Bydgoszcz
2C
Słonecznie
93% wilgotność
Wiatr: 1km/h NW
H 4 • L 0
9C
Sr
3C
Czw
3C
Pt
2C
Sob
2C
Nd
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeCzy rondo Fordońskie czeka rewolucja? Znamy szczegóły projektu nowych tras tramwajowych w Bydgoszczy
rondo Fordońskie Bydgoszcz
26.01.2021 | 13:30

Czy rondo Fordońskie czeka rewolucja? Znamy szczegóły projektu nowych tras tramwajowych w Bydgoszczy

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: W przypadku budowy trasy tramwajowej na ulicy Wyszyńskiego planowana jest przebudowa ronda Fordońskiego. Ma ono stać się rondem turbinowym.

Fot. Stanisław Gazda / archiwum

Budowa nowej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ulicy Wyszyńskiego ma być powiązana z przebudową ronda Fordońskiego na rondo turbinowe – wynika z aktualnych planów miasta. W lutym przeprowadzone zostaną konsultacje dotyczące rozbudowy torowisk zakładającej również dwie inne inwestycje – tramwaj na Szwederowo oraz połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą przy ulicy Rycerskiej.

Trzy nowe trasy tramwajowe na terenie Bydgoszczy mają nie tylko zagęścić ich sieć, ale również stanowić alternatywę dla istniejących obecnie połączeń. W mieście nadal bowiem znajduje się kilka miejsc, gdzie awaria lub wypadek z udziałem tramwaju potrafi sparaliżować ruch na wiele minut, a nawet godzin. Najbardziej dobitnym przykładem jest rondo Jagiellonów, potencjalnym czułym punktem na mapie jest pod tym względem także węzeł Garbary. Do niedawna tożsamym przypadkiem dla górnego tarasu była ulica Perłowa, dla której od kilku tygodni istnieje alternatywa w postaci trasy na ulicy Kujawskiej.

Idąc tym tropem od ponad dwóch lat trwają prace koncepcyjne nad połączeniem ronda Fordońskiego z pętlą tramwajową na Bielawach (wzdłuż wspomnianej ul. Wyszyńskiego), budową trasy biegnącej przez ulicę Solskiego i Piękną, a dalej – Szubińską i Kruszwicą aż do ronda Grunwaldzkiego oraz spięciem ulicy Gdańskiej z pętlą na Rycerskiej. Przygotowywana obecnie dokumentacja ma umożliwić ubieganie się o finansowanie inwestycji z funduszy zewnętrznych (np. unijnych).

Kolejnym, nadchodzącym etapem prac mają być konsultacje społeczne, które rozpoczną się w nadchodzący poniedziałek, 1 lutego i potrwają cały miesiąc. Ich główna część ma odbywać się online – właśnie od 1 lutego pod adresem bydgoszcz.pl/tramwaje dostępna będzie specjalna karta konsultacyjna. Istnieje również możliwość dostarczenia swoich uwag na adres Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz). Na 16 lutego (początek o 17:00) zaplanowano – również online – spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami. Będzie ono transmitowane na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku.

Zakres planowanych inwestycji sprawia, że należy spodziewać się dużej liczby uwag i propozycji. Jak wynika z udostępnionej przez ratusz dokumentacji budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Wyszyńskiego będzie oznaczała gruntowną modernizację ronda Fordońskiego. Ma ono stać się rondem turbinowym, wskutek czego ma poprawić się bezpieczeństwo na tym newralgicznym skrzyżowaniu. Warto dodać, że wskutek otwarcia północno-zachodniej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S5 przez Bydgoszcz nie będzie przebiegała już droga krajowa nr 5, a ruch tranzytowy ma ulec zmniejszeniu. Budowa linii na ul. Wyszyńskiego wymusi również zmiany między innymi przebudowę ulicy Chodkiewicza, której wyjazd w kierunku Wyszyńskiego ma zostać zaślepiony. Pętla Bielawy ma zostać przebudowana tak, aby umożliwiać ruch w obu kierunkach (zarówno od strony ronda Fordońskiego, jak i w jego kierunku).

