Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowa Strefa Płatnego Parkowania w Bydgoszczy. To będzie rewolucja dla kierowców i rowerzystów

Dodano: 13.02.2023 | 12:56

Na zdjęciu: Nadchodzą zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.

Fot. Szymon Fiałkowski

Powiększone granice strefy, nowe ulice jednokierunkowe, kontraruchy i kontrapasy rowerowe, a także strefy ograniczonej prędkości – to główne zmiany zaplanowane w ramach aktualizacji Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy. Założenia koncepcji przedstawił właśnie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Zmiana granic strefy była zapowiadana już ponad rok temu, gdy wprowadzano podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej oraz biletów na parkowanie w strefie. Mijały jednak miesiące, a drogowcy nadal nie wprowadzali zmian. Aż do teraz. Co prawda na razie trwa przetarg, więc na rzeczywiste zmiany poczekamy jeszcze kilka miesięcy, ale znamy już szczegóły i przybliżony termin, gdy nowe zasady zaczną obowiązywać.

– Przeniesiemy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadzimy nowe ulice jednokierunkowe, a na wielu trasach ograniczymy prędkość do 30 km/h. Pojawią się też nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych. Zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach. Wszystkie zmiany planujemy wprowadzić jest jeszcze w tym roku – zapowiadają drogowcy.

Większa Strefa Płatnego Parkowania w Bydgoszczy

Przede wszystkim – strefa objęta płatnym parkowaniem będzie większa niż dotychczas. To wiadomo już od ponad roku. Kierowcy zapłacą teraz za postój także na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Z parkomatu trzeba będzie więc skorzystać na przykład na ul. Grunwaldzkiej czy Skłodowskiej – Curie.

Drogowcy ogłosili już przetarg na wdrożenie zaplanowanych zmian w terenie. Prace mają zająć ok. 4 miesięcy. Szczegółową mapkę prezentujemy poniżej

[ZOBACZ MAPĘ NOWEJ STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA W BYDGOSZCZY]

W kolejnym etapie ma zostać ogłoszony przetarg na zakup i wymianę parkometrów. Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż obecne – pozwolą na przykład na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu.

Dzięki temu będzie możliwe zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój. W pierwszej kolejności planowane jest ustawienie parkometrów w nowej strefie parkowania, a następnie wymiana urządzeń istniejących w centrum miasta.

Nowe ulice jednokierunkowe

Na mapie załączonej powyżej przedstawiono także nowe ulice jednokierunkowe. Drogowcy planują wprowadzić zmiany na aż siedemnastu ulicach – głównie na Śródmieściu, Bielawach i Bocianowie.

– Konsekwencją wprowadzenia ruchu jednokierunkowego będzie zmniejszenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniach, eliminacja zderzeń czołowych, eliminacja oślepiania kierowców przez pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku, stworzenie dodatkowych możliwości miejsc do parkowania oraz zwiększenie przepustowości – wyliczają przedstawiciele Zarządu Dróg.

Lista nowych ulic jednokierunkowych

  • ul. Adama Czartoryskiego – odcinek Marszałka Ferdynanda Focha – Św. Trójcy
  • ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Leona Wyczółkowskiego – Łużycka
  • ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhofa
  • ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Karola Kurpińskiego (łącznik) – Mieczysława Karłowicza
  • ul. Księdza Piotra Wawrzyniaka – odcinek  Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
  • ul. Księcia Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Kozietulskiego – Jana Karola Chodkiewicza
  • ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Cicha
  • ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Pomorska – Kaszubska
  • ul. Jana Zamoyskiego – odcinek 20 Stycznia 1920 roku – Gdańska
  • ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Hetmańska – Bocianowo
  • ul. Bocianowo – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Pomorska
  • ul. Kaszubska – odcinek  Hetmańska – Bocianowo
  • ul. Racławicka – odcinek Bocianowo – Ogrodowa
  • ul. Zduny – odcinek Pomorska – Henryka Sienkiewicza
  • ul. Henryka Siemiradzkiego – odcinek  Śląska – Władysława Łokietka
  • ul. Księdza Jana Długosza – odcinek Władysława Łokietka – Śląska
  • ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka

Strefy ograniczonej prędkości w Bydgoszczy

Wprowadzone zostaną także strefy ograniczonej prędkości, w których będzie można jechać maksymalnie 30 km/h. Dotyczyć będzie to ulic o dużym natężeniu ruchu pojazdów i pieszych.

