Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W 2023 roku w Bydgoszczy nikt nie zginął na pasach. To efekt doświetleń i prac zespołu BRD

Dodano: 25.01.2024 | 17:36

Na zdjęciu: Jednym z ponad 120 doświetlonych przejść jest przejście przez ulicę Magnuszewską.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Urząd miasta pochwalił się działaniami na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przynoszą one skutek – jak wynika ze statystyki przygotowanej przez Bydgoski Ruch Miejski, w całym 2023 roku nie było w Bydgoszczy ani jednego śmiertelnego wypadku na przejściach dla pieszych. Ratusz zapowiada, że w tym roku planowane są kolejne inwestycje zapobiegające zdarzeniom, m.in. doświetlenie „pasów” czy budowa wyniesionych skrzyżowań.

Od kilku lat na terenie Bydgoszczy realizowanych jest więcej inwestycji, których zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa na bydgoskich ulicach. Jednym z najważniejszych jest doświetlanie przejść dla pieszych, którego realizacja została wprowadzona po naciskach lokalnych społeczników i początkowym oporze ZDMiKP. W ramach corocznych przetargów, miasto zyskało już ponad 120 lepiej oświetlonych „zebr”. Zadania cieszą się dużą aprobatą ze strony pieszych, jak i kierowców.

Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Poprawa doświetlenia wymaga montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających – informuje ratusz. W tym roku drogowcy zlecą doświetlenie kolejnych 32 przejść:

  • Akademicka/Pałubickiego
  • Inowrocławska/Leszczyńskiego
  • Inowrocławska/Skorupki
  • Inowrocławska/Ciechocińska
  • Ujejskiego/Polna
  • Poznańska/Wierzbickiego
  • Poznańska/Św. Trójcy
  • Gdańska/Dwernickiego
  • Gdańska/Leśna
  • Czerwonego Krzyża/Władysława IV
  • Przemysłowa 26
  • Morska 4a
  • Powstańców Wlkp. 63
  • Skarżyńskiego 7
  • Swobodna/Piłsudskiego
  • Szpitalna/Modrakowa
  • Szubińska/Schulza
  • Paderewskiego przy Filharmonii
  • Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 2
  • Fabryczna/Składowa
  • Poznańska przy Kwadracie
  • Bałtycka 59
  • Chocimska/Kościuszki
  • Wyzwolenia/Styki
  • Głowackiego 51
  • Glinki 153
  • Kasztelańska/Mączna
  • Konopnickiej/Ugory
  • Filtrowa 27 przy Żabce
  • Poznańska/Chwytowo
  • Grudziądzka/Teskowej
  • Wyzwolenia 31

Planujemy zlecenie przetargów na projektowanie doświetleń w pierwszym kwartale tego roku. W drugiej połowie roku nastąpi realizacja zadań w terenie – mówił Jakub Proczek, p.o. zastępcy dyrektora ds. utrzymania infrastruktury w zarządzie dróg. Dodatkowo w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego doświetlone zostaną także przejścia na ulicy Kolbego (od Waleniowej do Rekinowej) na Osowej Górze oraz kolejnych kilka przejść na osiedlu Górzyskowo, głównie na ulicy Inowrocławskiej. Poza tym powstanie bezpieczne przejście między ulicami Karpacką i Beskidzką na Wzgórzu Wolności. Łącznie na ten pakiet zadań urzędnicy zabezpieczyli kwotę blisko dwóch milionów złotych.

W 2018 roku prezydent Bydgoszczy powołał zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Znajdują się w nim pracownicy ZDMiKP, przedstawiciele policji i straży miejskiej, pracownicy uczelni oraz społecznicy – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, przewodniczący gremium. Wśród reprezentantów strony społecznej aktywni są członkowie Bydgoskiego Ruchu Miejskiego: Paweł Górny, Łukasz Kryger i Patryk Konsorski, a Politechnikę Bydgoską reprezentuje dr Radosław Klusek. – Przez pięć lat zespół spotkał się prawie 50 razy. Na jego wniosek zrealizowano liczne inwestycje, poprawiające bezpieczeństwo w ruchu drogowym – dodał Kozłowicz. Wyróżnił też zastępczynię wydziału inżynierii ruchu ZDMiKP Katarzynę Bałażyk, która głównie prowadzi obrady zespołu.

W 2023 roku w Bydgoszczy nikt nie zginął na pasach

Według danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy ze stycznia bieżącego roku, w całym 2023 roku nie było w Bydgoszczy ani jednego śmiertelnego wypadku na przejściach dla pieszych. Spadła także liczba zdarzeń drogowych na przejściach dla pieszych z 64 w 2022 do 52 w 2023 roku. – Przyczyną tych zdarzeń było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – podkreślił Marcin Włosiński, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy. Dodał jednak, że zwiększyła się liczba zdarzeń spowodowanych przez niechronionych uczestników ruchu, lecz dochodzi do nich głównie poza przejściami.

Nie sprawdziły się czarne prognozy przewidujące wzrost liczby zabitych po zmianie przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych. Przeciwnie – liczba zabitych na przejściach spadła. Do poprawy bezpieczeństwa z pewnością przyczyniła się także aktywność zespołu do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy, m.in. program doświetleń przejść dla pieszych – mówi Paweł Piątkowski, wiceprzewodniczący Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.

Organizacja przypomina, że przepisy o pierwszeństwie pieszych zmieniły się w 2021 roku. Średnia liczba ofiar śmiertelnych na przejściach dla pieszych w Bydgoszczy w latach 2014-2020 wyniosła 3,29 osób, a już po wprowadzeniu przepisów (z lat 2021-2023) wyniosła 0,66 osób. – Mamy więc znaczną poprawę bezpieczeństwa na bydgoskich przejściach dla pieszych – dodaje Piątkowski. Policja również podkreśla, że działania zespołu BRD przyczyniły się do likwidacji wielu niebezpiecznych miejsc.

Jednym z nich była ulica Nakielska na odcinku Trentowskiego do Wrocławskiej. Doświetlenia przejść zmniejszyły liczbę zdarzeń na tym odcinku. Inną ulicą zasługującą na wyróżnienie jest Fordońska przy skrzyżowaniach z Traktorzystów i Transportową. Tam dochodziło do tragicznych zdarzeń, a teraz ich nie odnotowujemy – dodał Włosiński.

Niestety 2024 rok zaczął się od tragedii: w Fordonie, na przejściu przez tory tramwajowe na skrzyżowaniu Akademickiej z Kaliskiego zginęła 14-latka potrącona przez tramwaj. – Trudno cieszyć się z poprawy bezpieczeństwa na przejściach w takiej sytuacji. Celem jest Wizja Zero – zero wypadków śmiertelnych. Dopóki ten cel nie będzie osiągnięty, dopóty za wcześnie na świętowanie – dodaje wiceprzewodniczący Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.

Nowe przystanki wiedeńskie na Gdańskiej

W zeszłym roku zrealizowano kolejne przystanki wiedeńskie w Bygdoszczy. Tym razem ich para została wykonana na ulicy Gdańskiej, przy skrzyżowaniu z Chodkiewicza. Zgodnie z planami drogowców, docelowo na całym odcinku od Klarysek do Kamiennej powstaną rozwiązania ułatwiające wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej i wymuszające na kierowcach zredukowanie prędkości w obszarze przystanku. W tym roku zostanie zlecona budowa dwóch par „wiedeńskich” – pierwsza powstanie przy placu Praw Kobiet (obok Muzeum Okręgowego), a druga kawałek dalej – przy placu Wolności. – Przetarg na to zadanie ogłosimy w I kwartale – zapowiedział dyrektor Proczek.

Budowa przystanków wiedeńskich nie spowoduje większych utrudnień w ruchu na ulicy Gdańskiej: inwestycja będzie realizowana na jednym pasie jezdni i chodnikach; ponadto na odcinku od Klarysek do placu Wolności występuje mniejsze natężenie ruchu niż m.in. w rejonie Chodkiewicza.

Wyniesione skrzyżowania, bariery i progi

W tym roku w Bydgoszczy przybędzie też wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających. Są one częścią dużego pakietu przebudowy lub budowy lokalnych ulic. W taką infrastrukturę wyposażony zostanie też kolejny odcinek ul. Pod Skarpą (niebawem więcej na ten temat) oraz skrzyżowania ulic utwardzanych płytami ażurowymi. Drogowcy zaplanowali też budowę bariery sprężystej w pasie drogowym w rejonie skrzyżowania Gdańska/Jeździecka/Armii Krajowej. – W tym miejscu kierowcy często wykonywali niebezpieczne manewry zawracania przez pas zieleni – dodał Proczek. Zespół ds. BRD zaproponował też realizacje progów zwalniających na ulicach Kaplicznej i Widok. Jak dodał radny Robert Langowski, na wniosek mieszkańców progi powstaną też na ulicy Chłodnej.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Stefcio
Stefcio
9 miesięcy temu

W przepisie o pierwszeństwie pieszych jest duża luka – zanim pieszy wejdzie na zebrę powinien się zatrzymać i dopiero zrobić krok w stronę przejścia. Na ten moment piesi idąc wzdłuż jezdni nagle zmieniają kierunek i wchodzą na przejście.

Ala
Ala
6 miesięcy temu

Do Stefcia… Masz rację, bywa co gorsze, że wbiegają, prędzej biegnąc ścieżką dla pieszych wzdłuż jezdni. Sytuacje te są szczególnie niebezpieczne po zmroku. Podobnie bywa z rowerzystami. Inną rzecz, że niechronieni uczestnicy ruchu, szczególnie młodzi ok.20 lat idą wpatrzeni w telefon lub że słuchawkami w uszach , kompletnie nie zwracając uwagi co dzieje się na jezdni. Piszę to z perspektywy i kierowcy i pieszego, ostrożność i przewidywanie różnych sytuacji obowiązuje każdego uczestnika ruchu!