Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Ostatnie godziny konsultacji ws. ronda Jagiellonów. Społeczne propozycje mają pomóc niepełnosprawnym

Dodano: 09.05.2023 | 20:01

Na zdjęciu: Obecnie rondo Jagiellonów nie jest dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Fot. Szymon Fiałkowski/zdj. ilustracyjne

Do północy można składać uwagi w ramach konsultacji społecznych dotyczących przebudowy ronda Jagiellonów. Bydgoszcz G10 i Bydgoski Ruch Miejski proponują istotne zmiany w koncepcji, które mają poprawić dostępność ronda dla wszystkich mieszkańców i zwiększyć ilość zieleni.

Przedstawiona przez ratusz koncepcja zmian na rondzie Jagiellonów zakłada budowę wind obsługujących przejście podziemne. Przewidziano też realizację pasów rowerowych dla kierunku wschód – zachód, nowych zadaszeń przystanków, jak i wejść do podziemi. Samo przejście także przejdzie metamorfozę – wyznaczony zostanie jeden szeroki ciąg pieszy z pasażami handlowymi po południowej stronie skrzyżowania. Wizualizacje nowego wyglądu ronda można zobaczyć TUTAJ. Opinie – tylko do północy – można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo

Na wczorajszym (8 maja) spacerze badawczym z udziałem m.in. osób z niepełnosprawnościami poruszono m.in. problemy związane z funkcjonowaniem wind w kontekście ustaw o dostępności. – Co, jeśli wybuchnie pożar? – pytano. Odpowiedzią na mankamenty koncepcji forsowanej przez ratusz są pomysły bydgoskich społeczników.

Bydgoszcz G10 zaproponowało budowę wypłaszczonego przejścia na osi północ-południe o nachyleniu 6% z wkomponowaną zielenią. Taki pomysł mieli też projektanci koncepcji z firmy BAK – zatem jest on zgodny z przepisami – ale ostatecznie został odrzucony przez drogowców. Ci podczas spaceru przyznali, że nie widzą przeszkód w przedstawionej przez stowarzyszenie koncepcja ażurowego zielonego torowiska na płycie ronda i na ulicy Bernardyńskiej (umożliwiającej przejazd pojazdów uprzywilejowanych). Ze jej szczegółami można zapoznać się poniżej.

Bydgoski Ruch Miejski konsekwentnie proponuje uzupełnienie koncepcji miasta o wyznaczenie przejścia naziemnego po zachodniej stronie ronda Jagiellonów. Obsługiwałoby one oblegane przystanki tramwajowe. – Przejścia będą stanowić alternatywę dla awaryjnych i trudnych do utrzymania w czystości wind (tylko w czasie trwania konsultacji społecznych nie działały windy na Zygmunta Augusta oraz awarii uległa winda na Bydgoszcz Wschód. Media społecznościowe obiegały zdjęcia fekaliów i mężczyzny śpiącego w windzie na Bydgoszcz Wschód) – podkreśla organizacja.

Proponowane przez społeczników rozwiązanie sprzyja też rowerzystom. – Proponowany przejazd rowerowy obok nowego przejścia dla pieszych będzie stanowił jedyną(!) infrastrukturę rowerową przecinająca ciąg ulic Focha-Jagiellońska pomiędzy węzłem Garbary a ul. Ogińskiego (odległość 1,8 km w ścisłym centrum miasta) – zaznacza BRM. I podpiera się dokumentami strategicznymi miasta, które zakładają uspokajanie ruchu pomiędzy rondem Jagiellonów a węzłem Garbary. Organizacja wspiera też pomysł Bydgoszcz G10 z pochylniami zamiast wind i schodów do przejść podziemnych.

To rozwiązanie na wypadek awarii wind bądź sytuacji nadzwyczajnych uniemożliwiających korzystanie z nich, jak pożar czy zalanie. W przeciwnym razie osoba niepełnosprawna zostanie uwięziona w przejściu podziemnym bez możliwości wydostania się. Rozwiązanie to idzie w parze z propozycjami społecznymi: stanowiska Pełnomocnika Rektora UKW ds. Osób Niepełnosprawnych z dnia 8 maja 2023 roku podczas spaceru badawczego w ramach konsultacji czy dyskusji na lokalnych forach społecznościowych – czytamy w uwagach Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.

Bezkrytyczność wobec pomysłu ratusza wykazuje Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy. – Po odbyciu spaceru badawczego który odbył się 8 maja, stowarzyszenie w pełni popiera zaproponowane przez Miasto rozwiązanie dostosowujące Rondo Jagiellonów do potrzeb osób niepełnosprawnych – czytamy na fanpage organizacji.