– Na ulicach pojawią się jednak nie tylko znaki ograniczające prędkość, ale też skrzyżowania równorzędne, zmiany kierunków ruchu i miejscowe przewężenia – zapowiadają drogowcy.

Nowe projektowane obszary stref

1. Obszar pomiędzy ulicami: Graniczna – Władysława Łokietka – Królowej Jadwigi – Grunwaldzka;
2. Obszar ulic: Jana Sobieskiego – Tadeusza Rejtana;
3. Obszar ulic: Śniadeckich – Ślusarska;
4. Obszar pomiędzy ulicami: Pomorska – Jana i Jędrzeja Śniadeckich – Pl. Piastowski – Gen. Józefa Sowińskiego – Mazowiecka;
5. Obszar pomiędzy ulicami: Gdańska – Jagiellońska – 3 Maja – Zygmunta Krasińskiego;
6. Obszar ulic: Andrzeja Szwalbego – Karola Libelta – Hugo Kołłątaja;
7. Obszar pomiędzy ulicami: Markwarta – Al. Ossolińskich – Adama Mickiewicza – Ignacego Jana Paderewskiego – Stanisława Staszica;
8. Obszar ulic: Sportowa – Fryderyka Chopina – Karola Szymanowskiego;
9. Obszar ulic: Józefa Wybickiego – Powstańców Śląskich;

Poszerzenie stref

1. Poszerzenie istniejącej strefy na ul. Racławickiej – Ogrodowej – Rycerskiej.
Strefą zostanie objęty cały obszar pomiędzy ulicami: Zygmunta Augusta – Pomorska – Gen. Józefa Sowińskiego – Hetmańska

2. Poszerzenie istniejącej strefy na ul. Fryderyka Chopina – Mieczysława Karłowicza.
Strefą zostanie objęty cały obszar pomiędzy ulicami Jagiellońska – Jana Pestalozziego – Marii Skłodowskiej -Curie – Fryderyka Chopina

3. Poszerzenie strefy na ul. Dolina o ul. Miedza

Pojedyncze ulice objęte strefą
1. ul. Krakowska
2. ul. Oskara Kolberga

[ZOBACZ MAPĘ STREF OGRANICZONEJ PRĘDKOŚCI]

Więcej tras dla rowerzystów

Zmiany mają objąć także ruch rowerowych, dlatego w kilkunastu miejscach zaplanowano wprowadzenie pasów, kontrapasów oraz kontraruchu rowerowego.

Kontraruch rowerowy dopuszcza dwukierunkowy ruch rowerowy na jezdniach ulic jednokierunkowych. Odbywa się on bez wyznaczania pasów ruchu dla rowerów, jeżeli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu innych pojazdów odbywa się na zasadach ogólnych, a rowery poruszające się w przeciwnym kierunku jadą „pod prąd”.

Kontrapasy natomiast stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Są jednokierunkowe, prowadzą ruch rowerów w przeciwnym kierunku niż kierunek zasadniczy na drodze. Takie rozwiązanie zastosowano już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy.

Pas rowerowr to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi, na przykład czerwonym pasem na jezdni. Pas ruchu dla rowerów tworzy się na jezdni jako część oddzielona od części przeznaczonej dla innych pojazdów oznakowaniem poziomym lub wyspa dzielącą. Takie rozwiązanie rowerzyści mogą napotkać już na al. Ossolińskich i ul. Gdańskiej.

