Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zmiany na Ogińskiego. Dzięki zespołowi BRD będzie bezpieczniej na przejściu dla pieszych przy bibliotece UKW

Dodano: 02.06.2022 | 20:52

Na zdjęciu: Przejście przez Ogińskiego na wysokości biblioteki UKW dziennie pokonuje kilkaset osób.

Fot. BB

Dzięki działaniu zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele stowarzyszeń Społeczny Rzecznik Pieszych i Rozwoju Transportu Publicznego, poprawi się bezpieczeństwo pieszych na przejściu przez ulicę Ogińskiego, na wysokości biblioteki UKW. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na przewężenie wschodniej jezdni ulicy Ogińskiego w rejonie uczęszczanych „pasów”.

Funkcjonujący od 2018 roku zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego miasta Bydgoszczy ma za zadanie analizę problemów związanych z ruchem drogowym i podejmowanie inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Gremium dysponuje budżetem (w tegorocznym planie finansów miasta na jego działalność zapisano niemal 250 tysięcy złotych), który może przeznaczyć na wykonywanie drobnych inwestycji, mających na celu zapobieganie niebezpiecznym zdarzeniom.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Trwa inwestycja UKW warta 10 milionów złotych. Na jakim jest etapie? [ZDJĘCIA]

W 2020 roku przedstawiciele zespołu zwrócili uwagę na popularne przejście dla pieszych przez ulicę Ogińskiego, na wysokości stadionu Polonii i biblioteki UKW. Dla niechronionych uczestników ruchu drogowego sporym utrudnieniem jest pokonanie zwłaszcza wschodniej jezdni (bliżej Polonii i Biedronki), gdzie muszą oni przekroczyć trzy pasy ruchu. Niejednokrotnie na tym przejściu dochodziło do sytuacji, w której pojazdy nie zatrzymywały się, by ustąpić pieszym będącym już na przejściu. W grudniu 2020 Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych i jeden z członków zespołu BRD podkreślił, że w tym miejscu doszło do potrącenia rowerzystki. Policjanci postanowili zatem przeanalizować liczbę zdarzeń drogowych.

Z policyjnych danych wynikało, że od 2016 roku na przejściu przez Ogińskiego przy bibliotece UKW doszło do jednego zdarzenia z udziałem pieszego, a na przyległym skrzyżowaniu z Szymanowskiego – do 22 zdarzeń drogowych (ich przyczyną było głównie najechanie na tył poprzedzającego pojazdu. Na posiedzeniu gremium w styczniu 2021 roku Patryk Konsorski ze Społecznego Rzecznika Pieszych zaproponował zwężenie wschodniej jezdni Ogińskiego w obrębie przejścia, tak by piesi nie musieli pokonywać trzech pasów. Po miesiącu zarząd dróg przygotował dwa warianty zmian – zespół zarekomendował zwężenie wschodniej jezdni.

W kwietniu zeszłego roku przedstawiciele ZDMiKP zaproponowali, aby budżet zespołu BRD został przeznaczony na wspomnianą modernizację przejścia dla pieszych. Do wniosku przychylili się przedstawiciel bydgoskiej policji oraz zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz. Wprowadzenie pomysłu w życie argumentowano m.in. wprowadzaną w czerwcu 2021 roku zmianą dotyczącą pierwszeństwa pieszych na przejściach dla pieszych; jak czytamy w raporcie z posiedzenia gremium, w jej obliczu uznano działania zmierzające do przebudowy infrastruktury pieszej zwiększającej bezpieczeństwo za bardzo pożądane.

Temat zmian na przejściu przy bibliotece uniwersyteckiej powrócił kilka miesięcy później. W październiku 2021 roku naczelnik wydziału przygotowania inwestycji zarządu dróg Marek Stanek poinformował członków zespołu BRD, że ze względu na kolizję proponowanego przewężenia jezdni z siecią kanalizacji deszczowej, w koncepcji wprowadzono skrócenie przewężenia jezdni za przejściem dla pieszych. Modyfikacja miała pozwolić na znaczną oszczędność środków finansowych jednocześnie nie pogarszając funkcjonalności i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Drogowcy deklarowali wówczas, że prace zostaną przeprowadzone w 2022 roku.

