Bydgoszcz
9C
Niebo głównie zachmurzone
66% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 9 • L 9
2C
Pt
-1C
Sob
3C
Nd
5C
Pon
1C
Wt
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaKomunikacyjna melodia przyszłości. Prezydent proponuje trzy nowe trasy tramwajowe
rondo Fordońskie Bydgoszcz
17.09.2018 | 13:00

Komunikacyjna melodia przyszłości. Prezydent proponuje trzy nowe trasy tramwajowe

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Torowisko na ulicy Wyszyńskiego od ronda Fordońskiego do pętli Bielawy to jeden z elementów planu rozwoju sieci transportowej miasta.

Fot. Stanisław Gazda

Tramwaj wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, torowisko biegnące po ulicy Artyleryjskiej od pętli na Rycerskiej do ulicy Gdańskiej oraz powrót tematu połączenia ronda Kujawskiego z Grunwaldzkim przez Szwederowo – to tematy komunikacyjne, które mają ogniskować zainteresowanie miasta w kolejnej dekadzie. Prezydent Rafał Bruski na najbliższej sesji zawnioskuje do radnych o przekazanie środków na stworzenie koncepcji budowy tych tras.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Niedoczas z biletami czasowymi. Miasto nie wprowadzi ich w tym roku

– Wiemy, jak skomplikowane jest kompletowanie dokumentacji do projektów unijnych, dlatego już teraz zaczynamy prace w kontekście perspektywy 2021-2027 – wyjaśnia prezydent, tłumacząc, że przyjęty harmonogram wynika z „ciągłości zarządzania miastem”, a nie trwającej kampanii wyborczej. Zdaniem Bruskiego doświadczenia z obecnej perspektywy wskazują, że etap koncepcyjny przy dużych inwestycjach może trwać 3-4 lata. – A zależy nam na wysokiej skuteczności w walce o środki unijne – przekonuje.

W przyszłym tygodniu radni mają więc zadecydować o przekazaniu około miliona złotych właśnie na prace koncepcyjne nad wspomnianymi trasami. Przetargi na ich realizację miałyby zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. – Dzięki temu, że mamy zapas czasu, możliwe będzie zidentyfikowanie przeszkód, które można napotkać. Odbędą się też konsultacje społeczne, a wiadomo, że na etapie koncepcji łatwiej coś zmieniać niż na etapie projektu – podkreśla Rafał Bruski.

Trzy wskazywane przez prezydenta trasy rzeczywiście zmieniłyby charakterystykę połączeń tramwajowych, ale nie oznacza to, że dyskusja nad nimi nie toczyła się wcześniej w przestrzeni publicznej. Już przed aktualną perspektywą finansową UE brano pod uwagę wariant rozbudowy torowiska w kierunku Szwederowa. Ostatecznie jednak temat został zawieszony, ale przy okazji budowy torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej ma powstać odnoga torowiska po zachodniej stronie ronda Kujawskiego. Będzie to zalążek trasy łączącej je z rondem Grunwaldzkim. A ma ona powstać w dwóch etapach – najpierw odcinek do zbiegu ulic: Solskiego i Bielickiej, a następnie od Bielickiej, przez Piękną, właśnie do ronda Grunwaldzkiego.

Mniej eksponowanym, ale również znanym w środowiskach transportowych tematem, jest połączenie tramwajowe od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego. Zadanie ułatwia fakt istnienia pasa zieleni rozdzielającego jezdnie ul. Wyszyńskiego. Stanowi on naturalną rezerwę terenu pod taką inwestycję. Atutem tego rozwiązania byłoby stworzenie alternatywnego połączenia, które omijałoby rondo Jagiellonów.

Ciekawym elementem założeń przedstawionych przez prezydenta Bruskiego jest pojawienie się w planach połączenia Rycerska – Gdańska (wzdłuż ulicy Artyleryjskiej). Jeszcze w kwietniu, gdy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej po wielu miesiącach oczekiwania opublikował raport z konsultacji społecznych dotyczący trasy W-Z, odrzucano wnioski chociażby o zabezpieczenie terenu pod tę inwestycję. Tłumaczono wówczas, że „miasto nie ma aktualnie w planach strategicznych połączenia tramwajowego pomiędzy ul. Rycerską a Gdańską”. Drogowcy dodawali też, że „w przyszłości takie rozwiązanie będzie możliwe do wykonania (kosztem wyburzeń przy Gdańskiej). Nie jest sensownym wcześniejsze wyburzenie zabudowy pod inwestycję, której aktualnie nie ma w planach”. Ta przyszłość, jeśli wierzyć założeniom prezydenta Bruskiego, właśnie się przybliżyła.

Powiązane treści