Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kontrakt za blisko 150 mln złotych dla bydgoskiej Pesy. Zamówienie z Dolnego Śląska [WIZUALIZACJE]

Dodano: 01.07.2020 | 15:27

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Tak będzie wyglądał Elf 2, który bydgoska Pesa wyprodukuje dla Kolei Dolnośląskich.

Fot. PESA Bydgoszcz

 

Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę pięciu pociągów elektrycznych. Kontrakt warty ponad 145 milionów złotych trafił do bydgoskiej Pesy, która zaoferowała swoje elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) – Elf 2.

Przetarg ogłoszony przez przewoźnika zimą obejmował dwie części. Ta wygrana przez Pesę dotyczyła dostarczenia pięciu sztuk 5-członowych EZT. Pojazdy, które przygotuje dla Kolei Dolnośląskich bydgoski producent, to ponad 90-metrowe Elfy 2, które na pokład mogą zabrać ponad pół tysiąca pasażerów (z czego dla połowy z nich przewidziano miejsca siedzące). – Podróżujący mają w nich do dyspozycji strefę malucha, dwie toalety, gniazda USB oraz prądowe, wi-fi oraz osiem miejsc dla rowerów – wylicza Maciej Grześkowiak, szef działu PR w Pesie.

Koleje Dolnośląskie na zakup nowych pojazdów planowały przeznaczyć 123 mln złotych. Oferta Pesy była jednak o ponad 20 mln zł wyższa (rywalizujący z nią Newag chciał jeszcze więcej, bo ponad 161 mln zł). – Mimo trudnej sytuacji branży transportowej wywołanej przez epidemię postanowiliśmy nie rezygnować z żadnego z naszych planów inwestycyjnych. Oferta przekraczała założony budżet, pozyskaliśmy jednak dodatkowe środki finansowe, które umożliwią zakup – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. Projekt spółki jest dofinansowany ze środków unijnych – na zakup taboru otrzymała ona ponad 85 mln zł wsparcia.

Kontrakt za blisko 150 mln złotych dla bydgoskiej Pesy. Zamówienie z Dolnego Śląska [WIZUALIZACJE]

Zobacz również:

Zagraniczny kontrakt Pesy. 16 tramwajów pojedzie do Rumunii

Zamówione przez przewoźnika pojazdy Pesa powinna dostarczyć w ciągu niespełna dwóch lat od daty podpisania umowy. Mają one realizować połączenia na dwóch trasach z Wrocławia do Jelcza-Laskowic: pierwsza będzie przebiegała przez Wrocław Wojnów, a druga – przez Siechnice (została ona również, na potrzeby kolei aglomeracyjnej, przedłużona do Oleśnicy). – Bardzo cieszy nas decyzja Kolei Dolnośląskich. Jestem przekonany, że będą one tak zadowolone z Elfów 2 jak inni przewoźnicy – twierdzi Maciej Maciejewski, dyrektor sprzedaży rynku kolejowego w Pesie. Warto dodać, że kontrakt zawiera również prawo opcji. Na jego podstawie Koleje Dolnośląskie w ciągu roku mogą zamówić na identycznych warunkach (ok. 29 mln zł za jeden pojazd) nawet dwadzieścia kolejnych Elfów. – Zrobimy wszystko, aby zachęcić do tego naszego kontrahenta – dodaje Maciejewski.

Elfy 2 to jeden z flagowych produktów Pesy, który trafił już do Kolei Śląskich. Spółka realizuje również zamówienia EZT dla Kolei Małopolskich, Kolei Wielkopolskich oraz czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet. – Poza tymi pojazdami spółka realizuje produkcję i dostawy dla Kijowa, Sofii, Gdańska, Tramwajów Śląskich i Częstochowy. Od kwietnia dla Deutsche Bahn dostarczyliśmy kolejnych jedenaście pociągów, a dostawy wszystkich pojazdów mają zakończyć się we wrześniu. Do Włoch trafiły już 4 z 14 pociągów ATR220Tr zamówionych przez Trenitalia. Pod koniec maja przekazaliśmy czwarty pojazd zamówiony przez Kolej Białoruską,  a także podpisaliśmy umowę na dostawę kilkunastu tramwajów do Rumunii – podsumowuje Maciej Grześkowiak.

Drugie z zadań zaplanowanych przez Koleje Dolnośląskie obejmowało dostawę sześciu 3-członowych pojazdów szynowych z napędem hybrydowym. Przetarg w tym zakresie jednak unieważniono. Jako jedyna o zamówienie ubiegała się spółka Newag (proponowała cenę blisko 170 mln zł, budżet wynosił jedynie 118 mln zł).

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments