Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesPociągi bydgoskiej Pesy wyjechały na białoruskie tory [ZDJĘCIA]
01.01.2020 | 13:02

Pociągi bydgoskiej Pesy wyjechały na białoruskie tory [ZDJĘCIA]

Zdjęcia: Alyes Pileckij / TUT.BY , mat. Pesa Bydgoszcz SA

Na białoruskie tory wyjechały pociągi Pesa 760M, które tamtejszym kolejom dostarczył bydgoski producent.

Pojazdy kursują już na trasie Mińsk – Witebsk, a przejazdy cieszą się dużym zainteresowaniem białoruskich podróżnych. – Nowoczesne składy są wypełnione od 70% do nawet 100% – informuje Pesa, która jeszcze w tym roku ma za naszą wschodnią granicę dostarczyć jeszcze trzy tego typu pojazdy. Koleje Białoruskie planują bowiem otworzyć kolejne tego typu połączenia na swoich trasach. Jednym z nich ma być to od Mińska do Brześcia na polsko-białoruskiej granicy.

Trasę Mińsk – Witebsk, pociągi pokonują w blisko trzy godziny (bez przystanków pośrednich) lub 3 godz. i 16 min., zatrzymując się na czterech stacjach: w Boguszewsku, Orszy, Tołoczynie i Borysowie. Pojazdy kursują z maksymalną prędkością 140 km/h, są wyposażone w przedziały 1. i 2. klasy, gdzie jest łącznie 300 miejsc siedzących. Komfort pasażerów jest zapewniony dzięki klimatyzacji, dostępowi do Wi-Fi, gniazdkom do ładowania telefonów komórkowych, toaletom próżniowym oraz miejscom dla inwalidów. O wygodę pasażerów dba specjalnie przeszkolony personel Kolei Białoruskiej. Liczący ponad 134 metry długości Pesa 760M to aktualnie najdłuższy spalinowy zespół trakcyjny w ofercie największego polskiego producenta pojazdów szynowych.

Rynek wschodni jest bardzo perspektywiczny ze względu na ogromne potrzeby wymiany taboru szynowego na nowy oraz gęstość infrastruktury kolejowej

– mówi Dariusz Skotnicki, dyrektor sprzedaży rynku wschodniego Pesa Bydgoszcz. – Dostawy dla Kolei Białoruskiej to kolejny ciekawy kontrakt. Poza Pesą żaden producent na świecie nie zbudował wcześniej pojazdu spalinowego o takiej mocy i konfiguracji – dodaje. Dyrektor Skotnicki podkreśla przy tym, że w 2020 r., pojazdy otrzymają certyfikat, na mocy którego będzie możliwa ich sprzedaż poza Białorusią dla klientów m.in. z Rosji, Kazachstanu, Armenii czy Kirgistanu. Ale nie tylko. – Pojazdami tego typu zainteresowana też jest Litwa – informuje przedstawiciel Pesy.

Na rynek wschodni dotąd trafiło 55 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez Pesę. Najwięcej z nich – 22 kupiła Litwa. Białoruś – 16, Ukraina – 14, Rosja – 2 i Kazachstan – 1. Oprócz tego wyprodukowała też 117 tramwajów, z których 70 trafiło do Moskwy, zaś 47 do Kijowa, gdzie realizowany jest obecnie kolejny kontrakt na 10 pojazdów. Pierwszy gotowy tramwaj z tego zamówienia wyruszył w tym tygodniu z Bydgoszczy do Kijowa. Pojazdy Pesa są eksploatowane w 11 krajach Europy, w sumie spółka uzyskała 23 zagraniczne homologacje dopuszczające produkowane w Bydgoszczy pojazdy kolejowe i tramwaje do ruchu z pasażerami m.in. w Niemczech, Włoszech, Czechach, Litwie czy Ukrainie.

Szymon Fiałkowski