Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Ostatnie godziny konsultacji nowych tras tramwajowych. Społecznicy przedstawiają swoje uwagi

Dodano: 28.02.2021 | 19:51

Na zdjęciu: Społecznicy są przeciwko planom wyburzenia kamienic przy skrzyżowaniu Gdańskiej i Chodkiewicza.

Fot. Szymon Fiałkowski

Dziś (28 lutego) o północy mija termin zgłaszania uwag w ramach konsultacji społecznych trzech nowych tras tramwajowych w Bydgoszczy. Ratusz przedstawił następujące koncepcje linii: biegnącej wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, przebiegającej od ronda Kujawskiego przez Szwederowo, ulicę Szubińską i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego oraz połączenia ulicy Gdańskiej z pętlą przy ulicy Rycerskiej.

Trzy nowe trasy tramwajowe na terenie Bydgoszczy mają nie tylko zagęścić ich sieć, ale również stanowić alternatywę dla istniejących obecnie połączeń. Od ponad dwóch lat trwają prace koncepcyjne nad połączeniem ronda Fordońskiego z pętlą tramwajową na Bielawach (wzdłuż wspomnianej ul. Wyszyńskiego), budową trasy biegnącej przez ulicę Solskiego i Piękną, a dalej – Szubińską i Kruszwicą aż do ronda Grunwaldzkiego oraz spięciem ulicy Gdańskiej z pętlą na Rycerskiej. Przygotowywana obecnie dokumentacja ma umożliwić ubieganie się o finansowanie inwestycji z funduszy zewnętrznych (np. unijnych).


SZCZEGÓŁY BUDOWY TRZECH NOWYCH TRAS TRAMWAJOWYCH W BYDGOSZCZY


Dziś (28 lutego) kończą się ogłoszone przez ratusz konsultacje społeczne, podczas których bydgoszczanie mogą zgłaszać swoje uwagi do zaprezentowanych koncepcji. Plany wzbudziły spore emocje – najwięcej kontrowersji wzbudziła kwestia wyburzeń kamienic przy ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza, a także przy ulicy Pomorskiej i wzdłuż ulic Pięknej i Solskiego. Bydgoskie organizacje społeczne przedstawiły już listę propozycji zmian w koncepcjach, przygotowanych na zlecenie ZDMiKP przez firmę Databout.




Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych popiera poprowadzenie połączenia tramwajowego Gdańska-Rycerska w wariancie przez ulicę Chocimską. Jak podkreślają członkowie organizacji, ten wariant sprawi, że tramwaj – jako szybki i masowy środek komunikacji – będzie obsługiwał środek osiedla, a nie jak w wypadku koncepcji trasy wzdłuż ulicy Artyleryjskiej jego obrzeża. Społeczny Rzecznik Pieszych stanowczo sprzeciwia się wyburzeniom kamienic na Gdańskiej 100 i Gdańskiej 98/Chodkiewicza 2. – Tworzą spójną bramę w stylu modernistycznym w głąb osiedla i zawierają wiele stylowych i historycznych detali, a po remoncie będą ozdobą ulicy – przekonuje organizacja. Przypomnimy, że w mijającym tygodniu stowarzyszenie wraz z 20 organizacjami, instytucjami i nieformalnymi inicjatywami złożyło apel do Rafała Bruskiego, w którym protestuje przeciwko wyburzeniom kamienic na rogu Gdańskiej i Chodkiewicza.

Alternatywą dla rozbiórek modernistycznych obiektów mają być rozwiązania umożliwiające inne poprowadzenie torowisk: z przesunięciem w stronę południowej pierzei Chodkiewicza lub zachodniej pierzei Gdańskiej. Rzecznik pieszych chce też zachować kamienic Ugory 43 i 60. – Nowy przebieg ulicy należy zaprojektować z przesunięciem nowych jezdni i torowiska w kierunku ul. Konopnickiej, w miejscu nieużytków i parkingów – proponuje organizacja. W swoich uwagach zgłosiła ona także zachowanie wykonanego w technologii szachulcowej budynku przy ulicy Rycerskiej 20, który miałby zostać wyburzony wraz z rozbudową pętli.

O ile secesja jest w Bydgoszczy ceniona i rozpoznawalna (patrz ul. Cieszkowskiego), o tyle modernizm ma w naszym mieście…

Opublikowany przez Ratujmy bydgoskie kamienice Piątek, 26 lutego 2021

Jak wynika z udostępnionej przez ratusz dokumentacji, budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Wyszyńskiego będzie oznaczała gruntowną modernizację ronda Fordońskiego. Ma ono stać się rondem turbinowym, wskutek czego ma poprawić się bezpieczeństwo na tym newralgicznym skrzyżowaniu. Warto dodać, że wskutek otwarcia północno-zachodniej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S5 przez Bydgoszcz nie będzie przebiegała już droga krajowa nr 5, a ruch tranzytowy ma ulec zmniejszeniu. Rzecznik pieszych uważa, że należy rozważyć zmniejszenie zarówno proponowanej powierzchni ronda, jak i szerokości pasów jezdni.

Skróci to odległości konieczne do pokonania dla pieszych i rowerzystów w kierunkach na wprost (bez konieczności omijania ronda znacznym łukiem) oraz na odcinkach pomiędzy jezdniami (konieczność dostosowania sygnalizacji do tempa poruszania się pieszych na dłuższych odcinkach); skróci to również dojścia na przystanki, co jest szczególnie istotne w przypadku przesiadek, oraz zmniejszy ilość zieleni przeznaczonej do usunięcia – uzasadnia stowarzyszenie. Ten postulat popiera również rada osiedla Bartodzieje, która ponadto wnioskuje o:

  • wykonanie zielonych torowisk na Wyszyńskiego, Fordońskiej oraz Jagiellońskiej.
  • wykonanie nasadzeń roślin, krzewów, drzew chroniących przed hałasem wzdłuż torowiska na Wyszyńskiego
  • budowę dróg rowerowych wzdłuż Jagiellońskiej oraz Fordońskiej.

Stowarzyszenie MODrzew w konsultacjach apeluje przede wszystkim o „ustanowienie ambitnego współczynnika nasadzeń zastępczych (10 nowych drzew w zamian za 1 wycięte). Społecznicy chcą w ten sposób uświadomić urzędnikom, że szeroko rozumiana wartość dużego drzewa jest nieporównywalna do wartości małych sadzonek, a duże drzewa w mieście są dla mnie niezwykle cenne. MODrzew popiera także stworzenie jak największej ilości zielonych torowisk zielonych.

Organizacja zajmująca się ochroną drzew zgłosiła też uwagę o konieczności ustanowienia standardu ochrony drzew i stosowania go podczas realizacji prac w ramach każdej inwestycji, a także postuluje wykreślenie z planów poszerzenia ulicy Pięknej. – Proszę o zastosowanie w koncepcji po jednym pasie w każdą stronę. We wszelkich inwestycjach priorytetowane powinny być rozwiązania promujące ruch pieszy, rowerowy i z wykorzystaniem transportu publicznego – uzasadnia swój wniosek MODrzew.

Lokalni społecznicy wnioskują o uwzględnienie w projekcie odtworzenia ceglanego budynku przy Pomorskiej 88F w nowym miejscu, zgodnie z wytycznymi planu miejscowego. Ich zdaniem byłby to impuls do ożywienia zaniedbanego kompleksu dawnych koszar. Wśród uwag są też m.in. wyrazy sprzeciwu wobec wyburzeniom budynków przy ulicy Szubińskiej 17, 19 i 27, propozycja rezygnacji z obecnie stosowanych barierek przy przystankach (CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT) czy poszerzenia wszystkich projektowanych peronów tramwajowych do 70 metrów.

Uwagi w ramach konsultacji społecznych można zgłaszać na stronie bydgoszcz.pl/tramwaje. Tam dostępna jest nie tylko będzie specjalna karta konsultacyjna, ale też dokumentacja koncepcji. Czas na składanie uwag mija za cztery godziny – dokładnie o północy.

4 4 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments