Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Mostowa bez parkowania? Jarmark pokazuje, że to możliwe – co na to ratusz?

Dodano: 22.12.2022 | 08:12

Na zdjęciu: Okres funkcjonowania jarmarku na Mostowej powinien być czasem refleksji nad parkowaniem przy Mostowej.

Fot. Sebastian Torzewski/archiwum

Bydgoski Jarmark Świąteczny stał się bydgoską grudniową tradycją. Podobną tradycją stało się zamknięcie – na czas przedświątecznej imprezy – ulicy Mostowej łącznie z parkingiem między mostem Staromiejskim a ulicą Focha. To dobry pretekst do dyskusji na temat parkowania w tym miejscu, jak i w obrębie całego Starego Miasta.

Postulaty ograniczenia ruchu samochodowego w sercu Bydgoszczy padają już od kilkunastu lat. Zwolennicy zmian przedstawiają szereg argumentów – od poprawy estetyki przestrzeni publicznych po ograniczenie hałasu, smogu i komfortu dla pieszych. Mają też za sobą przykłady z zagranicy, Polski, a nawet… samej Bydgoszczy. W ostatnich latach z ruchu wyłączono bowiem Stary Rynek. Nie zaparkujemy już także pod Młynami Rothera. Przeciwnicy twierdzą, że eliminacja miejsc postojowych wpływa na kondycję lokalnego biznesu: optujący za ograniczeniami mają na ten temat zupełnie odmienny pogląd.

Przedświąteczne dni to dobry czas na rozwinięcie dyskusji o tym, czy ratusz powinien podjąć kolejne kroki za redukcją miejsc do parkowania w ścisłym centrum; także celem kierowania zmotoryzowanych w inne miejsca. Grudzień to czas Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego, kiedy całkowicie wyłączona z ruchu jest ulica Mostowa wraz z parkingiem, znajdującym się przy skrzyżowaniu z Focha. Jarmarkowe stragany zajmują miejsca zajmowane dotąd przez auta: w tym roku już od połowy listopada. Przez ten czas nie ma głosów, że kierowcom brakuje kilkunastu miejsc w samym centrum.

Należy jednak zaznaczyć, że parking przy Mostowej jest czasowo zamykany także przy okazji innych wydarzeń w centrum, np. podczas dnia bez samochodu. – To jest taki test, pilotaż. Ulica na całej swojej szerokości będzie przeznaczona dla mieszkańców – mówił rok temu wiceprezydent Michał Sztybel.

Bydgoscy radni także sygnalizują potrzebę pójścia za europejskimi trendami. Podczas ostatniej sesji rady miasta, przy okazji debaty o nowym studium zagospodarowania, Paweł Bokiej podkreślił, że jarmark to najlepszy dowód na słuszność postulatów o ograniczeniu ruchu aut. – Przez miesiąc Mostowa jest wyłączona z ruchu i nikomu nie wadzi. Wręcz przeciwnie – przyciąga tłumy mieszkańców. Nawet weekendowe zagospodarowanie tej ulicy na coś w rodzaju Frymarku byłoby fajną sprawą – przekonywał radny PiS.

Bydgoscy urzędnicy powinni dążyć do ograniczenia parkowania na Mostowej (i nie tylko) także po to, by ratować sytuację parkingów P&R – zwłaszcza wielopoziomowego kolosa przy Grudziądzkiej, który jak dotąd nie zaskarbił sobie serc bydgoskich kierowców. Wielomilionowa inwestycja przy urzędzie miasta jest dla społeczników argumentem za likwidacją parkingów na Starym Mieście: do dyspozycji jest bowiem aż 570 miejsc, choć obecnie tylko połowa z nich (włączona do strefy płatnego parkowania) jest dostępna dla użytkowników – pozostałe służą bowiem za uzasadnienie dotacji z UE i mają służyć systemowi “parkuj i jedź”.

Zmiany pozostaną w sferze deklaracji?

Na razie jednak – mimo zapowiedzi i przytaczanych wyżej argumentów – ograniczenie parkowania na Starym Mieście pozostaje w sferze deklaracji. – W ramach zmian w obrębie strefy płatnego parkowania nie planujemy likwidować parkingu na ul. Mostowej – informuje nas Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Należy jednak zaznaczyć, że zmiany na Mostowej powinny być częścią szerszego planu na zmiany w obrębie placu Teatralnego. Sama likwidacja miejsc bez zagospodarowania połaci asfaltu będzie miała charakter symboliczny, a nie estetyczny. Społeczna rada ds. estetyki miasta podkreślała, że plac powinien być przedmiotem konkursu architektonicznego – o jego organizacji wciąż nic nie słychać.

Latem 2021 roku prezydent Rafał Bruski obiecał, że wraz z rewitalizacją Rybiego Rynku nastąpi pożegnanie z parkującymi przy samej Brdzie autami. Oczekiwany od wielu lat odnowa placu przy spichrzach nie nastąpiła – mimo obietnic prezydenta – w mijającym roku. Zadanie wpisano do budżetu Bydgoszczy na najbliższe 12 miesięcy – trudno jednak oczekiwać, że umieszczona w dokumencie kwota 3,3 miliona wystarczy na rewitalizację miejsca, służącego niegdyś do nadrzecznego handlu.


PRZECZYTAJ TEKST Z CZERWCA 2021 ROKU: Koniec parkowania na Rybim Rynku oraz na Starym Porcie. Rada ds. estetyki wznawia działalność


Parkowanie częściowo udało się usunąć po drugiej stronie Brdy – na Starym Porcie, tuż obok mostu. Auta zniknęły jednak z fragmentu nadbrzeżnej ulicy, która od dawna jest wymieniana jako kandydatka do przekształcenia – chociażby na odcinku od Mostowej do Pocztowej – w deptak. Od wielu lat postuluje o to Bydgoski Ruch Miejski, a także rada ds. estetyki. Kilkanaście miesięcy temu złożyła ona wniosek do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej o wyeliminowanie parkowania z tej części Starego Miasta. Starania zostały częściowo zrealizowane, ale przy “Trzech Gracjach” sytuacja nie uległa zmianie.

Na Starym Porcie zlikwidowaliśmy część miejsc i na razie kolejnych likwidować nie planujemy. Robimy to wtedy gdy uda nam się stworzyć nowe miejsca parkingowe w okolicy miejsc likwidowanych – tłumaczy Okoński. Czy utworzenie miejsc na parkingu przy Grudziądzkiej nie jest wystarczającym argumentem dla zmian, postulowanych przez radę estetyki?

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
ada
ada
1 rok temu

Oczywiście, likwidujcie parkingi , ograniczajcie kursy autobusów i tramwajów, niech ludzie siedzą w domach , no jak ktoś stary i niedołężny i nie będzie miał jak dostać się do lekarza to ulga dla ZUSu jak zejdzie z tego świata.

Piotr
Piotr
1 rok temu

Tak, zlikwidujce wszystkie parkingi, a później zastanawiajcie się dlaczego sklepy i lokale w centrum padają.

Ja?
Ja?
1 rok temu

Już Stary Rynek pokazał, że nawet nieciekawe miejsce przyciąga ludzi, jeśli tylko ograniczy się ruch samochodowy. Mamy aż nadmiar parkingów wielopoziomowych w promieniu kilkuset metrów od Starego Miasta, więc poza kilkoma miejscami dla osób niepełnosprawnych i ograniczonych czasowo na dostawy towaru, resztę należy zlikwidować.