Kolejne prace na Armii Krajowej. Niebawem wystartuje remont zachodniego wiaduktu
Dodano: 08.07.2022 | 10:51Na zdjęciu: Niespełna 40-letnie wiadukty w ciągu alei Armii Krajowej wymagały przebudowy. W 2020 roku zakończono modernizację wschodniej przeprawy - teraz przyszedł czas na zachodnią.
Fot. ZDMiKP
Po przebudowie wschodniej przeprawy, czas na remont zachodniego wiaduktu w ciągu alei Armii Krajowej. Prace budowalne wykona Mostostal Kielce – kontrakt jest wart 30 milionów złotych.
Przetarg na wykonanie prac projektowych i budowlanych dotyczących zachodniego wiaduktu w ciągu alei Armii Krajowej został ogłoszony w marcu. Postępowanie obejmuje optymalizację dokumentacji, rozbiórkę istniejącego obiektu, budowę nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe. W maju ZDMiKP otworzył koperty w przetargu: wszystkie ze złożonych ofert przekraczały zakładany przez drogowców budżet, wynoszący 25 milionów złotych.
Spośród pięciu chętnych, najmniej zaoferował Mostostal Kielce – niespełna 29 milionów złotych. Pozostałe oferty jeszcze bardziej przekraczały zakładaną kwotę. Spółka Want Sp. z o.o zaproponowała 30,8 mln zł, Kormost S.A. – 31,5 mln zl, Primost Południe – 35,7 mln zł, a Most Sp. z o.o. – 38,8 mln zł.
Pomimo wysokich cen, drogowcy zdecydowali się rozstrzygnąć postępowanie. W budżecie miasta znalazły się dodatkowe środki, które pozwoliły na wybranie oferty Mostostalu Kielce. Ta spółka jest odpowiedzialna za dobiegającą końca przebudowę wiaduktu północnego w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
SPRAWDŹ TAKŻE: Piotr Gliński z wizytą w Bydgoszczy. Był na budowie Archiwum Państwowego i kampusu Akademii Muzycznej
Jak przekazuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP, 7 lipca została podpisana umowa z wykonawcą, który przebuduje zachodni wiadukt. – Obiekt nadal będzie posiadał dwa pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów. Zlikwidowany zostanie bowiem nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego” układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim. Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego – przyznaje rzecznik.
Prace budowlane na Armii Krajowej powinny rozpocząć się w najbliższych tygodniach. – W pierwszej kolejności wykonana zostanie optymalizacja dokumentacji, co pozwoli przystąpić do robót budowlanych. W zakres zadania wchodzi rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe – dodaje rzecznik prasowy zarządu dróg. Wykonawca zaoferował wykonanie podpór wiaduktu oraz wytworzenie całej zasadniczej konstrukcji do 10 grudnia 2022 roku. – Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku – podkreśla Okoński.
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni, przebudowany ponad rok temu wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Wiadukty w ciągu alei Armii Krajowej – historia
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej (po otwarciu nosiła ona nazwę 40-lecia Polski Ludowej) zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Inwestycje oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu. Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
PRZECZYTAJ TAKŻE: W sobotę i niedzielę zmiany w komunikacji. Powodem – Enea Bydgoszcz Triathlon