Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pokazy litograficzne na prasie Wyczółka

Dodano: 03.11.2015 | 12:58
Muzeum Wyczółkowskiego - prasa litograficzna

Prasę litograficzną skonstruował i twórczo wykorzystywał sam Wyczółkowski. Ten eksponat muzealny jest nadal sprawny, co zostanie udowodnione w trakcie pokazów.

Na zdjęciu: Prasa litograficzna służyła Mistrzowi Wyczółkowskiemu do tworzenia jego dzieł.

Fot. Stanisław Gazda

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy zaprasza na cykl niecodziennych pokazów warsztatu litograficznego w ramach wystawy „Wielość w jedności”. Będzie to pierwszy tego typu pokaz zorganizowany przez bydgoskie Muzeum.

Pokaz druku, którego doświadczą uczestnicy, odbywał się będzie na oryginalnej prasie litograficznej, która służyła samemu Mistrzowi – Leonowi Wyczółkowskiemu do tworzenia jego dzieł. Wstęp na wszystkie pokazy jest wolny. Nie obowiązują wcześniejsze zapisy.

Terminy pokazów:

I pokaz warsztatu litograficznego

prowadzący: artysta grafik prof. Piotr Gojowy

5 listopada 2015 r. (czwartek), godz. 17.00

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Dom Leona Wyczółkowskiego, ul. Mennica 7, Wyspa Młyńska

II pokaz warsztatu litograficznego

prowadzący: artysta grafik prof. Piotr Gojowy, artysta grafik Agata Ciesielska

27 listopada 2015 r. (piątek), godz. 17.00

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Dom Leona Wyczółkowskiego, ul. Mennica 7, Wyspa Młyńska

III pokaz warsztatu litograficznego

prowadzący: artysta grafik Stanisław Matuszczak

5 grudnia 2015 r. (sobota), od godz. 10:00 – 12:00

Zespół Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, ul. Konarskiego 2

Pokazowi towarzyszyć będzie zwiedzanie wystawy Wielość w jedności, wraz z kuratorem Barbarą Chojnacką (Galeria Sztuki Nowoczesnej, ul. Mennica 8, Wyspa Młyńska, godz. 12:30 – 13.30).

-Litografia, podstawowa technika druku płaskiego, jest jednym z młodszych sposobów wykonywania grafiki artystycznej. Jednocześnie jest zdecydowanie odmienna zarówno od wklęsłodruku jak i wypukłodruku. Wykorzystując osobliwość odpychania się tłustego i mokrego, wypracowała sobie bardzo szeroki wachlarz możliwości formalnych. Matrycę – powierzchnię kamienia litograficznego – można przygotować zarówno kredką, jak i tuszem litograficznym, uzyskując efekt odręcznego rysunku ołówkowego, lawowań, rysunku piórkiem. Są znane techniki asfaltowe oraz przedruki motywów z innych mediów. Mamy tu także stosunkowo dużą łatwość druku koloru. Te właściwości sprawiły, że litografia stała się niezwykle atrakcyjną metodą wykonywania grafiki, która fascynuje do dziś, nie tylko artystów grafików, ale także malarzy i miłośników sztuk graficznych. Fascynacji tej uległ przecież także artysta malarz, a dopiero później grafik, patron bydgoskiego muzeum.- wyjaśnia artysta grafik prof. Piotr Gojowy.