Bydgoszcz
3C
Niebo częściowo zachmurzone
82% wilgotność
Wiatr: 6km/h SW
H 4 • L 1
5C
Nd
5C
Pon
8C
Wt
4C
Sr
4C
Czw
Przed świętami nie stój w korku! Śledź na bieżąco nasz serwis TRAFFIC na portalu MetropoliaBydgoska.PL oraz na Facebooku i Twitterze.
Metropolia BydgoskaREGIONInwestycjePonad ćwierć miliarda złotych więcej za dokończenie budowy S5. Znamy kolejne oferty w przetargach
budowa_drogi_S5_Znin_grudzien2019_GDDKiA
17.12.2019 | 16:19

Ponad ćwierć miliarda złotych więcej za dokończenie budowy S5. Znamy kolejne oferty w przetargach

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Całą drogą ekspresową S5 w województwie mamy pojechać dopiero w połowie 2022 roku, czyli ponad dwa lata po pierwotnym terminie.

Fot. GDDKiA / mat. prasowe

280 milionów złotych – takiej w zaokrągleniu kwoty potrzebuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, aby spełnić oczekiwania firm zainteresowanych dokończeniem dwóch odcinków drogi ekspresowej S5 w regionie, z których w czerwcu wyrzucono Impresę Pizzarotti.

Chodzi o dwa odcinki położone na północ od Bydgoszczy: Nowe Marzy – Świecie Południe (dawniej: Dworzysko) oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (dawniej: Aleksandrowo). Drogowcy musieli kilkakrotnie, z uwagi na duża liczbę zapytań od potencjalnych wykonawców, przesuwać termin otwarcia kopert z ofertami. Propozycje poznali ostatecznie we wtorek przed południem. Zgodnie z przewidywaniami powtórzył się scenariusz sprzed miesiąca, gdy GDDKiA zapoznali się z wycenami na najkrótszy odcinek S5 w województwie kujawsko-pomorskim – Bydgoszcz Błonie (dawniej: Białe Błota) – Szubin. Czyli – nawet najtańsza oferta przekroczyła budżet zakładany przez dyrekcję.

W przypadku odcinków nr 1 i 2 różnice pomiędzy najniższą propozycją a budżetem wynoszą po około 140 milionów złotych. Na dokończenie odcinka Nowe Marzy – Świecie Południe drogowcom pozostało 421 milionów złotych (to kwota pierwotnego budżetu pomniejszona o środki wypłacone Impresie Pizzarotti), podczas gdy najniższa oferta – złożona przez Budimex – opiewa na 566 mln złotych. Kolejni oferenci chcą jeszcze więcej pieniędzy: Polaqua (realizuje już część obwodnicy Bydgoszczy) oczekuje 596 mln złotych, konsorcjum Kobylarni i Mirbudu – 644 mln zł, inne konsorcjum – PORR oraz Mota-Engil – 675 mln zł, Metrostav – 718 mln zł, a Strabag – aż 808 mln zł. W przypadku odcinka Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (budżet – 447 mln zł) najtańszą ofertę zaproponowały wspomniane Kobylarnia i Mirbud (583 mln zł). Do GDDKiA wpłynęły ponadto kosztorysy od Budimexu (608 mln zł), Polaquy (637 mln zł), konsorcjum PORR i Mota-Engil (681 mln zł) oraz Strabagu (798 mln zł).

W specyfikacji przetargowej cena stanowi 60 procent końcowej oceny ofert. I to ona de facto zadecyduje o rozstrzygnięciu. Pod uwagę brana będzie co prawda także długość gwarancji oraz skrócenie czasu wykonania inwestycji, ale w obu przypadkach wszyscy oferenci zaproponowali identyczne rozwiązania – pięć lat gwarancji i skrócenie okresu realizacji z 22 do 20 miesięcy (do tego okresu nie wlicza się tzw. przerwy zimowej trwającej od 15 grudnia do 15 marca).

Za odcinki numer 1, 2 oraz 5 od jesieni 2015 roku odpowiadała włoska spółka Impresa Pizzarotti. W połowie czerwca drogowcy zdecydowali się zerwać z nią umowę z uwagi na brak postępów w pracach. Zaawansowanie odcinków położonych na północ od Bydgoszczy nie przekroczyło 30 procent. Tylko nieco lepiej w statystykach wygląda sytuacja z odcinkiem numer pięć, gdzie wykonano dotąd niecałych 40 procent planowanych robót.

7
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
LeszekgdddkajaPiotrBydgoszczaninsebastian Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jan
Gość
Jan

Dlaczego inni się z tym uporali, dlaczego kuj-pom znowu daleko w tyle. I co dalej. Kierowcy jadący z Grudziądza do Bydgoszczy dalej będziemy tłuc samochody przez następne dwa lata .Dlaczego w województwie kuj-pom zawsze w plecy.

sebastian
Gość
sebastian

Bardzo dziwne jest podejscie GDDKIA…Policzmy 1 odc byl wyceniany przez GDDKIA w 2015 roku na kwote 590 mln zl, a Wlosi wykonali 23% zatem zostalo wg cen sprzed 4 lat 454mln a generalna teraz po 4 latach chce przeznaczyc na to 422mln????Podbnie to wyglada na 2 odc…cos tu nie gra!

Leszek
Gość
Leszek

A gdzie centralnie sterowanie PiSsu Przecież w kraju jest tak dobrze że nic nie budują ale za to bardzo dobrze rozdają a jeszcze lepiej obiecują Zgodnie z powiedzeniem ,, nikt wam tyle nie da co obieca PiSs ” Złodzieje kłamcy deweloperzy banasie itd A głupi lud to kupi

Bydgoszczanin
Gość
Bydgoszczanin

Panie Leszku
deweloper to miasto a miasto to lewica :) złodzieje to rowniez lewica i są na to twarde dowody :) A kłamcą jest Tusk bo to on obiecał nam tą drogę na imprezę euro 2012 ! macie skleroze? W 2012 ta droga miała być gotowa tak mówił! I na to też są dowody !!!

Piotr
Gość
Piotr

Tak wygląda budowa dróg przez PiS. Najpierw zrywane kontrakty a później wielkie dopłaty. Pewnie rozpiszą kolejny przetarg i ta zabawa będzie trwała. A rozkopane drogi będą dalej zarastać chwastami.

gdddkaja
Gość
gdddkaja

Brawa dla generalnej dyrekcji za taką klapę.

Leszek
Gość
Leszek

Panie Bydgoszczanin !!!Proszę sprawdzić ile twój PiS wybudowal dróg przez ostatnie 5 lat i porównać !!!PiSs już buduję s-5 5lat i to bez przetargów a końca nie widać Jedyną inwestycją pissu jest rozdawnictwo czyli kupno głosów a mottem klamstwo POZDRAWIAM i życzę więcej rozsądku PRL powrócił (niestety)

Powiązane treści