Niebezpiecznie na wylocie Sierocej w Kujawską. Padła nawet propozycja zamknięcia
Dodano: 09.01.2024 | 09:38Na zdjęciu: Od stycznia do września minionego roku na skrzyżowaniu Sierocej z Kujawską doszło do trzech zdarzeń drogowych.
Fot. ST
Skrzyżowanie ulicy Kujawskiej i Sierocej stwarza problemy kierowcom oraz osobom poruszającym się na rowerach i hulajnogach. Temat poruszano podczas dwóch ostatnich spotkań zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Padła nawet propozycja, aby ograniczyć możliwość wyjazdu ze Szwederowa w stronę ronda Kujawskiego.
Zdaniem wielu bydgoszczan widoczność na skrzyżowaniu Kujawskiej z Sierocą nie jest najlepsza – zarówno dla kierowców jadących z ulicy Sierocej, którzy muszą uważać na nadjeżdżających rowerzystów i osoby na hulajnogach, jak i dla użytkowników tych jednośladów, którzy muszą sprawdzić, czy z Sierocej nie wyjeżdża samochód.
Podczas październikowego posiedzenia zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego policjanci przedstawili statystyki zdarzeń drogowych na opisywanym skrzyżowaniu. W 2019 roku doszło tam do trzech zdarzeń drogowych, w 2020 i 2021 – ani jednego (wówczas prowadzono remont na Kujawskiej), w 2022 – do czterech, a od 1 stycznia do 18 września 2023 roku – również do czterech.
W 2021 roku ulica Kujawska została otwarta po przebudowie, więc zdarzenia, które wystąpiły od tego momentu poddano szczegółowej analizie. Na osiem zdarzeń sześć razy doszło do nieustąpienia pierwszeństwa, raz do niedostosowania prędkości do warunków i raz do nieprawidłowego przejeżdżania przejazdu dla rowerzystów. Najczęściej dochodziło do zdarzeń z udziałem kierowców samochodów i rowerzystów, a raz w kolizji uczestniczyła osoba poruszająca się hulajnogą elektryczną. Siedem zdarzenie zakwalifikowano jako kolizję, a jedno jako wypadek.
CZYTAJ TAKŻE: ZDMIKP CHCE OGRANICZYĆ LICZBĘ POSTOJÓW TAXI. BĘDZIE WIĘCEJ MIEJSC PARKINGOWYCH?
Co ważne, w zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów i kierujących hulajnogami elektrycznymi zawsze brały udział jednoślady zjeżdżające drogą rowerową z ronda Kujawskiego w stronę ronda Bernardyńskiego oraz pojazdy wyjeżdżające z ulicy Sierocej.
W trakcie rozmów pojawiły się różne propozycje rozwiązania problemu – przycięcie zieleni, ustawienie znaków ostrzegawczych, montaż lustra, mikroprogi na drodze rowerowej, a nawet wyłączenie wyjazdu z ul. Sierocej w Kujawską. Podkreślmy, że w tym ostatnim wariancie nadal byłby możliwy skręt z Kujawskiej w Sierocą.
Po październikowym spotkaniu zespołu drogowcy zbadali symulację natężenia ruchu, gdyby rzeczywiście zamknięto przejazd z Sierocej w Kujawską. W takiej sytuacji z tej części Szwederowa można byłoby wyjechać w stronę ronda Kujawskiego poprzez ulicę Ugory, następnie zawracając na jej skrzyżowaniu z Solskiego. Jest tam sygnalizacja świetlna.
– Obecnie to skrzyżowanie funkcjonuje sprawnie, ale jak pokazuje model ruchu, dobowe natężenie ruchu na wlocie ul. Ugory wzrosłoby o ponad 1700 poj./dobę, a na jezdni północnej i południowej ul. Solskiego o ponad 2400 poj./dobę, co spowodowałoby niewydolność skrzyżowania i zmniejszenie przepustowości na analizowanym odcinku ulicy – czytamy w raporcie z ostatniego spotkania zespołu ds. bezpieczeństwa.
W związku z tym ZDMiKP nie zarekomendowało zamknięcia wlotu Sierocej w Kujawską. Aby jednak zmniejszyć opisywane zagrożenie, na skrzyżowaniu zostanie zamontowany znak A-24 ostrzegający o nadjeżdżających rowerzystach oraz zostanie wykonany piktogram na jezdni przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów. Możliwy jest także montaż lustra drogowego zlokalizowanego po lewej stronie wlotu ul. Sierocej. Wkrótce ZDMiKP ma przedstawić szczegółową koncepcję oznakowania.
- Stadion Polonii, komunikacja miejska i port w Emilianowie. PiS z poprawkami do budżetów - 11 grudnia 2024
- Maksymilian Pawełczak i Wiktor Przyjemski nagrodzeni na FIM Awards na Majorce - 10 grudnia 2024
- Aktywnie w Bydgoszczy. Jaka oferta zajęć sportowych dla seniorów? - 27 listopada 2024