Tramwaj na Szwederowo to z kolei dwuetapowa koncepcja budowy nowego torowiska na górnym tarasie. W tym celu powstał już tor odstawczy na modernizowanym obecnie rondzie Kujawskim. Pierwszy etap rozbudowy sieci w kierunku ulicy Solskiego zakłada doprowadzenie torów do nowej pętli planowanej przy skrzyżowaniu ul. Solskiego z Bielicką (w jej północno-zachodnim narożniku). Następnie tory mają być wydłużone do ulicy Pięknej (oznacza to konieczność zamknięcia lub ograniczenia części skrzyżowań – między innymi z ul. Leszczyńskiego), a dalej – Szubińskiej, Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. Na skrzyżowaniu ul. Pięknej z Szubińską ma powstać kolejny tor odstawczy, który pozwoli w przyszłości rozwijać sieć tramwajową w stronę Błonia.

Trzeci element projektowanych zmian to połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą na Rycerskiej i alternatywny dojazd do dworca głównego. W tym wypadku brane pod uwagę są dwa warianty: poprowadzenie trasy wzdłuż ulicy Artyleryjskiej (po śladzie przeznaczonej do likwidacji bocznicy kolejowej) lub budowa torowiska na ulicy Chocimskiej (od skrzyżowania Gdańska / Chodkiewicza) i dalej przez osiedle Bocianowo nową ulicą o roboczej nazwie Nowoświecka.

Nowością przy projektowaniu tras w Bydgoszczy ma być wprowadzenie zielonych torowisk. W ten sposób miałaby funkcjonować linia wzdłuż ul. Wyszyńskiego oraz fragment trasy przez Szwederowo na ulicach: Szubińskiej oraz Kruszwickiej. To – jak przyznają władze miasta – rozwiązanie ekologiczne, ale również wymagające analizy kosztów. – Zleciliśmy projektantowi zaprojektowanie takich torowisk, ale również ocenę kosztów ich utrzymania – mówi wiceprezydent Mirosław Kozłowicz odpowiedzialny za tramwajowe inwestycje.

W ramach przygotowywanych inwestycji planowana jest również rozbudowa pętli Las Gdański. Modernizacja zakłada powstanie nowych peronów zarówno dla osób wsiadających, jak i wysiadających.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
1 miesiąc temu

Dla czego nie skrzyżowanie dwupoziomowe ? Rondo Kujawskie też takie powinno być. Światła korki i wypadki przed w trakcie i po przebudowie.

Tom
Tom
1 miesiąc temu

Oddajcie 61 na Kapuściska.
Opinie mieszkańców macie w nosie.

Marek
Marek
1 miesiąc temu

Normalnie Wioska z tramwajami brawo panie Bruski

Nela
Nela
1 miesiąc temu

1.Mnie by urządzał tramwaj z Blonia na Kapy…
2. Bardzo proszę o przywrócenie 56 na trasę do Parku przemysłowego. Obecne nowe linie na park , pasują jak kij w oko.
3. Bardzo proszę o przywrócenie 61 na trasę na Kapy.

TET
TET
1 miesiąc temu

Tak się cały czas zastanawiam co tak naprawdę ma nam dać budowa linii tramwajowej na Wyszyńskiego? Tylko nie powtarzajcie znowu, że to w razie awarii, że to alternatywa dla Gdańskiej, bo to śmieszne. Serio mamy tworzyć kolejną linię tramwajową (po trasie na K. Wielkiego) głównie jako alternatywę w razie awarii gdzieś tam (no i dlatego, że akurat tu jest miejsce)? I co nam to da, że tramwaj np. z Fordonu ominie CAŁE centrum miasta i z ronda Fordońskiego pojedzie Wyszyńskiego, Chodkiewicza i skręci w prawo do Lasu Gdańskiego? Serio alternatywą ma być trasa oddalona o ponad 2 km od ścisłego… Czytaj więcej »

Adi
Adi
1 miesiąc temu

Zajmijcie się wiaduktem Warszawskim!

Powiązane treści