[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Na Gdańskiej i Jagiellońskiej po wiedeńsku. Wystartował przetarg na budowę przystanków

Dodano: 19.08.2022 | 10:40

Na zdjęciu: Pierwsze przystanki wiedeńskie na Gdańskiej mają powstać przy ulicy Chodkiewicza.

Fot. Szymon Makowski

Po latach zapowiedzi wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach w rejonie ulicy Gdańskiej pojawią się pierwsze przystanki wiedeńskie. Rozwiązanie znane z ulicy Focha zostanie zastosowane w rejonie skrzyżowania z ulicą Chodkiewicza i na Jagiellońskiej, przy kościele Klarysek – ZDMiKP szuka wykonawcy prac. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostaną one wykonane w 2023 roku – wszystko zależy jednak od sytuacji na rynku budowlanym.

Realizacja przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej to kolejny etap starań społeczników o poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów komunikacji miejskiej. Po latach bojów o zastosowanie rozwiązania na placu Teatralnym (uwieńczonych jego realizacją w 2019 roku), przychodzi czas na przebudowę przystanków na ulicy Gdańskiej. Drogowcy przygotowują się do tej inwestycji od kilkunastu miesięcy: z ich ust padały obietnice, że rozwiązanie rodem z Austrii pojawi się na Gdańskiej już w 2021 roku.

 – Chcemy realizować je w trybie „zaprojektuj i buduj”. Myślę, że pierwsze z nich pojawią się w trzecim lub czwartym kwartale 2021 roku, a kolejne w 2022 roku obiecywał we wrześniu 2020 roku zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust. Dodał jednak, że ulica Gdańska – ze względu na natężenie ruchu – jest trudnym terenem inwestycyjnym.

Rok temu zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz poinformował, że ZDMiKP przygotowuje się do budowy trzech pierwszych przystanków wiedeńskich w rejonie Gdańskiej. Konkretnie – pary przystanków Gdańska/Chodkiewicza i zupełnie nowego przystanku przy Jagiellońskiej, obok kościoła Klarysek. Tam mają zatrzymywać się wyłącznie tramwaje jadące w kierunku węzła Garbary (czyli linie 3, 5, 8 i 9). Po 12 miesiącach pojawił się pierwszy konkret w sprawie oczekiwanej inwestycji – 16 sierpnia zarząd dróg ogłosił przetarg na budowę przystanków w trybie „projektuj i buduj”.

Tak jak zapowiadał Kozłowicz, zamówienie dotyczy realizacji trzech przystanków – nowego przy Klaryskach oraz dwóch w rejonie Chodkiewicza, które zostaną przeniesione w stosunku do obecnych lokalizacji: miejsce zatrzymywania się linii 4, 6 i 11 na Chodkiewicza przed ulicą Gdańską zostanie zlikwidowane, a zastąpi je nowy, wspólny dla wszystkich linii jadących Gdańską przystanek przeniesiony zza skrzyżowania z Chodkiewicza i Chocimską. Przystanek w stronę Lasu Gdańskiego ma zostać natomiast przesunięty bliżej ulicy Zamojskiego.

Zamówienie zawiera prawo opcji na realizację kolejnych dwóch przystanków wiedeńskich na Gdańskiej, a konkretnie inwestycji w obrębie obecnych przystanków Gdańska/Dworcowa. Przebudowane miejsca do obsługi pasażerów mają zostać przesunięte bliżej skrzyżowania z Focha i Jagiellońską: oba znajdą się na wysokości placu przed dawną Drukarnią. Warto przypomnieć, że koncepcja budowy przystanków wiedeńskich na Gdańskiej zakłada także ich realizację:

  • przy placu Wolności (przystanek w kierunku ronda Jagiellonów ma być ulokowany naprzeciwko placu, na wysokości kamienicy nr 27. Przystanek w kierunku Lasu Gdańskiego pozostałby w dotychczasowej lokalizacji,
  • pomiędzy Śniadeckich a Cieszkowskiego, tuż obok Rywala – byłyby to zupełnie nowe przystanki,
  • w rejonie skrzyżowania Gdańska/Cieszkowskiego; przystanek w kierunku Lasu Gdańskiego, obecnie umiejscowiony przy gmachu Radia PiK ma zostać przeniesiony przed skrzyżowanie z alejami Mickiewicza; w kierunku ronda Jagiellonów pozostanie w obecnej lokalizacji,
  • pomiędzy Chodkiewicza i Kamienną, na wysokości marketu Aldi i zapisanej w planie miejscowym nowej ulicy, prowadzącej od Gdańskiej do przyszłego kampusu Akademii Muzycznej. To druga nowa para przystanków.

Kolejne przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy mają być gotowe w przeciągu 10 miesięcy od podpisania umowy; jeśli ZDMiKP skorzysta z prawa opcji, dwa kolejne pojawią się także w 10 miesięcy od daty jej uruchomienia. Tradycyjnie kryteriami oceny ofert są cena (60% wagi) i długość gwarancji (40%). Planowy termin otwarcia propozycji cenowych ustalono na 31 sierpnia, lecz może on ulec przesunięciu.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Wielkie zmiany na Gdańskiej. Dlaczego mają na niej powstać nowe przystanki?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Raf
Raf
3 miesięcy temu

Ale my nie mamy tramwaju linii numer 11

Tomek
Tomek
3 miesięcy temu

Mamy linię 11 tylko w obecnej sytuacji przez remont Perłowej jest zawieszona.

sewieu
sewieu
3 miesięcy temu

a nie lepiej po prostu jak tranwaj sie zatrzymuje zrobic slupki ktore na czas tranwaju by wystawaly z ziemi i blokowaly mozliwosc wjechania auta w strefe wsiadania i wysiadania