Mniej samochodów w Śródmieściu dzięki systemowi park&ride? Nowe parkingi nie tylko na obrzeżach miasta [WIZUALIZACJE]
Dodano: 05.04.2018 | 10:16Na zdjęciu: Największy z projektowanych parkingów ma powstać przy budynkach urzędu miasta przy ulicy Grudziądzkiej.
Fot. materiały UM Bydgoszczy
35 milionów złotych ma pochłonąć w nadchodzących latach budowa systemu parkingów typu park&ride („zaparkuj i jedź”) na terenie Bydgoszczy. Drogowcy wybrali już ponad dziesięć lokalizacji, ale to nie znaczy, że we wszystkich parkingi faktycznie powstaną.
– Wszystko uzależnione jest od opracowań, które wskażą nam miejsca, gdzie korzyści z placów postojowych zintegrowanych z komunikacją publiczną będą największe – przekonuje Maciej Gust, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej odpowiedzialny za inwestycje. Bo choć generalna idea park&ride polega na budowie parkingów na obrzeżach miast, to już wiadomo, że w warunkach bydgoskich będzie ona – przynajmniej w pewnym stopniu – jej wariacją. Wśród proponowanych lokalizacji jest bowiem między innymi teren w rejonie pętli Przylesie (stosowny zapis pojawił się w planie zagospodarowania przestrzennego) czy przestrzeń na pasie oddzielającym jezdnie ulicy Kujawskiej (po południowej stronie ronda Kujawskiego, na wysokości ulicy Lwowskiej). – Na etapie opracowywania koncepcji zasadność realizacji inwestycji dla każdej lokalizacji chcemy potwierdzić wyliczeniami przygotowanymi przez ekspertów – dodaje Gust.
Do 12 kwietnia ZDMiKP czeka na oferty firm zainteresowanych przygotowaniem wspomnianej koncepcji. Zakłada ona jednak nie tylko oszacowanie liczby samochodów, które mogą skorzystać z park&ride, ale również – a może przede wszystkim – stworzenie zintegrowanego systemu informatycznego, który będzie powiązany z taryfami komunikacji miejskiej, w tym Bydgoskim Rowerem Aglomeracyjnym (całym systemem ma docelowo zarządzać zarząd dróg). Parkingi zlokalizowane przy węzłach transportowych nie będą bowiem darmowe. – Nie chcemy, aby służyły one osobom, które mieszkają w pobliżu – zaznacza Gust. A zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz dodaje: Opłata za postój będzie jednak powiązana z opłatą za przejazd komunikacją publiczną. Ma zachęcić do skorzystania z autobusu czy roweru. Każdy samochód, którego w ten sposób nie zobaczymy w Śródmieściu, to wartość dodana.
Drogowcy chcą, aby na większości parkingów liczba miejsc postojowych wahała się w granicach 200-250. Choć i od tej reguły będą wyjątki, i to w obu kierunkach. Z jednej strony bowiem planowany jest wielopoziomowy parking przy budynkach urzędu miasta przy ulicy Grudziądzkiej, który ma pomieścić ponad pół tysiąca pojazdów, z drugiej – kameralny parking na nieco ponad dwadzieścia miejsc w rejonie pętli Stomil.
Właśnie parking przy Grudziądzkiej jest języczkiem u wagi ze względu planowany rozmiar. Dedykowany ma być częściowo interesantom urzędu, ale także osobom, które – przynajmniej w teorii – zostawią na nim swoje auto i chociażby w rejon ronda Jagiellonów, Jagiellońskiej czy nawet Fordońskiej udadzą się już komunikacją miejską. Dlatego też w tym miejscu ma zostać zlokalizowany nowy przystanek autobusowy. – Podróżowanie komunikacją będzie wygodniejsze także dzięki buspasowi, który powstanie na Wałach Jagiellońskich. Obecnie czekamy na decyzję wojewody w sprawie pozwolenia na budowę. Wszystko wskazuje na to, że realizację tej inwestycji rozpoczniemy na przełomie lipca i sierpnia – wylicza Maciej Gust.
Kiedy ma rozpocząć się natomiast budowa systemu park&ride? Koncepcja i powiązane z nią dokumenty mają pozwolić na ogłoszenie w czwartym kwartale bieżącego roku przetargu na wykonanie parkingów w systemie „Zaprojektuj i buduj”. W tym samym czasie złożona zostanie do urzędu marszałkowskiego aplikacja o środki z funduszy unijnych – konkretnie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które są elementem Regionalnego Programu Operacyjnego. 31 mln zł dofinansowania jest zagwarantowane, gdyż pieniądze te znajdują się w puli pozakonkursowej. Prace budowlane mają zostać zainaugurowane w przyszłym roku.
Kwota 35 milionów złotych, biorąc pod uwagę wdrożenie systemu informatycznego i liczbę lokalizacji, nie rzuca na kolana. Przedstawiciele ZDMiKP zapewniają jednak, że sam proces powstawania parkingów do nadzwyczaj drogich nie będzie należał. – Głównie dlatego, że skupiamy się na inwestycjach powierzchniowych, a nie kubaturowych. Rozbudowa systemu będzie zawsze możliwa – zapewnia wicedyrektor Gust. I dodaje, że niewykluczone jest wykorzystanie do budowy parkingów płyt ażurowych, podobnie jak w przypadku pilotażowego programu utwardzania dróg gruntowych.
Kto będzie korzystał ze wspomnianych parkingów? W założeniach drogowców – w dużej mierze mieszkańcy sąsiednich gmin, których miasto chce zachęcać do pozostawienia samochodów na obrzeżach centrum i przesiadki do autobusów czy tramwajów. Ale i tutaj na horyzoncie widać wyjątki. – Zakładamy, że parking na Przylesiu będzie służył też mieszkańcom Fordonu, którzy podróż do centrum będą kontynuowali już dzięki komunikacji miejskiej – mówi Gust. – W tym zakresie na pewno będziemy prowadzili badania ankietowe.
Czy Bydgoszcz będzie korzystała z doświadczeń innych miast? Jeżeli tak, to – jak wskazuje Mirosław Kozłowicz – głównie europejskich (gdzie występują także dodatkowe obostrzenia np. opłata za wjazd do centrum). W polskich warunkach park&ride jest nadal modelem raczkującym i nierzadko – o niewykorzystanym potencjale. – Chcemy uniknąć chociażby złych doświadczeń z Krakowa z lat dziewięćdziesiątych, gdzie parkingi były zlokalizowane zbyt blisko siebie i pozostawały puste – dodaje Maciej Gust. – Usunięcie choćby jednego procenta pojazdów z centrum miasta już będzie pozytywem.
GDZIE MOGĄ POWSTAĆ PARKINGI PARK&RIDE W BYDGOSZCZY?
- Węzeł Zachodni – w rejonie kościoła i stacji paliw niedaleko ronda Maczka
- pętla Tatrzańskie – tereny u zbiegu ulic Pelplińskiej i Wyzwolenia
- pętla Niepodległości – tereny u zbiegu ulic Andersa i Piłsudskiego
- pętla Przylesie – w rejonie skrzyżowania ulic Akademickiej oraz Korfantego
- pętla Las Gdański – w rejonie skrzyżowania ulic Gdańskiej oraz Rekreacyjnej
- Grunwaldzka – na wysokości skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej i ul. Przejście
- rondo Kujawskie – parking po południowej stronie, na pasie dzielącym jezdnie ul. Kujawskiej
- Dworzec Wschód (tereny PKP) – parking w ramach rozbudowy trasy W-Z
- Dworzec Główny – parking w rejonie pętli tramwajowo-autobusowej Rycerska
- stadion Zawiszy – istniejący parking przy stadionie przy ul. Gdańskiej
- Wilczak / Miedzyń – tereny w sąsiedztwie pętli tramwajowej Wilczak (po drugiej stronie wiaduktu kolejowego)
- pętla Stomil – teren w rejonie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Spadzistej
- Grudziądzka – wielopoziomowy parking przy budynkach Urzędu Miasta Bydgoszczy
- Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze – istniejący parking na terenie centrum
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022