Bydgoszcz
-2C
Słonecznie
79% wilgotność
Wiatr: 1km/h SE
H 1 • L -4
12C
Pon
14C
Wt
16C
Sr
11C
Czw
10C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONInwestycjeZa dokończenie budowy S5 słono zapłacimy. Wszystkie oferty na odcinek Białe Błota – Szubin droższe niż zakładano
budowa_s5_odc_biale_blota_szubin_X2019_GDDKiA
13.11.2019 | 13:39

Za dokończenie budowy S5 słono zapłacimy. Wszystkie oferty na odcinek Białe Błota – Szubin droższe niż zakładano

Do GDDKiA wpłynęło sześć ofert od firm i konsorcjów.

Na zdjęciu: Trasa S5 w naszym województwie miała być gotowa pod koniec bieżącego roku. Obecnie obowiązujący scenariusz to zakończenie wszystkich prac w 2022 roku.

Fot. GDDKiA

W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na dokończenie robót na odcinku drogi ekspresowej S5 pomiędzy Białymi Błotami i Szubinem. Do przetargu stanęło sześć firm i konsorcjów. Wszystkie chcą więcej pieniędzy, niż mają do dyspozycji drogowcy.

Na dokończenie najkrótszego, bo liczącego niespełna dziesięć kilometrów kujawsko-pomorskiego odcinka S5 GDDKiA miała niespełna 300 milionów złotych. Wynika to z prostego rachunku – gdy kilka lat temu ogłaszano pierwszy przetarg na wykonanie prac, dyrekcja dysponowała budżetem w wysokości niecałych 428,5 mln złotych. Z tej puli wypłaciła za zrealizowane już prace Impresie Pizzarotti, włoskiej spółce wyrzuconej w czerwcu z placu budowy za brak postępów w budowie, 130 mln zł (za realizację całego odcinka Włosi chcieli niecałe 260 mln zł).

Węzeł w Białych Błotach docelowo będzie funkcjonował jako Bydgoszcz Błonie. Swoje nowe nazwy mają także węzły w Dworzysku (Świecie Południe) oraz Aleksandrowo (Bydgoszcz Północ).

Ale już wiadomo, że aby ktokolwiek wiosną przyszłego roku wznowił prace, potrzebne będą dodatkowe pieniądze. I to minimum kilkadziesiąt milionów złotych. Najtańszą ofertę w przetargu zaproponowało konsorcjum złożone z Kobylarni oraz Mirbudu. Za wykonanie pozostałych nieco 60 procent prac spółki chcą blisko 360 mln złotych. 381 mln zł chce Budimex, a kolejne oferty zaczynają się od cyfry cztery (Trakcja PRKiI z Masfaltem – blisko 415 mln zł, Strabag – 452 mln zł i PORR SA – 464,5 mln zł), a nawet pięć – Polaqua (556 mln zł). Wszyscy potencjalni wykonawcy zaproponowali pięcioletnią gwarancję oraz skrócenie okresu robót o dwa miesiące, co i tak w niewielkim stopniu wpłynie na zakończenie oddanie do użytku opóźnionej o kilka lat inwestycji.

Drogowcy muszą więc teraz zdecydować, czy znajdą dodatkowe środki na wyłonienie zwycięzcy czy też przetarg trzeba będzie unieważnić. A jest niemal pewne, że szukać trzeba będzie znacznie większych kwot. Za dwa tygodnie – 26 listopada otwarte zostaną koperty z propozycjami na dokończenie dwóch odcinków S5 położonych na północ od Bydgoszczy: Nowe Marzy – Dworzysko oraz Dworzysko – Aleksandrowo. Tam zaawansowanie prac jest znacznie mniejsze (wynosi odpowiednio 23 i 29 procent) niż na odcinku Białe Błota – Szubin.

