Nowy plan miejscowy dla części Wyżyn. Dopuszcza spore zmiany
Dodano: 06.10.2024 | 15:28Na zdjęciu: Tak może wyglądać zagospodarowanie terenu w obrębie pawilonów przy dawnej kładce.
Fot. MPU
Na ostatniej sesji radni miasta Bydgoszczy przyjęli nowy plan miejscowy dla części Wyżyn. Dokument „Wyżyny – Węgierska” określa zagospodarowanie terenu dla obszaru pomiędzy ulicami Wojska Polskiego, Magnuszewską, Glinki i Jana Pawła II.
Do tej pory gęsto zabudowane Wyżyny B4 (m.in. ulice Boya-Żeleńskiego, Przyjazna, Węgierska czy Wiosny Ludów) nie posiadały miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. By uzyskać zgodę na inwestycję budowlaną, należało wpierw uzyskać warunki zabudowy – przykładem jest trwająca realizacja budynku mieszkalnego przy Boya-Żeleńskiego 4 (inwestorem jest SM Budowlani). Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy, ta część Wyżyn stanowi przede wszystkim teren zabudowy wielorodzinnej.
– To osiedle jest jednym z lepiej zagospodarowanych i wzorcowo zaprojektowanych – podkreślała podczas sesji dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska. W okresie PRL funkcjonowały bowiem znaczne lepsze regulacje urbanistyczne; na terenie Wyżyn B4 przewidziano bowiem budowę szkoły, przedszkola czy innych podstawowych usług. Wprowadzony w życie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ma zachować wartości planistyczne, które przyświecały twórcom tej części Bydgoszczy. Poniżej zamieszczamy rysunek planu wraz ze zaznaczonymi strefami do możliwej zabudowy.
Zdaniem MPU, bolączką tego fragmentu Wyżyn jest brak miejsc parkingowych. – Deficyt wynosi 688 miejsc – przy założeniu zapewnienia jednego na mieszkanie. Na 2330 mieszkań wskaźnik miejsc wynosi 0,61 na lokal – mówiła podczas sesji dyrektor pracowni. Należy jednak wspomnieć, że oferta komunikacji publicznej na Wyżynach to trzy linie tramwajowe i kilka autobusowych, a przy ulicy Wojska Polskiego funkcjonuje droga dla rowerów, która w połączeniu z trasą wzdłuż Kujawskiej zapewnia dojazd do centrum.
Kierowcy na Wyżynach parkują jednak gdzie popadnie, zastawiając chodniki czy rozjeżdżając zieleń – zdjęcia obrazujące te zachowania znalazły się w prezentacji dyrektor Rembowicz-Dziekciowskiej. – Przejście dla kobiety z dzieckiem czy wózkiem, a nawet dla pojedynczych pieszych jest utrudnione. Chcemy regulacjami tego planu dać możliwość rozwiązania tego problemu, a z drugiej strony dać możliwość przekształcania terenów, które wprowadzają dysharmonię lub nie są zagospodarowane – mówiła radnym.
Nowy plan miejscowy dla Wyżyn B4. Trzy obszary do zmiany
Plan „Wyżyny – Węgierska” ma umożliwić zmianę zagospodarowania trzech fragmentów osiedla. Pierwszy to teren między alejami Jana Pawła II oraz ulicami Glinki i Boya-Żeleńskiego – obecnie jest on głównie zabudowany garażami. MPU wprowadziła zapisy, które dopuszczają stworzenie tam zabudowy mieszkaniowej z usługami. Jej dopuszczalna wysokość to 25 metrów od strony Jana Pawła i 17 od strony Glinek. Jak mogłaby wyglądać zabudowa tej części Wyżyn, pokazujemy poniżej.
– Idąc kładką pieszą ze Wzgórza Wolności trafiamy na kompleks garaży, jest to ewidentny substandard – mówiła Rembowicz-Dziekciowska. Jak dodała, przeznaczenie garażowiska pod ewentualną zabudowę wielorodzinną ma sens z uwagi na to, że teren jest uzbrojony i w jego pobliżu znajduje się taka infrastruktura, jak szkoła, przedszkola czy punkty handlowo-usługowe. – Liczba mieszkańców maleje; chcielibyśmy zatem zasilić placówki oświatowe – zaznaczyła. Na osi kładki przewidziano budowę ciągu pieszo-rowerowego otoczonego nasadzeniami, który ułatwiałby dojście do przeprawy nad alejami Jana Pawła II.
