Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Park & Ride Bydgoszcz będzie niewypałem? System ma wystartować jesienią

Dodano: 11.08.2022 | 11:01

Na zdjęciu: W Myślęcinku, przy pętli Las Gdański powstał parking Park & Ride na 125 miejsc.

Fot. ZDMiKP

Zakończyła się budowa parkingu P&R Przylesie – ostatniego z pięciu elementów bydgoskiej mutacji systemu Parkuj i Jedź. Jego lokalizacja wzbudziła sporo kontrowersji, podobnie zresztą jak pozostałych czterech parkingów, w tym dwóch znajdujących się w samym centrum miasta. Czy projekt sfinansowany w sporej części z unijnych pieniędzy wypali? Okaże się jesienią – wtedy bowiem zaplanowano start bydgoskiego systemu.

W ramach realizacji Park and Ride Bydgoszcz powstało pięć parkingów: przy rondzie Maczka (75 miejsc), pętli Las Gdański (125), rondzie Kujawskim (140), pętli Przylesie (160) oraz część parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej (uruchomiono już pozostały fragment objęty strefą płatnego parkowania). W ostatnich dniach zakończono budowę P&R Przylesie – trwają tam prace porządkowe i odbiory.

Lokalizacja fordońskiego parkingu wciąż budzi sporo emocji. Znajduje się on na terenie leśnym; by wybudować miejsca postojowe oraz długą drogę dojazdową od skrzyżowania Korfantego z Prejsa, konieczna była wycinka kilkuset drzew. Jego realizacja przebiegała dłużej niż zakładano – prace miały zakończyć się do końca 2021 roku. Jesienią i zimą nadal prowadzono budowę kanalizacji deszczowej czy przyłączy energetycznych, a w lutym roboty całkowicie zamarły. Po kilkutygodniowym przestoju pracownicy wrócili na Przylesie i wykonali kolejne elementy parkingu oraz drogi dojazdowej.

Park & Ride Bydgoszcz – jak ma działać system?

Budowa systemu P+R to jeden z elementów zrównoważonego rozwoju miasta. Pozwoli to na ograniczenie i uporządkowanie parkowania w rewitalizowanym centrum Bydgoszczy. Wzorujemy się na innych europejskich miastach, które są chętnie odwiedzane przez turystów i tworzą przestrzenie przyjazne mieszkańcom – chwali się ZDMiKP. Tyle że ulokowanie dwóch parkingów praktycznie w samym centrum (Kujawska i Grudziądzka) oraz budowa parkingów daleko od rogatek Bydgoszczy sprawia, że mało kto wierzy, że inwestycja warta niemal 50 milionów złotych to faktycznie przykład umiejętnego korzystania z europejskich wzorców.

Ile trzeba będzie zapłacić za parkowanie w ramach systemu Park & Ride Bydgoszcz? Sposób funkcjonowania określa przyjęta już uchwała Rady Miasta. Zakłada ona, że osoby korzystające z parkingów w systemie P+R będą mogły podróżować komunikacją publiczną na podstawie biletu parkingowego za darmo.

Park & Ride Bydgoszcz będzie niewypałem? System ma wystartować jesienią

Końcowa opłata za parkowanie uzależniona będzie od liczby pasażerów, jak i czasu postoju. Maksymalna opłata za dzienne parkowanie pojazdu wyniesie od 12 (w przypadku 1 lub 2 pasażerów) do 25,5 zł (w przypadku 5 pasażerów). Wyjątek stanowić będzie parking na ulicy Grudziądzkiej, gdzie obowiązywać będą wyższe stawki. (od 36,5 do 38,0 zł za cały dzień w zależności od liczby pasażerów) – przekazuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.

Bilet parkingowy wydawany będzie przy wjeździe na parking. Przy wyjeździe konieczne będzie rozliczenie postoju, by szlaban podniósł się do góry. Kiedy zostanie uruchomiony Park & Ride Bydgoszcz? Drogowcy informują, że system wraz z parkingami zostanie uruchomiony jesienią tego roku. Konkretnej daty na razie nie znamy.

Zarząd dróg dodaje, że parkingi zostały już wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery) i niebawem zostaną włączone do systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride Bydgoszcz. – Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu – informuje Okoński.

W ramach systemu, dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc w poszczególnych lokalizacjach. Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, które zostało już przygotowany w budynku UMB przy ulicy Grudziądzkiej.

Park & Ride Bydgoszcz – historia

Koncepcja programowo-przestrzenna dla bydgoskiego systemu Park & Ride (Parkuj i Jedź) powstała w 2018 roku. Zawierała ona 14 proponowanych lokalizacji parkingów. Przeprowadzono analizę wielokryterialna, której celem było wskazanie lokacji, które w największym stopniu przyczynią się do poprawy sytuacji transportowej Bydgoszczy. – W jej ramach zrealizowano szereg prac badawczych i analitycznych – zakomunikował ZDMiKP. Obejmowały one między innymi takie kryteria jak:

  • badania preferencji kierowców parkujących w Strefie Płatnego Parkowania (SPP)
  • odległość parkingu od granicy miasta.
  • warunki ruchu na danej trasie
  • dostępność środków transportu publicznego
  • łączny czas przejazdu od granicy miasta
  • odległość parkingu od najbliższego przystanku
  • ochrony środowiska przyrodniczego
  • koszt budowy i utrzymania inwestycji

Realizacja parkingów rozpoczęła się w 2020 roku od budowy parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej oraz parkingu przy rondzie Kujawskim. Później zaczęto prace nad P&R przy Węźle Zachodnim, pętli Las Gdański i Przylesie.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Park & Ride Bydgoszcz. System potencjalnych błędów i wypaczeń? [RAPORT]