Nowe ulice z kontraruchem

1. ul. Adama Czartoryskiego
2. ul. Krzysztofa Gotowskiego
3. ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhoffa
4. ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Łużycka – Leona Wyczółkowskiego
5. ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Mieczysława Karłowicza – Karola Kurpińskiego (łącznik)
6. ul. Sportowa – odcinek Stanisława Moniuszki – Karola Szymanowskiego
7. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
8. ul. Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
9. ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
10. ul. Unii Lubelskiej – odcinek Dworcowa – Warszawska
11. ul. Warszawska – odcinek Aleksandra Fredry – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
12. ul. Plac Piastowski – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
13. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich – odcinek Warszawska – Pomorska
14. ul. Zduny
15. ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Bocianowo – Hetmańska
16. ul. Bocianowo
17. ul. Racławicka
18. ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Kaszubska – Pomorska
19. ul. Szczepana Jankowskiego
20. ul. Ks. Hugona Kołłątaja
21. ul. Jana Kasprowicza
22. ul. Jana Zamoyskiego – odcinek Gdańska – 20 stycznia 1920r.
23. ul. Mikołaja Kopernika – odcinek Adama Asnyka – Stanisława Staszica
24. ul. Sielanka – odcinek Księdza Ryszarda Markwarta – Stanisława Wyspiańskiego
25. ul. Henryka Siemiradzkiego
26. ul. Jana Długosza
27. ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka
28. ul. Pod Blankami
29. ul. Stary Port – odcinek Franciszka Druckiego-Lubeckiego – Bernardyńska
30. ul. Kaszubska
31. ul. Adama Naruszewicza – odcinek Królowej Jadwigi – Aleksandra Karnickiego
32. Plac Wolności

Nowe kontrapasy

1. ul. Jana III Sobieskiego – odcinek Gen. Józefa Sowińskiego – Warszawska
2. ul. Hetmańska
3. ul. Mazowiecka
4. ul. Świętojańska – odcinek Tadeusza Kościuszki – Pomorska

Nowe pasy rowerowe

1. Aleje Adama Mickiewicza
2. Aleje Powstańców Wielkopolskich – odcinek plac Weyssenhoffa – Ogińskiego
3. Plac Józefa Weyssenhoffa

Czytaj także: Mostowa bez aut? Ratusz jest za, ale kiedy wprowadzi pomysły w życie?

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Alex
Alex
1 rok temu

Co za The Bille.

Wrut
Wrut
1 rok temu

Wreszcie. Może przestaną jeździć tyle i przejść będzie można spokojnie. A nie wszędzie samochody. I rowerem łatwiej. Jestem za.

Slick
Slick
1 rok temu

To realizacja chorych, pseudoekolgicznych ideii mających całkowicie wyeliminować ruch samochodowy z miast. Po to zbudowano, świecące dotąd pustkami parkingi na obrzeżach miasta. Utrudnianie życia ludziom to obsesja lewactwa. Pełzające po 30 km na godzinę pojazdy wyemitują więcej spalin, a jeżdżący pod prąd bez jakichkolwiek zasad rowerzyści doprowadzą do wielu wypadków. Następny krok to zakaz wjazdu samochodami do miast, to tylko kwestia czasu. Dalej wybierajcie Bruskiego i jego kompanów.

Trytry
Trytry
1 rok temu

Rozumiem ze zdmikp ustawilo w swoich domach strefe parkowania A zeby bylo sprawiedliwie?

Rysio
Rysio
1 rok temu

Pan Bruski wygrał w 1 turze deklasując rywali 🙂 jego zastępca w nadchodzących wyborach zrobi to samo pozdro hahah?

Xxx
Xxx
1 rok temu

Nie, no ok. Zabiorą pas ruchu żeby zbudować ścieżkę dla rowerów.