11
Dodaj komentarz

avatar
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
LeszekAsderMagyEdwardEdek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Małgośka
Gość
Małgośka

niestety tam gdzie są zaległości przez poprzednich naszych wybrańców , to teraz musimy więcej płacić, co firmy wykorzystają , chyba niedługo Niemcy będą u nas budować

Marcin
Gość
Marcin

‚Małgośka’ może i dobrze gdyby się tak stało, wtedy te drogi wytrzymały by długie dziesięciolecia a nie jak węzeł Łódź… 7 lat i trzeba naprawiać bo popękał

Tomasz
Gość
Tomasz

Nie pisz bzdur, jak nie znasz faktów. Przetarg owszem ogłoszono w 2014 roku, ale oferty zostały otwarte pod koniec kadencji PO w lipcu 2015. Cały nadzór nad budową był już za rządów PiS-u. Swoją drogą ciekawe kto pozwolił i kto za to odpowie, że Pizzaroti wzięła kasy 50% wartości kontraktu, przy zaawansowani 20%. Może ktoś kiedyś rozliczy rozdających kasę, byle się przy wyborach przypodobać.

Piotr
Gość
Piotr

Małgośka – co za bzdety wypisujesz. Ile jeszcze można zwalać coś na poprzedników? Cała realizacja była już za rządów PiS. I nie poradzili sobie. Prawda jest taka że tylko za poprzednich rządów trwała intensywna budowa dróg. Teraz kontrakty są zrywane. Nie mówiąc już o budowie nowych dróg. Ale suweren wybrał rozdawnictwo zamiast inwestycji.

Edek
Gość
Edek

Małgośka i Marcin
Może Niemców w dupkę pocałujcie!
To są na ogół nieroby,wszystko idzie u nich wolno i bez sensu(zawsze niepotrzebna dyskusja)wiem co mówię bo mieszkam w DE i pracuje już sześć lat…
Jeżeli mieli by to Niemcy robić to wcale by nie było kolorowo tym bardziej cały czas mają nas za coś gorszego i „na pewno” by budowali jak u siebie…ha,ha,ha
A najlepiej proponuje zrobić sobie wycieczkę do DE i zobaczyć jak tu jest ,a dopiero potem pluć na swoje!

Edward
Gość
Edward

To nie drogowcy szukają dodatkowej kasy ale politycy. I w tym jest największy problem w tym kraju.

Magy
Gość
Magy

To co pozostało po pizzarotti jest do gruntownej przebudowy. Pod podbudowa drog są wyrwy, których nie powinno się wyrywkowo uzupełniać! , a co z roślinnością porastajaca przygotowane podłoże pod drogi? Korzenie pod ziemią robią swoją robotę, prace powinny być wycenione i rozpoczęte prawie od zera… Chyba, że chcemy dwa lata po odbiorze latać dziury i równac koleiny!

Asder
Gość
Asder

Co wy z tymi Niemcami. Jak już ktoś pisał Niemcy to nieroby. Na jednym odcjnku drogi potrafią robić 2 lub 3 poprawki. A o klejeniu pęknięć nie wspomnę. Więcej na autobahn się stoi niż jedzie. Może to oni robili wiadukt pod Łodzią. W okolicach Bolesławca robili Niemcy z Ukrainy, Rumuni. Szalunki były poniżej krytyki. Sprzętu brak 90% ich sprzętu z wypożyczalni.

Leszek
Gość
Leszek

Tylko idiota mógl sądzić że będzie taniej Odcinek miał być oddany do końca 2018 r Droga stara jest dziurawa i przez to niebezpieczna Sami drogowcy stwarzają w ten sposób niebezpieczeństwo użytkowników Tak PiS buduje Teraz nie powstanie przez następne kilka lat

Leszek
Gość
Leszek

Czyli ile teraz będzie więcej ??? Kilkaset milionów !!!

Leszek
Gość
Leszek

Tak PiS liczy pieniądze 100% więcej A głupi lud to kupi zacytuje kurskiego

Powiązane treści