
Zmiany na rondzie Jagiellonów. Zobacz wizualizacje i wyraź swoje zdanie!
Zdjęcia: mat. UMB
Za dokładnie tydzień, we wtorek, 18 kwietnia, rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ronda Jagiellonów. Inwestycja ma umożliwić dostęp osobom z niepełnosprawnościami.
Po przeprowadzeniu analiz projektant zaproponował między innymi dobudowanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych. Nie zaplanowano przejść naziemnych ani tym bardziej świateł.
Przewidziane zostały dodatkowe wyjścia w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania (przy Banku Pocztowym, między jezdniami ulicy Jagiellońskiej). Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń, na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
– Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji, oprócz zadaszeń na peronach tramwajowych, gdzie założono proste rozwiązania – informuje urząd miasta.
Zmiany także dla kierowców i rowerzystów
Ponadto, koncepcja zakłada wyznaczenie pasów rowerowych i połączenie ich z infrastrukturą prowadzącą w kierunku bulwarów. Przewidziano też zasadzenie zieleni oraz odnowienie przejść podziemnych pod rondem. Poprawione zostaną również jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda mają być wytyczone po trzy pasy ruchu.
– Rondo Jagiellonów to najważniejszy komunikacyjny węzeł w mieście. Został zaprojektowany pół wieku temu, kiedy nie uwzględniano miedzy innymi potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczeństwa rowerzystów. Naprawimy ten błąd. Cały czas pracujemy nad poprawą dostępności transportu publicznego. Po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów to trudne zadanie. Jednak dzięki funduszom europejskim możemy jeszcze realizować część tak ambitnych zadań, które wyznaczyliśmy w ostatnich latach – mówi prezydent Rafał Bruski.
Mieszkańcy wyrażą swoje zdanie
Do przygotowanej koncepcji wprowadzono już uwagi Rady ds. Estetyki, Zespołu ds. Polityki Rowerowej oraz miejskich jednostek. Wypowiedzieć będą się mogli także bydgoszczanie. W dniach 18 kwietnia – 9 maja odbędą się konsultacje społeczne dla wszystkich mieszkańców. Będzie można wyrazić swoje zdanie za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej pod adresem www.bydgoszcz.pl/rondo. Odbędzie się też spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta. Pytania można wysyłać na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl.
– Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie online. O opinie poprosimy Radę Osiedla Bocianowo- Stare Miasto- Śródmieście oraz stowarzyszenia reprezentujące pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, osoby z niepełnosprawnościami oraz seniorów – deklaruje urząd miasta.
Spacer badawczy i spotkanie online odbędą się na przełomie kwietnia i maja. O dokładnych terminach ratusz ma informować.
Prace nad koncepcją mają zakończyć się w tym roku. Następnie urząd zleci prace projektowe i będzie się starał o uzyskanie wszystkich zezwoleń. Prace budowlane będę dofinansowane z funduszy europejskiego. Kwota wsparcia szacowana jest na 27 mln zł.
- Szybkie rozstanie. Tarpan Mrocza zmienia trenera - 25 września 2023
- Wielka Wioślarska już w sobotę. Sportowe emocje i atrakcje dla kibiców - 22 września 2023
- Nowa restauracja Mchicken w Bydgoszczy. Jest już otwarta! - 21 września 2023
Kulawi pod ziemię, żeby Panowie w samochodach nie musieli czekać na światłach. Co nie przeszkadza w wielu miejscach tego miasta projektować przeskalowane skrzyżowania z przejściami dla pieszych, gdzie pokonanie takiego behemota to dla pieszego 10 minut fatygi. Kiedyś myślałem, że to złośliwość, teraz coraz bardziej skłaniam się do opinii, że to zwykła głupota. Brak całościowej wizji rozwoju miasta, wąskie punktowe myślenie, bezsensowne upychanie pieniędzy, które przyszły 'znikąd’ (czytaj P&R – była kasa to mieliśmy nie brać?). Za to na latarniach naklejki 'oprawa wyłączona’ podczas gdy nowiutkie parkingi i parki miejskie 'grzeją’ ile fabryka dała. Można by tu pisać i pisać.… Czytaj więcej »
Czy rowerzystów nie należałoby puścić trasami tramwajowymi ?
Ale byłaby zabawa, coś w rodzaju ,, DEAD BICYCLE RACE ”, ha, ha !!
I co się zmieni ?-NIC . Znając życie jakieś windy będą działać , drugie nie . I się zacznie , bieganie szukanie , kombinowanie . A– jaśniste– będą krążyć w powietrzu
czyli skręcając w prawo z jagiellońskiej trzeba będzie przepuścić samochody po lewej i jeszcze rowerzystów z prawej? obecnie samo przemuszczanie samochodów nie wszystkim się udaje i są wypadki, jakbym jechał na rowerze to bym się lękał
Myślałem że czeka nas jakąś większą modernizacja aby wjazd od 3 Mają był ciut bardziej przyswajalny w szczycie, a tu tylko rowerzystów dokładają na deser 😀 Szczerze można bać się czasami w aucie przez dużo niepewnych decyzji kierowców, a co dopiero na dwóch kołach ^^
A kto na taki bezsensowny pomysł wpadł, są miejsca w Bydgoszczy gdzie diabeł mówi dobranoc i co nic się od lat nie dzieje.
Pamiętajmy, że możemy wyrazić swoje zdanie i opinie, ale decyzję po konsultacjach ogłosi zarząd dróg miejskich. Dokładnie tak jak w przypadku kładki na ul. Wojska Polskiego. Mieszkańcy opowiedzieli się za innym rozwiązaniem. Ale nikt nie może zarzucić, że konsultacje się nie odbyły. A ja dla bezpieczeństwa proponuję zasypać po jednym pasie ruchu jak na ul. Ogińskiego . Normalnie Monty Python
zdmikp tylko informuję bo oni nie biorą nic pod uwagę. takie mydlenie oczu ludziom że mają na coś wpływ. Puste parkingi P&R ich nie nauczyły. beton
To dopiero będzie rondo śmierci. Przecież z 3-go maja to rowerzystów będą masowo kasować, albo nie będzie jak wyjechać. Ja bym dał rynny na brzegu schodów i pas na chodniku i pod ziemią.
Przedewszystkim wdrążyć sygnaluzacje świetlną to powinno być jako priorytet
Moim zdaniem zamiast inwestować w windy, można zrobić schody ruchome, będzie taniej.
Mam nadzieję, że osłony/wiaty nad schodami, podłogi pod rondem będą myte. Obecnie przeszklenia są bardzo brudne, schody w piasku, podłogi też pozostawiają wiele do życzenia, co w środku miasta jest fatalną wizytówką,