Bydgoszcz
19C
Słonecznie
75% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 23 • L 18
22C
Czw
20C
Pt
23C
Sob
24C
Nd
22C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaMiejska Pracownia Urbanistyczna zabiera głos w sprawie Nowomazowieckiej. „Śródmieście potrzebuje scalania”
nowomazowiecka bydgoszcz
21.12.2020 | 14:53

Miejska Pracownia Urbanistyczna zabiera głos w sprawie Nowomazowieckiej. „Śródmieście potrzebuje scalania”

Na zdjęciu: Dyrektor MPU zapewnia, że w razie ewentualnej budowy Mazowieckiej z pierzei ulicy Gdańskiej zostanie wyburzona jedynie kamienica Gdańska 75.

Fot. mat. MPU

Miejska Pracownia Urbanistyczna w Bydgoszczy zabrała głos w sprawie budowy ulicy Nowomazowieckiej. Realizacja nowej ulicy pomiędzy ulicą Gdańską i Pomorską budzi zdecydowany sprzeciw stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, jak i innych organizacji.

Temat realizacji przedłużenia ulicy Mazowieckiej powrócił wraz z zapisem w uchwale budżetowej na 2021 rok, wedle którego miasto zamierza przeznaczyć 20 tysięcy złotych między innymi na uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Jej wydanie otworzy drogę do wywłaszczenia terenów oraz samej budowy drogi. Inwestycja budzi jednak sprzeciw wielu mieszkańców miasta. Już w 2014 roku, w trakcie konsultacji społecznych dotyczących inwestycji podnoszono głosy, aby zamiast budowy nowej ulicy wprowadzić ruch dwukierunkowy na ulicy Świętojańskiej. Wówczas ZDMiKP zaznaczał, że takie rozwiązanie „spowoduje brak alternatywnego ciągu komunikacyjnego dla prowadzenia ruchu od ul. Mickiewicza w kierunku dworca kolejowego (mała wewnętrzna obwodnica miasta)” i nie zapewni odpowiedniej przepustowości skrzyżowania Gdańska-Mickiewicza-Świętojańska. Podnoszone od lat argumenty przeciwko realizacji inwestycji zebrała organizacja Społeczny Rzecznik Pieszych, która wystosowała apel do radnych o usunięcie zapisów dotyczących Nowomazowieckiej z ostatecznego kształtu przyszłorocznej uchwały budżetowej.

Zobacz również:

Społeczny Rzecznik Pieszych apeluje do radnych o powstrzymanie budowy Nowomazowieckiej

W poniedziałek, 21 grudnia głos w dyskusji na temat Nowomazowieckiej zabrała dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska. W nagraniu umieszczonym na YouTube prezentuje ona stanowisko MPU dotyczące inwestycji. Jak podkreśla Rembowicz-Dziekciowska w obowiązującym jeszcze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta z 2009 roku zapisano, że przedłużenie Nowomazowieckiej powinno łączyć się z ulicą Świętojańską tuż obok jej skrzyżowania z ulicą Gdańską. – Taki przebieg Nowomazowieckiej wiązałby się z koniecznością likwidacji cennej zabudowy, położonej u zbiegu Gdańskiej i Świętojańskiej, ostatnio wyremontowanej. Jego usunięcie budziło również mój sprzeciw – tłumaczy dyrektor MPU. I dodaje, że popiera ideę odejścia od takiego trasowania przedłużenia Mazowieckiej. W zamian proponuje zaprojektowanie ulicy prostopadle do Gdańskiej.

