Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W 2030 roku most Pomorski będzie inny. Znamy założenia inwestycji

Dodano: 14.07.2024 | 18:29

Na zdjęciu: Czas obecnego mostu Fordońskiego dobiega końca.

Fot. Mariusz Guć/Wikimedia Commons

Za kilka lat pożegnamy stary, ponad półwieczny most Pomorski. Czy zastąpi go jedna czy nawet trzy przeprawy i jak będą wyglądały przyległe ronda – tego dowiemy się z koncepcji inwestycji. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na jej przygotowanie. Przedstawił w nim szeroki zakres oczekiwań, które pozwalają już teraz wyobrazić sobie nowy wygląd mostu i jego okolic w 2030 roku.

Oddany do użytku w 1970 roku (a przebudowany w latach 2004-2005) most Pomorski jest uszkodzony. Jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Wysłużona przeprawa, która do czasu otwarcia S5 przyjmowała na siebie tranzytowy ruch towarowy, wymaga przebudowy.

Po 20 latach od ostatniego remontu, ZDMiKP ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji projektowej realizacji nowej przeprawy. Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw – autorzy koncepcji mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma mostami oraz trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje będą jednoprzęsłowe, ale dłuższe niż obecna – drogowcy zakładają likwidację tunelu prowadzącego z alei Wyszyńskiego na parking Leroy Merlin (po przebudowie dojazd do marketu on przebiegać pod mostem). Warto zauważyć, że koncepcja ma zawierać wizję przebudowy torowiska tramwajowego wzdłuż Toruńskiej od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej.

Przebudowa mostu Pomorskiego oznacza modernizację ronda Fordońskiego i Toruńskiego. Poznaj szczegóły

Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. – Projektant do tych założeń zaprojektuje przebudowę ronda Fordońskiego i Toruńskiego w taki sposób, aby połączyć istniejący prawy buspas na al. Wyszyńskiego przed rondem Fordońskim z przystankiem autobusowym na wylocie Jana Pawła II za rondem Toruńskim (kierunek południe) i buspas na Jana Pawła II z przystankiem autobusowym na wylocie Wyszyńskiego za rondem Fordońskim (kierunek północ) – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia. Samo torowisko ma służyć również jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy dla wszystkich użytkowników w przypadku wypadków czy awarii.

Koncepcja obejmie też przebudowę ronda Fordońskiego i Toruńskiego. Na tym pierwszym wykonawca ma zaprojektować wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego – pomiędzy jezdniami arterii powstanie bowiem linia tramwajowa na Bielawy. – Zadaniem projektanta jest analiza możliwości i zasadności wprowadzenia dodatkowych torów tramwajowych dla relacji skrętnych – tak aby poprawić funkcjonowanie transportu szynowego wraz z relacjami umożliwiającymi prowadzenie linii wzdłuż al. Wyszyńskiego w kierunku Chodkiewicza. Na wszystkich wylotach projektant musi zaprojektować przystanki autobusowe, przy czym przystanki na bus-pasach powinny być projektowane bez zatok autobusowych – zaznacza zarząd dróg.

Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi obok parku Centralnego oraz z torowiskiem w pasie Toruńskiej wraz z projektem przecięcia jezdni północnej tej ulicy i dowiązaniem do istniejącego torowiska na wysokości hali Immobile Łuczniczka. Nawiasem mówiąc – przy opieszałości miasta w kontekście przywrócenia ruchu pojazdów szynowych przy niedoszłym apartamentowcu Nordic Astrum może szybciej udałoby się wybudować obejście newralgicznego odcinka torowiska również przez Toruńską. Podobnie jak przy rondzie Fordońskim, projektanci mają również przeanalizować dobudowę torów skrętnych. – Jako wyjściową formę skrzyżowania powinno się zaprojektować analogiczne rozwiązanie jak na rondzie Fordońskim – tj. wielopasowe rondo turbinowe – zakłada ZDMiKP.

Na moście i wzdłuż ulic ma powstać nowa infrastruktura pieszo-rowerowa: od ronda Toruńskiego do Fordońskiego po obu stronach należy zaprojektować dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości min. 2,5 i chodniki o szerokości min. 2,0 m wraz z normatywnym rozdzieleniem i odpowiednimi balustradami. Z przeprawy nad Brdę po obu stronach rzeki przejdziemy schodami; rowerzyści mają za to dotrzeć na położone po północnej stronie bulwary po wygodnych dojazdach.

Zaproponowana koncepcja zostanie poddana pod konsultacje społeczne. Zamówienie obejmuje też – w ramach prawa opcji – sporządzenie projektu budowy nowej przeprawy i modernizacji układu drogowego wokół niej. Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy (po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzje środowiskową); gdy ZDMiKP skorzysta z opcji, projektanci będą musieli stworzyć dokumentacją budowlaną wraz z decyzją ZRID w 9 miesięcy od uruchomienia dodatkowej części zamówienia. Wliczając czas na wyłonienie wykonawcy, przebudowa mostu Pomorskiego zacznie się za mniej więcej trzy lata – a to optymistyczne założenie. Ma ona potrwać trzy lata.

Oferty na wykonanie koncepcji przebudowy przeprawy nad Brdą mamy poznać w sierpniu. Najważniejszym elementem wyboru najkorzystniejszej propozycji będzie cena.