Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pas rozbiegowy antidotum na korki w Strzyżawie? Jest stanowisko GDDKiA

Dodano: 23.10.2024 | 17:20

Na zdjęciu: Zatory w Strzyżawie to codzienność.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Na skrzyżowaniu DK80 i DW551 w Strzyżawie często trzeba uzbroić się w cierpliwość. Rano pracujący i uczący się mieszkańcy gminy Dąbrowa Chełmińska – tak jak i miejscowości przy „osiemdziesiątce” – jadą do Bydgoszczy, a po południu wracają do swoich domów. Natężenie ruchu jest spore, na co zwrócił uwagę jeden z mieszkańców gminy. Co na to odpowiedzialna za krajową „80” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

Położona tuż za mostem Fordońskim Strzyżawa to miejscowość, w której spotykają się dwie ważne drogi – DK80 Bydgoszcz – Toruń i DW551 przebiegająca przez Ostromecko, Dąbrowę Chełmińską, Unisław do Chełmży. W ostatnich latach wzdłuż tych tras powstało wiele domów jednorodzinnych czy „bliźniaków”, w których zamieszkali przede wszystkim bydgoszczanie chcący mieć własny, korzystny finansowo kąt – i to z ogródkiem. Wyprowadzka za miasto wiąże się jednak z dojazdami do pracy czy szkół, które mieszczą się w Bydgoszczy. Stąd też na obu drogach – zwłaszcza w rejonie skrzyżowania – tworzą się zatory.

Na krzyżówce drogi krajowej z wojewódzką nie ma sygnalizacji świetlnej; stoi ona jedynie na przejściu przez DK80. To ona czasem ułatwia wyjazd z drogi wojewódzkiej na trasę z pierwszeństwem prowadzącą na most. W tym miejscu rzadko dochodzi do wypadków, ale dojeżdżający do Bydgoszczy narzekają na długi czas przejazdu. W tej sprawie do naszej redakcji napisał mieszkaniec gminy Dąbrowa Chełmińska.


CZYTAJ TAKŻE: Jest plan modernizacji drogi Strzyżawa – Ostromecko. Co ze skrzyżowaniem z DK80? 


Zrobiłem analizę, jak wyglądają dojazdy do Bydgoszczy o godzinie 7:30. Największe problemy są od strony Brzozy (tam w planach jest budowa obwodnicy), Łochowa i właśnie Dąbrowy Chełmińskiej. Od tej ostatniej strony największym problemem jest wjazd na most – łatwo go jednak rozwiązać – opisuje pan Grzegorz.

Proponowane przez niego „rozwiązanie niskobudżetowe” miałoby polegać na budowie pasa rozbiegowego niemal do samej przeprawy nad Wisłą. Propozycję takiej zmiany przesłał do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dyrektor jej bydgoskiego oddziału Sebastian Borowiak odpowiedział, że przebudowa skrzyżowania na razie nie jest planowana, ponieważ nie ma na nią pieniędzy.

Sprawa natężenia ruchu na ww. odcinku DK80 jest nam znana i wiąże się z rozbudową osiedli mieszkaniowych na terenie wsi podmiejskich w gminie Dąbrowa Chełmińska. Stąd też dokładamy starań w celu zwiększenia przepustowości i modernizacji lokalnego układu drogowego, łącznie z pobliskim Mostem Fordońskim – zaznaczył Borowiak.

Skoro o moście mowa – po ubiegłorocznych zapowiedziach polityków wówczas rządzącego PiSu w sprawie budowy nowej przeprawy na razie wciąż prowadzone są tylko rozmowy i przymiarki do wyczekiwanej inwestycji. – Trwają uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Polskimi Liniami Kolejowymi. Wiemy, że ten most w dzisiejszych czasach ma też znaczenie strategiczne związane z obronnością – mógłby by być łatwym celem – mówił wiosną prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

Latem swoje stanowisko przedstawił za to marszałek województwa Piotr Całbecki – GDDKiA była zainteresowana możliwością przejęcia przez samorząd województwa istniejącej przeprawy w przypadku realizacji nowego mostu – podkreślił w odpowiedzi na interpelację radnego sejmiku Jarosława Wenderlicha. Dodał jednak, że 70-letnią konstrukcję powinna wyremontować dyrekcja; po tym samorząd województwa rozważy przejęcie jej pod swój zarząd.