Tramwaje będą kursować także po godzinie 19:00. – Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego. O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne – przekazuje urząd miasta.

Urzędnicy podają również, że na kolejnych ośmiu skrzyżowaniach wprowadzony zostanie priorytet dla komunikacji szynowej. Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:

  • Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
  • Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
  • Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
  • Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
  • Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.

W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.

Tramwaje wrócą na most Pomorski

W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski. Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. Po ponownym oddaniu do użytku jezdni w kierunku ronda Toruńskiego nastąpi skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Primark w Bydgoszczy! Znamy możliwy termin otwarcia


Ratusz obiecuje, że w marcu zakończą się prace na zlecenie MWiK. W związku z tym planowane jest przywrócenie na stałe trasy następujących linii:

  • linia nr 61 (przez ul. Ugory- Skorupki)
  • linie nr 52, 59, 60, 64 (przez ul. Staszica – 3 Maja)
  • linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
  • linii nr 55 (przez ul. Skorupki)
  • linia nr 57 (przez ul. Stawową)

Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów – podaje UMB.

Linia międzygminna 40 będzie przez cały rok kursować do Ostromecka

Z początkiem marca uruchomiona zostanie – w formule całorocznej – linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.

Ratusz przypomina, że MZK zrezygnowała już z obsługi kursów na trzech liniach przez pojazdy zabytkowe. – MZK dysponują niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych – podkreśla urząd. Przypomina też słowa prezesa MZK Piotra Bojara o tym, że mimo dostaw nowego taboru tramwajowego w tym roku nie będą jeszcze kasowane starsze pojazdy Konstal 805Na.

Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia. Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę. Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców. Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych – wymienia UMB.

Zmiany w komunikacji pod kampanię wyborczą?

Marcowe zmiany w komunikacji zostaną przeprowadzone w okresie kampanii przed wyborami samorządowymi (odbędą się 7 kwietnia). Temat poprawy fatalnej sytuacji w transporcie publicznym padł już na samym stracie przedwyborczej rozgrywki: kandydat na prezydenta Łukasz Schreiber zaproponował stworzenie nowej siatki połączeń. Z apelem do kandydatów zwrócił się też Bydgoski Ruch Miejski, przedstawiając 25 postulatów – w tym wprowadzenie kolejnych priorytetów dla linii tramwajowych. Pierwszy z nich wydaje się – miejmy nadzieje – zrealizowany.

CZYTAJ TAKŻE: Bydgoski Ruch Miejski nie startuje w wyborach, ale przedstawia 25 postulatów dla Bydgoszczy