Podczas styczniowego posiedzenia przewodniczący stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych Paweł Górny zapytał, kiedy ma nastąpić wykonanie zwężenia. Naczelnik Stanek poinformował wówczas, że zmiany na Ogińskiego zostały zatwierdzone i przekazane do realizacji, a ZDMiKP wykonał również projekt zmiany organizacji ruchu, który został przesłany do policji z prośbą o zaopiniowanie. Po kolejnych kilku miesiącach, temat w końcu nabrał rozpędu: 31 maja drogowcy ogłosili przetarg na przewężenie wschodniej jezdni Ogińskiego, który potrwa do 10 czerwca. Prace mają być wykonane w przeciągu miesiąca od podpisania umowy – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zmiany w rejonie stadionu żużlowego i biblioteki UKW zostaną wprowadzone jeszcze w wakacje. Prace związane z zawężeniem jezdni zostaną wykonane z budżetu zespołu BRD.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: W weekend otwarcie Rynku w Starym Fordonie. Znamy program wydarzeń

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jack
Jack
2 lat temu

Tak wygląda prawdziwa urzędnicza mitręga! Żeby wykonać dość prostą sprawę potrzeba 3 lat. W samorządowej Bydgoszczy. Zwykła przepychanka między policją, społecznikami i urzędnikami ZDMIKP. Ale na rząd potrafią gremialnie narzekać, chociaż sami nie są lepsi.

narkoman
narkoman
2 lat temu

ZDMiKP to niech lepiej ruszy zady i zacznie remontować ulice. To jak wyglada to miasto to jest jakaś kpina. Zapadnięte studzienki, wyrwy, łaty są tak krzywe, że całe auto skacze, połowa ulic rozpieprzona.

Patryk
Patryk
2 lat temu

Czy dobrze zrozumiałem, że od 2016 r. doszło tam do JEDNEGO incydentu i dlatego komuś wyszło, że trzeba zwęzić drogę? Nawet teraz, gdy piesi mają pierwszeństwo na przejściu? Czy to nie przesada?

Krzysztof
Krzysztof
2 lat temu

Niestety ale ilość incydentów nie oddaje tego co tam się dzieje. Korzystam z przejścia na co dzień i przynajmniej raz w tygodniu ktoś nie zatrzymuje się gdy jestem już na pasach.

JezusMaria
JezusMaria
2 lat temu

debile z ZDMiKP… będą zwężać, bo to jakiś problem przejść 3 pasy…..jeszcze nigdy nie miałem żadnych problemów przechodząc i 4 pasy, wystarczy mieć rozum i patrzeć co się dzieje. Idiocie to nawet jeden pas nie pomoże, a od kiedy zmieniono przepisy, to piesza głupota włazi od koła jeszcze bezczelniej….na głupotę nic się nie poradzi, ani zwężeniem ani światłami, ani kładką (bo będą leźć pod nią)..
Policja nie zajmie się idiotami na rowerach co regularnie na czerwonym sobie przez większość skrzyżowań przejeźdża, albo na przejściach dla pieszych gdzie nie ma przejazdów itp , tylko ciągle do kierowców się przyp…..ać

Krzysztof
Krzysztof
1 rok temu

To może zwężmy Ogińskiego do 1 pasa, to będzie jeszcze bezpieczniej! Albo inaczej.. zwężmy Ogińskiego do 0 pasów i zróbmy tam deptak, to wówczas będzie super hiper turbo bezpiecznie i nigdy wtedy żaden samochód nie potrąci pieszego!!! Czy wy de bi le z zarządu dróg i jakiejś góvvnianej instytucji jak społeczny rzecznik pieszych nie widzicie, że wszystkie wasze decyzje od kilkudziesięciu lat są chore, poronione i nadajecie się tylko na śmietnik historii??? Nie zapomnę nigdy jak zarząd dróg ponad 10 lat temu postanowił zacząć prace remontowe na Fordońskiej na 4 dni przed Wszystkich Świętych i zamknęli jeden pas ruchu do… Czytaj więcej »