Bydgoszcz
9C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 4km/h ENE
H 11 • L 8
9C
Pon
7C
Wt
5C
Sr
10C
Czw
5C
Pt
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaDruga runda konsultacji przebudowy linii kolejowej nr 18. Osowa Góra z tunelem i dwoma wiaduktami?
Dworzec Kolejowy Bydgoszcz Zachód - SF (6)
24.09.2019 | 10:34

Druga runda konsultacji przebudowy linii kolejowej nr 18. Osowa Góra z tunelem i dwoma wiaduktami?

Na zdjęciu: W ramach przebudowy linii kolejowej nr 18 PKP PLK chce też przebudować przejazdy w ciągu ulicy Bronikowskiej i ulicy Flisackiej.

Fot. Szymon Fiałkowski

PKP PLK ponownie organizuje konsultacje społeczne w sprawie przebudowy odcinka linii kolejowej nr 18, przebiegającego przez Flisy i Osową Górę. Przedstawiona koncepcja tym razem uwzględnia zachowanie przejazdów w ciągu ulic na Osowej Górze w formie wiaduktów i tunelu.

Wiosną Polskie Linie Kolejowe prowadziły konsultacje dotyczące koncepcji przystosowania LK 18 do osiągania przez pociągi prędkości 160, a nawet 200 km/h na godzinę. Projekt zakładał likwidacje trzech przejazdów kolejowych na Osowej Górze – w ciągu ulicy Przejście (po przebudowie miałby on być położony w nieodpowiednim miejscu), ulicy Czaplej (likwidacja ma wynikać z małego natężenia ruchu drogowego, pochylenia dojazdów niezgodnego z obowiązującymi przepisami i słabej widoczności pociągu z drogi) i ulicy Skośnej. Ten trzeci przejazd miałby zostać zastąpiony nową drogą, łączącą Grunwaldzką z Kruszyńską na wschód od Skośnej. Plan zakładał przeprowadzenie jej nowym tunelem pod linią kolejową.

Sprzeciw wobec likwidacji przejazdów wyraziła zarówno Rada Osiedla Osowa Góra, jak i ZDMiKP. W lipcu przedstawiciele miasta i drogowców spotkali się z pracownikami PLK. Podczas niego pracownicy zarządu dróg wyrazili stanowisko, w którym zaproponowali przebudowę wiaduktów w ciągu Przejście i Czaplej, a także zakwestionowali pomysł przesunięcia peronów stacji Bydgoszcz Zachód.

Zobacz również:

PKP zmienia stanowisko ws. przejazdów na Osowej Górze

Polskie Linie Kolejowe, po zapoznaniu się ze poglądem mieszkańców i drogowców, zdecydowały się na pozostawienie przejazdów w ciągu ulic Przejście i Czaplej – w wypadku przebudowy LK 18 do prędkości maksymalnej 200 km/h miałyby one stać się wiaduktami. W przypadku przejazdu w ciągu ulicy Skośnej projekt przewiduje likwidację przejazdu, a w zamian budowę skrzyżowania wielopoziomowego w postaci wiaduktu drogowego. Nowy wiadukt ma powstać na przedłużeniu ulicy Podmiejskiej w kierunku ulicy Grunwaldzkiej – w konsekwencji powstanie nowe skrzyżowanie Grunwaldzkiej z Podmiejską oraz ulicą Świętego Maksymiliana Kolbego.

– Należy mieć na uwadze, iż likwidacja przedmiotowego przejazdu kolejowo-drogowego jest konieczna w celu uzyskania odpowiednich długości użytecznych torów na stacji Bydgoszcz Osowa Góra, pozwalających na przyjęcie pociągu towarowego o maksymalnej długości wynoszącej 750 m – podkreślał w odpowiedzi na interpelacje posła Piotra Króla sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Andrzej Bittel.

Teraz PKP PLK ponownie zwróciło się do mieszkańców Bydgoszczy w celu uzyskania opinii na temat likwidacji przejazdów i zastąpieniu ich dwupoziomowymi skrzyżowaniami linii kolejowej z drogami publicznymi. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku linii kolejowej nr 18, przebiegającej przez teren miasta Bydgoszczy, rozważa możliwość zwiększenia maksymalnej prędkości pociągów: do 160 km/h (do km istn. 163.100); do 200 km/h (od km istn. 163.100) – przekazują kolejarze.

W ramach obecnego wariantu przedstawionego pod konsultacje, planuje się przebudowę przejazdów w ciągu ulicy Bronikowskiego. Ma ona objąć wymianę nawierzchni na przejeździe oraz nawierzchni drogowej do rogatek. – Przekrój ulicy na przejeździe będzie zawierał jednostronny chodnik o szerokości 2,0 m po wschodniej stronie ulicy oraz nawierzchnię bitumiczną ulicy o szerokości 6,0 m – podaje PLK. Podobny zakres prac przewiduje się na ulicy Flisackiej – w przypadku tego przejazdu będzie on zawierał obustronny chodnik o szerokości 2 metrów każdy oraz nawierzchnię bitumiczną ulicy o szerokości 7 metrów.

W przypadku przejazdu w ciągu ulicy Przejście kolejarze – w przypadku zwiększenia maksymalnej prędkości pociągów do 200 km/h – proponują budowę wiaduktu nad linią kolejową. Obecny przejazd w ciągu ulicy Skośnej miałby zostać zastąpiony tunelem drogowym pod linią kolejową. Będzie on łączył ulicę Grunwaldzką z Kruszyńską.

W ramach zamierzenia planuje się również likwidację istniejącego przejścia kat. E w km istn. 165.878 (km proj. 165.863). Przejście będzie przeniesione w miejsce lokalizacji nowej stacji kolejowej Bydgoszcz Osowa Góra (na projektowany wiadukt) – podaje PLK. Planowy przebieg tunelu i nowego układu drogowego można zobaczyć poniżej.

mat plk

Kolejarze chcą też przebudować przejazd w ciągu ulicy Czaplej na wiadukt na linie kolejową. – Będzie on łączył tereny przemysłowe po południowej stronie linii kolejowej ze znajdującą się po stronie północnej drogą krajową nr 80 – uzasadniają pomysł.

Polskie Linie Kolejowe czekają na wnioski mieszkańców do 7 października. Ankietę konsultacyjną wraz z wszystkimi grafikami przedstawiającymi plany przebudowy przejazdów można znaleźć na stronie bydgoskiekonsultacje.pl.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
sebastian Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
sebastian
Gość
sebastian

Czyli mamy kolejny absurd….przejazdy kolejowe z ktorych korzysta max 10 aut na godzine beda bezkolizyjne, a ten na Bronikowskiego, gdzie przejezdzaja setki aut na godzine bedzie z rogatkami…..dostanie za to wow…..chodnik……k…..czy ktos mysli w Polsce????

Powiązane treści