Jak wyjaśnia Rembowicz-Dziekciowska, MPU rekomenduje nie rezygnowanie z budowy Nowomazowieckiej, ponieważ Śródmieście potrzebuje scalania. – Brak kontynuacji ulic powoduje, że Śródmieście źle funkcjonuje. Rejony ulic Bocianowo czy Kwiatowej wydają się dziś być odległym rejonem, nie są połączone z główną ulicą Śródmieścia, czyli Gdańską – uzasadnia dyrektor MPU. Na prezentacji wskazuje ona możliwe połączenia rejonu Pomorskiej z Gdańską, dodając, że nie muszą być to połączenia dla samochodów. Część z propozycji nie może być jednak dziś zrealizowana z uwagi na skalę zabudowy centrum Bydgoszczy. – W niektórych miejscach jest taka możliwość i nie chcemy z niej rezygnować – dodaje Rembowicz.

Dalej szefowa miejskich urbanistów podkreśla, że tezy przedstawione przez Społecznego Rzecznika Pieszych dotyczące wyburzania kwartałów zabudowy, prowadzenia arterii przez centrum oraz ryzyka powstania ślepych ścian są mitami. – Największą kolizją trasy ewentualnego przebiegu Nowomazowieckiej jest sala koncertowa szkoły muzycznej. Dyslokacja szkoły oraz zapewnienie uczniom właściwych warunków jest rzeczą priorytetową. Jeżeli kiedykolwiek ulica Mazowiecka będzie budowana, ten problem musi zostać rozwiązany – tłumaczy. Rembowicz-Dziekciowska dodaje, że połowa przebiegu Nowomazowieckiej znajduje się na gruntach gminnych – przejęcia wymagają działki znajdujące się bliżej ulicy Gdańskiej (w tym ta, na której znajduje się szkoła muzyczna).

–  Porównując szerokość tej działki z szerokością ulic Cieszkowskiego i Świętojańskiej widzimy, że są one porównywalne – opisuje Rembowicz-Dziekciowska. Jak podaje dyrektor miejskiej pracowni, szerokość Cieszkowskiego w liniach rozgraniczających wynosi 12,9 metra, Świętojańskiej od 11,8 do 14,8 metra, a działka pod Nowomazowiecką – od 14,2 do 14,7 metrów. – Charakter Nowomazowieckiej ma być czymś pośrednim pomiędzy ulicą Świętojańską a Cieszkowskiego – dodaje. Według projektu przygotowanego na zlecenie ZDMiKP droga ma być jednojezdniowa.

W prezentacji Rembowicz-Dziekciowska odniosła się też do rozpowszechniania informacji, że budowa ulicy Nowomazowieckiej wiąże się z wyburzeniami cennych kamienic w okolicy Gdańskiej 73 i 75 oraz Pomorskiej 66. Według dyrektor MPU, likwidacja zabudowy od strony Pomorskiej ma objąć wyłącznie pawilon i zrujnowany dom, znajdujący się naprzeciwko wylotu Mazowieckiej. – Inwestycja nie ma na celu wyburzenia kamienicy przy Pomorskiej 66 – podkreśla Rembowicz-Dziekciowska. Ewentualna budowa Nowomazowieckiej ma wiązać się także z wyburzeniem piętrowej kamienicy Gdańska 75. – Trudno też mówić o tym, że powstaną „ślepe ściany”, ponieważ one już istnieją – mówi dyrektor MPU.

Rembowicz-Dziekciowska podkreśla, że wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ulicy Świętojańskiej (proponowane zamiast budowy Nowomazowieckiej) nie jest dobrym pomysłem. – Tu również mieszkają ludzie. Świętojańska powinna pozostać ulicą jednokierunkową i być bardziej przyjazną, jednopasmową drogą z miejscami do parkowania. Powinny znaleźć się tu też miejsca na zieleń, ale to zależy od tego, co znajduje się pod ulicą – uzasadnia. Dyrektor MPU dodaje także, że budowa Nowomazowieckiej pozwoliłaby na wytrasowanie nowego ciepłociągu, który ułatwiłby podłączenie do miejskiej sieci śródmiejskich kamienic, co wiązałoby się z poprawą jakości powietrza w centrum Bydgoszczy. Z pełną treścią prezentacji Anny Rembowicz-Dziekciowskiej można zapoznać się poniżej.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści