Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

PKP PLK chce przebudować linię Bydgoszcz – Piła. W planach nowy przystanek przy Atosie i wiadukty na Osowej Górze

Dodano: 13.05.2020 | 12:34

Na zdjęciu: Przebudowa linii kolejowej nr 18 obejmie m.in. remont przystanku Bydgoszcz Zachód. Prace na tej trasie mają odbyć się dopiero za kilka lat.

Fot. Szymon Fiałkowski

Przygotowane na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe studium wykonalności modernizacji linii kolejowej nr 18 z Bydgoszczy do Piły uwzględnia budowę nowego przystanku w rejonie ulicy Grunwaldzkiej, niedaleko Atosa i Unilevera – dowiedziała się MetropoliaBydgoska.PL. Szlak do Piły ma zostać przebudowany tak, by pociągi mogły na nim osiągać prędkość 200 km/h. Oznacza to, że obecne przejazdy kolejowe na Osowej Górze będą przebudowane na wiadukty. Mniej optymistyczną informacją jest jednak fakt, że remont „18” ma zostać wykonany dopiero za kilka lat.

Konsultacje w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 18, dotyczące przystosowania jej do osiągania przez pociągi prędkości 160, a nawet 200 km/h na godzinę, odbyły się wiosną 2019 roku, Wstępny projekt zakładał likwidacje trzech przejazdów kolejowych na Osowej Górze. Sprzeciw wobec ich likwidacji wyraziła zarówno Rada Osiedla Osowa Góra, jak i ZDMiKP. PKP Polskie Linie Kolejowe, po zapoznaniu się ze poglądem mieszkańców i drogowców, zdecydowały się na pozostawienie przejazdów w ciągu ulic Przejście i Czaplej – w wypadku przebudowy LK 18 do prędkości maksymalnej 200 km/h miałyby one stać się wiaduktami.

W przypadku przejazdu w ciągu ulicy Skośnej zaktualizowany projekt uwzględnił likwidację przejazdu, ale projektanci zaproponowali w zamian budowę skrzyżowania wielopoziomowego w postaci wiaduktu drogowego. Nowy wiadukt ma powstać na przedłużeniu ulicy Podmiejskiej w kierunku ulicy Grunwaldzkiej – w konsekwencji powstanie nowe skrzyżowanie Grunwaldzkiej z Podmiejską oraz ulicą Kolbego.

Nowe propozycje przebudowy LK 18 zostały poddane konsultacjom społecznym, które odbyły się jesienią ubiegłego roku. Pod koniec kwietnia portal Rynek Kolejowy podał, że PLK mają już gotowe studium wykonalności dla projektu „Prace na liniach kolejowych 18, 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn”. Jak czytamy na portalu, w studium uwzględniono także budowę nowych przystanków w Bydgoszczy i Nakle.

Dopytaliśmy PKP PLK, w jakim miejscu planuje się wyznaczyć nowy przystanek na zachodnim odcinku linii nr 18, przebiegającym przez Bydgoszcz. Jak poinformował MetropoliaBydgoska.PL Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki, projektanci przewidzieli budowę nowego przystanku o roboczej nazwie Bydgoszcz Grunwaldzka. Ma on powstać w rejonie ulic Grunwaldzkiej i Czarna Droga.

Ulokowanie przez firmę projektową TPF przystanku w rejonie Okola jest odpowiedzią na liczne postulaty, dotyczące jego powstania. W bliskiej odległości od ulicy Grunwaldzkiej znajdują się bowiem siedziby dwóch znaczących bydgoskich pracodawców – Atosa i Unilevera. Obie firmy zatrudniające sporą liczbę bydgoszczan oraz mieszkańców okolicznych miejscowości, stąd też istnieje potrzeba poprawy komunikacji w tym rejonie miasta. Pomysł budowy nowych przystanków znalazł się w projekcie nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – Miejska Pracownia Urbanistyczna wskazała w nim potrzebę budowy nowych przystanków kolejowych: Jary, Węzeł Zachodni, Osowa Góra czy Brdyujście, które mają być zintegrowane z transportem miejskim. W uwagach mieszkańców do projektu studium pojawiły się natomiast głosy, by ulokować nowy przystanek także w pobliżu Atosa.

PKP PLK chce przebudować linię Bydgoszcz - Piła. W planach nowy przystanek przy Atosie i wiadukty na Osowej Górze

Zobacz również:

Konsultacje programu kolejowego CPK zakończone. Co dalej z uwagami?

Pomysł budowy nowych przystanków nierozerwalnie łączy się też z popieraną przez liczne organizacje społeczne ideą stworzenia bydgoskiej kolei aglomeracyjnej, czyli wykorzystania węzła kolejowego do uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich, m.in. na trasach Nakło – Bydgoszcz Fordon czy Chełmża – Inowrocław. Warto dodać, że TPF zaprojektował też nowy przystanek w Nakle nad Notecią – ma on powstać w rejonie ulicy Dąbrowskiego.

Dopytaliśmy też PKP PLK o ostateczne decyzje w sprawie przejazdów na Osowej Górze. Wybrany przez spółkę wariant przewiduje bowiem elektryfikację odcinka Piła – Kostrzyn oraz przystosowanie go do prędkości 160 km/h, natomiast odcinka Bydgoszcz – Piła – aż do prędkości 200 km/h.

Na terenie osiedla Osowa Góra w Bydgoszczy wybrany wariant zakłada zastąpienie przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu ulic Skośnej, Przejście i Czaplej bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Poprawi to bezpieczeństwo kierowców na styku lokalnych dróg i linii kolejowej oraz usprawni ruch pojazdów w tej części miasta. Ważna jest dla nas opinia mieszkańców, dlatego wzięto pod uwagę wyniki ankiety w formie papierowej i elektronicznej, przeprowadzonej w ramach konsultacji społecznych – podkreśla Zieliński.

Przebudowa przejazdów na Osowej Górze oraz budowa przystanku w rejonie Grunwaldzkiej to jednak melodia przyszłości. Modernizacja linii do Piły jest bowiem przewidziana na okres po 2023 roku. – Ostateczny zakres planowanej inwestycji wskaże dokumentacja projektowa. Prace nad nią rozpoczną się po zabezpieczeniu środków w ramach kolejnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Realizacja prac budowlanych także uzależniona jest od dostępności środków – dodaje przedstawiciel biura prasowego Polskich Linii Kolejowych.

Warto dodać, że linia kolejowa nr 18 znalazła się w programie kolejowym CPK, jako element „szprychy” nr 1, łączącej nowy port komunikacyjny z trasą przebiegającą przez Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Nakło nad Notecią, Piłę i dalej do aż do Koszalina i Kołobrzegu. Projekt zakłada budowę nowej linii łączącej okolice CPK z Płockiem oraz Płock z Włocławkiem, modernizację przebiegającej przez Bydgoszcz linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła oraz budowę linii kolejowej nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek (okolice Szczecinka). W niedawnych konsultacjach projektu stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz, jak i bydgoski ratusz zaproponowali modernizację „18” w standardzie umożliwiający osiągnięcie prędkości 200km/h. Prezydent Bydgoszczy zaproponował ponadto objęciem zakresem inwestycji linii 203 (Piła-Krzyż) co pozwoli na stworzenie nowoczesnego szlaku kolejowego z portu lotniczego przez Bydgoszcz i inne duże miasta regionu ze Szczecinem. Obecnie pracownicy CPK analizują uwagi zebrane w konsultacjach – zostaną one podsumowane w raporcie, którego publikacja ma nastąpić do końca czerwca tego roku.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments