Obwodnica Sępólna Krajeńskiego. Trwają prace projektowe
Dodano: 21.12.2024 | 12:55Na zdjęciu: Za kilka lat Sępólno Krajeńskie od wschodu i południa będzie otoczone obwodnicą, która wyprowadzi tranzyt z miasta.
Fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP
Trwają prace nad projektem obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241. W listopadzie firma projektowa działająca na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy uzyskała środowiskową. Wojewódzka obwodnica połączy się z projektowanym równolegle nowym przebiegiem drogi krajowej Bydgoszcz-Koszalin.
W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego podległy marszałkowi Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił opracowanie niezbędne do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Trasa ma domknąć południowo-wschodnią obwodnicę miasta i wyprowadzić z niego cały tranzyt. Obecnie trwają prace projektowe. – Koordynujemy je z GDDKiA – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego. Trwają prace
W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę o wartości 1,5 mln zł z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji i projektu części obwodnicy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W listopadzie wydano decyzję środowiskową. Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w połowie przyszłego roku.
Trasa o długości 1,5 kilometra przebiega w korytarzu uzgodnionym w konsultacjach społecznych. Połączy miejscowość Grochowiec (wyjazd w kierunku na Nakło drogą wojewódzką nr 241) z Siedliskiem, gdzie powstać ma rondo, od którego zacznie się budowa nowego przebiegu drogi krajowej nr 25 (wschodnia część obwodnicy Sępólna Krajeńskiego). Częścią obwodnicy będzie nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Sępólno-Nakło. Wybrany do realizacji wariant zakłada ominięcie farmy fotowoltaicznej od strony północnej i dodatkowo skomunikowanie drogą serwisową obszarów, dla których gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jak będzie wyglądał przebieg trasy? Zobacz poniżej.
W tym roku w Sępólnie Krajeńskim oddane zostało natomiast nowe rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej (ul. T. Kościuszki) z drogami lokalnymi (ulicami ks. Popiełuszki oraz Odrodzenia).
Przypomnijmy, że w przetargu na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm – podbydgoskiej Kobylarni i Mirbudu, czyli dwóch spółek z Grupy Kapitałowej Mirbud. Od wyboru odwołali się dwaj inni uczestnicy przetargu – Polbud Pomorze i Rubau. 4 czerwca KIO oddaliła jednak oba odwołania. Czy obwodnica będzie częścią „Via Pomeranii” – forsowanej ponad podziałami trasy z Ustki przez Słupsk, Chojnice, Sępólno, Bydgoszcz, Inowrocław do Konina? Nadzieje na to stają się coraz większe.