PESA modernizuje wagony dla PKP Intercity. Pierwsze sztuki już gotowe
Dodano: 29.04.2021 | 18:37Na zdjęciu: PKP Intercity otrzymały dwie z 60 planowanych sztuk zmodernizowanych wagonów typu Combo.
Fot. Pesa Bydgoszcz
PKP Intercity odebrało pierwsze dwa z 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO, modernizowanych przez konsorcjum PESY Bydgoszcz i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. To pierwsze takie pojazdy w Polsce – są one dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi i przewozu rowerów.
Konsorcjum PESY i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki podpisało kontrakt z PKP Intercity na modernizację 40 wagonów w kwietniu 2018 roku. W listopadzie tego samego roku przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzył zamówienie o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła wówczas z 207,6 mln zł brutto do 310 mln zł brutto. Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także późniejsze przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania. Odbiór wszystkich 60 wagonów przewidziany jest do końca grudnia 2021 roku.
Realizowana przez PESĘ i ZNTK z Mińska modernizacja wagonów jest możliwa dzięki wsparciu unijnych funduszy. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko PKP Intercity otrzymało ponad 90 milionów dofinansowania. Łącznie ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020 państwowy przewoźnik pozyskał 650 milionów złotych dotacji.
Wagony typu 111A-30 COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
Zobacz również:
Zobacz Młyny Rothera od środka
Wagony COMBO posiadają liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Znajduje się w nich specjalny przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział posiada dwa pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę. Rampa pozwoli osobom poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach.
Wielofunkcyjne wagony COMBO są także przystosowane do potrzeb rodzin z małymi dziećmi. Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem. Są one przyjazne dla najmłodszych – ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika ze zwierzętami. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna płaszczyzna, która może być użyteczna np. podczas drzemki malucha. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.
Pozostałą część wagonu tworzyć będzie przestrzeń bezprzedziałowa. W zależności od miejsca do siedzenia podróżni będą mogli korzystać z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do dyspozycji każdego pasażera będą gniazdka elektryczne oraz gniazda USB. W wagonie zapewniony będzie dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje.
– Stale rosnąca jakość usług sprawi, że pasażerowie będą chętnie wracać na kolej po czasowym spadku zapotrzebowania na podróże spowodowanym pandemią. Coraz wyższy komfort podróżowania zapewnią takie nowoczesne wagony jak COMBO, które zaczynają zasilać flotę PKP Intercity. Co bardzo ważne, pojawienie się tych pojazdów to istotny krok w zwiększaniu dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami. Nie ustają nasze dążenia do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, a także dostępna kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Unowocześnione wagony są przewidziane do kursowania na trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
- Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
– Wagony COMBO to zupełnie nowy typ pojazdów na polskich torach. Realizując ten projekt dla PKP Intercity na pierwszym miejscu postawiliśmy jednocześnie różne grupy pasażerów, które chcą podróżować wygodnie i bezpiecznie. W wagonach COMBO komfortowo mogą podróżować osoby z niepełnosprawnościami, osoby z małymi dziećmi, rowerzyści, jak również osoby, które podczas przejazdu chcą odpocząć lub pracować – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów COMBO to jeden z kilku projektów, realizowanych przez konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki dla PKP Intercity. Do końca zbliżają się odbiory ostatnich z 60 wagonów typu 141A-20: wartość umowy wyniosła ponad 248 mln zł brutto. W tym roku park taborowy państwowego przewoźnika zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne – trwa bowiem modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74. Będą one objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Unowocześniane w mińskich zakładach pierwsze dwa pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł brutto.
Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi ponad dwa miliardy złotych. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.
- Trwa przebudowa zajezdni przy Toruńskiej. Wykonano 1/3 prac - 16 grudnia 2024
- Most Bernardyński już otwarty dla autobusów. Samochody korzystają z trzech pasów - 16 grudnia 2024
- Monika Kasprzyk nową dyrektor szpitala miejskiego - 14 grudnia 2024