Bydgoszcz
-14C
Słonecznie
78% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H -12 • L -16
-11C
Pon
1C
Wt
2C
Sr
2C
Czw
2C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaMiasto znalazło 2 miliony na Wiadukty Warszawskie. Wyda je na podparcie i koncepcję przebudowy zniszczonej przeprawy
wiadukty warszawskie bydgoszcz
17.11.2020 | 09:26

Miasto znalazło 2 miliony na Wiadukty Warszawskie. Wyda je na podparcie i koncepcję przebudowy zniszczonej przeprawy

Na zdjęciu: Wiadukty Warszawskie oddano do użytku w 1973 roku. W latach 2007-2008 przeszły one gruntowny remont.

Fot. ZDMiKP

W przyszłym roku urząd miasta chce przeznaczyć dwa miliony złotych na podparcie i opracowanie koncepcji przebudowy Wiaduktów Warszawskich. Na przeprawie w ciągu ulicy Fordońskiej od miesiąca obowiązuje zwężenie jezdni do jednego pasa w obu kierunkach. Drogowcy wprowadzili to ograniczenie, gdy odkryli, że konstrukcja niespełna pięćdziesięcioletnich obiektów jest w złym stanie technicznym.

Na początku października Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił, że z uwagi na zły stan techniczny przeprawy w ciągu ulicy Fordońskiej jezdnie w obu kierunkach zostaną zwężone do jednego pasa. Jak podkreślał dyrektor zarządu dróg Wojciech Nalazek, podczas corocznych badań belek i słupów konstrukcji ujawniono duże ogniska korozji, ukrytej pod warstwa betonu. Sytuacja „zaskoczyła drogowców”, i nie została zaobserwowana podczas wcześniejszych przeglądów. – Od razu podjęliśmy działania, ponieważ tego typu obiekty mogą uszkodzić się w sposób niekontrolowany. To co zrobiliśmy, było niezbędne by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców i było najlepszym rozwiązaniem na tę chwilę – powiedział Nalazek.

Zobacz również:

Kilka miesięcy utrudnień na Wiaduktach Warszawskich

Od momentu zwężenia jezdni minął miesiąc. W tym czasie ZDMiKP rozpoczął szczegółową analizę pozostałych elementów Wiaduktów Warszawskich – zarówno słupów, jak i belek pomostowych. W planach jest dokonywanie kolejnych odkrywek, które mają ujawnić skalę zniszczenia konstrukcji. Od tej skali mają też zależeć dalsze kroki miasta co do ograniczeń, jak i ewentualnego remontu przeprawy w ciągu ulicy Fordońskiej. Już w sobotę, 10 października uszkodzony słup został podparty specjalnymi klatkami stalowymi, które całkowicie przejęły podparcie konstrukcji w tym miejscu. Dyrektor Nalazek zapowiedział, że w planach jest podparcie kolejnych słupów przeprawy.

 – Będzie to zabezpieczenie doraźne. Jego celem jest umożliwienie prowadzenia dalszych prac i analiz sprawdzających możliwość najbardziej rozsądnego przeciwdziałania ewentualnemu obniżeniu nośności wiaduktów – skomentował Nalazek. Zwężenie na wiaduktach będzie zatem obowiązywać aż do momentu całkowitego podparcia niespełna pięćdziesięcioletniego obiektu – jeżeli rzecz jasna badania po podparciu wykażą, że działania doraźne przyniosły skutek.

W ujawnionym wczoraj projekcie budżetu miasta na 2021 roku zapisano dwa miliony złotych na zadanie dotyczące „przebudowy Wiaduktów Warszawskich w ciągu ulicy Fordońskiej”. – Uszkodzenia wskazują na pilną konieczność dokonania przebudowy obiektu, przywrócenia jego wytrzymałości funkcjonalno-użytkowej, uzyskania nośności obiektu dla obciążenia – czytamy w projekcie budżetu. Wspomniane dwa miliony złotych mają zostać przeznaczone na zapowiadane przez Nalazka podparcie całej konstrukcji, jak i również wykonanie koncepcji wielowariantowej przebudowy docelowej obiektów, która pozwoli określić zakres planowanych prac oraz warianty przebudowy obiektów. – Powyższe opracowanie umożliwi wybór optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji – czytamy w dokumencie.

Dla porównania kosztów: Stalowe podpory zostały ostatnio zamontowane pod północnym wiaduktem w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Podparcie przęseł konstrukcji znajdującej się nad alejami Jana Pawła II kosztowało 332 tysiące złotych. W przyszłorocznym budżecie zapisano natomiast 21 milionów złotych na kompleksową modernizację tej przeprawy. Koszty podparcia, jak i samej przebudowy Wiaduktów Warszawskich będą – z uwagi na ich długość – znacznie większe.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
TadeuszTomasz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomasz
Gość
Tomasz

Lepiej wyburzyć wiadukty i zrobić nasyp z tunelami dla pkp i drogi przebiegającej pod nimi, co da przyszłościowo większe możliwości rozbudowy jezdni np. do trzech pasów w każdą stronę. Już jeden remont wiaduktów był i jak widać nie przyniósł wtedy szumnie zapowiadanych efektów. Wiadukty zaczęły się szybciej sypać po remoncie niż przed nim. Ruch w mieście rośnie, a wiadukty nigdy nie będą w stanie całkowicie sprostać jego intensywności z i do Fordonu. A alternatywnych dróg dla wiaduktów nie ma, bo te które są niestety nie sprawdzają się. Inwalidów kończy się przejazdem co utrudnia płynność ruchu, a też miał być tam… Czytaj więcej »

Tadeusz
Gość
Tadeusz

Podczas ostatniego remontu wiaduktów warszawskich robotnicy, którzy pracowali przy remoncie wiaduktów zauważyli tragiczny stan podpór ,który się sypał tylko nadzór to zbagatelizował (czemu) i tanio znaczy znowu wydatek.

Powiązane treści