Drugi obszar to rejon skrzyżowania Glinki i Magnuszewskiej. – Na rogu przewidujemy zabudowę mieszkaniowo-usługową, także z uwagi na wydane decyzje o warunkach zabudowy chcieliśmy to usankcjonować – mówiła dyrektor MPU. W 2021 roku SM Budowlani uzyskała bowiem dokumenty niezbędne do przeprowadzenia inwestycji mieszkaniowej tuż przy samym rondzie. Zachowano jednak miejsce na ewentualne ulokowanie parkingów wielopoziomowych. Trzecim miejscem, które według nowego planu może zyskać całkiem nowe oblicze jest teren przy ulicy Węgierskiej, obok dawnej kładki.
– W tej chwili jest to kompleks funkcjonujący w podobnej formie od czasu jego budowy. Jego zagospodarowanie nie jest zbyt eleganckie. Tak jak i na innych ulicach, tak i tu kierowcy wciskają się tutaj z autami. Przestrzeń jest całkowicie utwardzona i nie ma tu ani krzty zieleni – wymieniała Rembowicz-Dziekciowska. Nowy plan daje możliwość innego ukształtowania zabudowy usługowej – w tym podniesienia jej wysokości i rozszerzenia funkcjonalności o parkingi wielopoziomowe. Warto zaznaczyć, że do projektu planu nie wpłynęła ani jedna uwaga.
Radni za nowym planem „Wyżyny – Węgierska”
Po informacji przedstawicielki MPU odbyła się krótka dyskusja na temat dokumentu. Radny Jędrzej Gralik zwrócił uwagę, że z jednej strony pracownia widzi problem braku miejsc do stawiania pojazdów, a z drugiej plan zakłada możliwość przekształcenia kompleksu garaży na nowe bloki. – Garaże nieco rozwiązują kłopoty z parkowaniem. Czy jest jakaś alternatywa? – pytał członek klubu Bydgoskiej Prawicy. Kolega klubowy Gralika Piotr Walczak, inspirując się pomysłem parkingu podziemnego na placu Piastowskim (wcześniej na sesji omawiano koncepcje zagospodarowania tej przestrzeni) dopytywał natomiast o możliwość wyznaczenia miejsca na podobne rozwiązanie w obrębie Wyżyn.
Rembowicz-Dziekciowska powtórzyła, że w planie ustalono miejsca pod budowę parkingów wielopoziomowych głównie wzdłuż ulicy Glinki. Podkreśliła też, że tego typu obiekty powstają w krajach skandynawskich – na parterze są lokale usługowe, zaś na piętrach miejsca postojowe, a na dachu tereny zielone czy rekreacji. Tereny na Wyżynach są jednak głównie w rękach SM Budowlani – MPU nie może narzucić budowy parkingów wielokondygnacyjnych, lecz zapisami planu miejscowego daje taką możliwość.
Uchwała o przyjęciu planu „Wyżyny – Węgierska” zyskała akceptację radnych. Za nią głosowali wszyscy obecni radni Koalicji Obywatelskiej i Lewicy, a przedstawiciele Trzeciej Drogi i część klubu Bydgoskiej Prawicy. Pozostali wstrzymali się albo nie oddali głosu.
- Przebudowa placu Wolności potrwa dłużej. Jest czas na dyskusję o pomniku - 24 października 2024
- Coffee Boy łączy pasję z misją. Kupując zestaw prezentowy wspierasz Fundację Pozytywka - 24 października 2024
- 3. edycja Bydgoskich Dni Projektowych. Młyny Rothera podsumowują wydarzenie - 24 października 2024
Kolejny bzdurny pomysł Rembowicz, jedyne czym się martwi ta osoba to aby deweloperzy mieli więcej miejsca na kolejne bloki. Argumentuje, iż jest zbyt mało miejsc parkingowych a powstanie więcej bloków. Niesamowita inteligencja tej osoby. Wystarczy spojrzeć za czym zawsze lobbuje. Interes deweloperów.
Mało miejsc parkingowych a w miejscu dużego parkingu budują blok – szczyt hipokryzji.