Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Linia kolejowa Maksymilianowo-Kościerzyna zyska drugi tor. Podpisano umowę na projekt

Dodano: 09.11.2018 | 10:48

Na zdjęciu: Dzięki rozbudowie linii nr 201 stacja w Maksymilianowie będzie przebudowana.

Fot. archwium

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie projektu przebudowy linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Dzięki budowie drugiego toru i elektryfikacji trasy podróże i transport towarów między Bydgoszczą a Trójmiastem będą sprawniejsze.

Dokumentację projektową fragmentu tzw. magistrali węglowej stworzy firma MGGP S.A. Prace pochłoną ponad 22 miliony złotych. Czas realizacji umowy to 19 miesięcy – PKP PLK liczą, że zakończą się one już w 2019 roku.

Projekt obejmujący odcinek z Maksymilianowa do Kościerzyny to kolejny etap inwestycji za 1,5 mld zł, która ma usprawnić podróże z Bydgoszczy do Trójmiasta i transport do portów w Gdyni i Gdańsku. PLK wybudują 53 km nowego toru między Maksymilianowem a Zaroślem oraz zelektryfikują ponad 103 km linii. Wymienionych będzie łącznie 115 km torów i 146 rozjazdów.

Polskie Linie Kolejowe przekonują, że dzięki tej inwestycji pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei – w planach jest bowiem modernizacja peronów na 15 stacjach i przystankach, takich jak Maksymilianowo, Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska. Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią też nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Wszystkie obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Duże prace odbędą się na stacji Maksymilianowo  – przejdzie ona kompleksową modernizacje, zyskując m.in. przejście podziemne.

Przebudowa linii 201 pozwoli skrócić czas przejazdu o 15 minut. Projekt zakłada, że pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną pociągi pasażerskie pojadą o 40 km/h szybciej niż obecnie – nawet do 140 km/h, a składy towarowe z prędkością do 120 km/h. PKP PLK chce to osiągnąć dzięki modernizacji 142 obiektów inżynieryjnych i 57 przejazdów kolejowo-drogowych. Unowocześnione zostaną też urządzenia do sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji.

Kluczowym celem projektu jest też usprawnienie przewozu ładunków do portu w Gdyni oraz w Gdańsku. W rejonie stacji Maksymilianowo powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie dwóch linii kolejowych nr 201 i 131. Uzgodnienia dotyczącego tego rozwiązania wpłynęły na opóźnienie budowy wiaduktu nad torami w ciągu drogi ekspresowej S5. Rozbudowa i elektryfikacji linii 201 pozwoli na odciążenie linii 131, która ma mieć większe znaczenie dla ruchu pasażerskiego. Ponadto, pozwoli to na zwiększenie pozycji gospodarczej Bydgoszczy – PKP planuje bowiem stworzyć w Emilianowie platformę multimodalną, która pozwoli na odbiór kontenerów z portów i ich przeładunek na inne środki transportu.


CZYTAJ WIĘCEJ: Platforma multimodalna szansą na rozwój Bydgoszczy


– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie działają na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych. Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz – Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei regionalnej i międzyregionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowę alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto przewidziano w latach 2020-2023. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Błażej Bembnista